نشست «بررسی فرهنگ عاشورا در دوران اسارت» برگزار شد
کد خبر: 3536953
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
به‌همت ایکنای خراسان رضوی؛

نشست «بررسی فرهنگ عاشورا در دوران اسارت» برگزار شد

گروه هنر: نشست «بررسی فرهنگ عاشورا در دوران اسارت» با حضور تعدادی از آزادگان خراسانی در دفتر تحریریه خبرگزاری ایکنا خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای خود با آزادگان فرمودند: «مکرر عرض کردیم؛ دنیا در حال عبور از یک گذرگاه و رسیدن به یک وضع جدید و ماجرای جدیدی است. رفتار ما، نیت ما، عمل ما در شکل‌گیری این وضعیت جدید، تعیین‌کننده است. برای اینکه دلهامان قرص شود، برای اینکه راه را گم نکنیم، زندگی شما آزادگان می‌تواند برای ما یک ستاره‌ راهنما باشد.»(دیدار با جمعی از آزادگان، مردادماه 1391).
در همین راستا برای یافتن راه‌های مقاومت در برابر دشمنان و اصرار بر ماندن حق، همزمان با ایام سوگواری حسینی، نشست «بررسی فرهنگ عاشورا در دوران اسارت» عصر روز گذشته، 18 مهرماه با حضور تعدادی از آزادگان خراسانی در دفتر تحریریه ایکنا خراسان رضوی برگزار شد.
نشست «بررسی فرهنگ عاشورا در دوران اسارت» برگزار شد
در این نشست که با همراهی و همکاری مؤسسه پیام آزادگان خراسان برگزار شد، حجت‌الاسلام غلامحسین کمیلی، استاد حوزه و دانشگاه، محمد غلامی، استاد دانشگاه و مرتضی صادقی، استاد دانشگاه که هر سه از آزادگان کشورمان هستند، حضور داشتند و به ذکر خاطرات خود از آن دوران پرداختند.
در ابتدا حجت‌الاسلام غلامحسین کمیلی، استاد حوزه و دانشگاه ضمن گرامی‌داشت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، تأکید کرد: آزادگان با صبر و بصیرت، دشمن را اسیر خود کرده بودند زیرا هر اسارتی برابر با ذلت نیست، گاهی یک فردی اسیر می‌شود و هیچ رمقی برای ایستادن در خود نمی‌یابد و گاهی نیز عکس این مسئله رخ می‌دهد. در آن زمان هر یک از اردوگاه‌های اسرای ایران به صورت محدود و کوچک نمادی از جمهوری اسلامی ایران بودند.
در ادامه محمد غلامی، استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه عراقی‌ها از هیچ ظلم و ستمی در حق اسرای ایرانی دریغ نمی‌کردند، اظهار کرد: از نظر صلیب سرخ انجام اعمال عبادی منعی نداشت اما آنها با نقشه‌های شوم خود همواره در پی ارزشیابی اسرا بودند. در آن زمان در مخیله هیچ رزمنده‌ای نمی‌گذشت که قرار است اسیر شود چرا که در آن زمان شعار «یا شهادت یا زیارت» می‌دادیم.
نشست «بررسی فرهنگ عاشورا در دوران اسارت» برگزار شد
صادقی نیز با بیان اینکه سخت‌گیری عراقی‌ها نسبت به رزمندگان از همان روزهای نخست اسارت بود، افزود: نوع برخوردهای آنها از اردوگاهی به اردوگاه دیگر متفاوت بود، از همان روز نخست آنها هنگامی که من و سایر اسرا را به اردوگاه موصل دو می‌بردند، تهدید می‌کردند که اگر چنانچه عزاداری کنید مجازات‌تان اعدام خواهد بود، با وجود چنین خفقانی، اسرا کار خودشان را می‌کردند و از طرق مختلف برای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) عزاداری می‌گرفتند.
یادآور می‌شود، مشروح این گفت‌وگو طی روزهای آینده در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
captcha