چیزی به نام موازی‌کاری در حوزه قرآن نداریم/ غیر ضروری بودن تأسیس وزارتخانه قرآن
کد خبر: 3540024
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
اخوان‌اقدم:

چیزی به نام موازی‌کاری در حوزه قرآن نداریم/ غیر ضروری بودن تأسیس وزارتخانه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور مسابقات قرآن اوقاف، بر غیر ضروری بودن تأسیس وزارتخانه قرآن تأکید کرد و گفت: بنده در حوزه فعالیت‌های قرآنی موازی‌کاری نمی‌بینم، کم‌کاری در این امر کاملاً مشهود است، در امر قرآن به حدی کمبود داریم که نمی‌توان واژه موازی‌کاری را برای فعالیت‌های جاری این حوزه به کار برد.

حسین اخوان‌اقدم، داور مسابقات قرآن اوقاف، در حاشیه مرحله استانی سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، از برگزاری بخش اجرایی این دوره از مسابقات ابراز رضایتمندی کرد و گفت: یکی از دلایل غیبت راه یافتگان به مرحله استانی مسابقات بی توجهی به زمان بندی مسابقه است.
وی اضافه کرد: به نظر بنده بهتر است مسابقات در اواخر هفته یا روز تعطیل برگزار شود تا شاهد ریزش متسابقین نباشیم، این غیبت ها از شکوه مسابقات می کاهد.
وی با اشاره به کثرت متولیان قرآن در کشور ادامه داد: برای تأیید یا رد تأسیس وزارتخانه قرآن باید تاریخچه فعالیت‌های قرآنی مورد بررسی قرار گیرد، به عقیده بنده لازم نیست وزارت قرآن داشته باشیم، خیلی از خدماتی که در حال انجام است یک نوع خدمت به ساحت مقدس قرآن است بدون اینکه جزء وظایف سازمانی باشد.

بخش خصوصی موفق‌تر از متولیان دولتی
اخوان‌اقدم با تأکید بر جدی بودن توجه به بخش‌های خصوصی و تقویت زیرساخت‌های این مجموعه اظهار کرد: شاید بتوان گفت آنقدر که بخش خصوصی(مؤسسات غیردولتی) در امر قرآن موفق بودند، بخش‌های دولتی به این گستردگی موفق نبودند؛ بنابراین دولتی کردن امور قرآنی و عدم واگذاری آن به مردم به نظر بنده به نفع فعالیت‌های قرآنی نیست.
وی برلزوم توجه و حمایت دولت از مؤسسات غیردولتی توصیه کرد و افزود: موافقان تأسیس وزارتخانه قرآن معمولاً مشکل موازی‌ کاری در فعالیت‌های قرآنی را مطرح می‌کنند، در پاسخ به این افراد می‌گویم، ما موازی کاری در این حوزه نمی‌بینیم، کم کاری در این امر کاملاً مشهود است، در امر قرآن به حدی کمبود داریم که نمی‌توان واژه موازی‌کاری را برای فعالیت‌های جاری این حوزه به کار بُرد.
اخوان‌اقدم با ابراز نارضایتی از اینکه مسابقات قرآنی اوقاف در بخش شکوفه‌ها به آموزش و پرورش الحاق شده است، تصریح کرد: با برگزاری این دوره از مسابقات توسط آموزش و پرورش در واقع فرصت حضور نونهالان و نوجوانان در بزرگترین رویداد قرآنی گرفته شد که ممکن است تبعاتی برای تداوم مسابقات در سال‌های آینده داشته باشد.
داور مسابقات قرآن ادامه داد: فعالیت در عرصه قرآن نیازی به وزارتخانه ندارد همین سازمان‌ها می‌توانند برنامه و طرح‌های قرآنی را به خوبی مدیریت کنند، در حال حاضر معاونت قرآن وزارت ارشاد در حال فعالیت است باید دید این معاونت چقدر در روند رو به رشد خدمات قرآنی در عرصه‌های مختلف تأثیر داشته است، باید اول بررسی کنیم، اگر واقعاً این مجموعه در عرصه قرآن بسیار مفید عمل کرده بود بعد در خصوص تأسیس و تشکیل وزارت قرآن فکر کنیم.

اولویت دولت اقتصاد است نه برنامه‌های قرآنی
اخوان‌اقدم  ادامه داد: شتاب شگرف فعالیت‌های قرآنی دردولت تدبیر و امید را شاهد نبودیم، اولویت دولت رفع مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و برجام بود، همچنین تنش‌هایی بین ایران و برخی از کشورهای همسایه ایجاد شد همین عوامل باعث شد فعالیت در حوزه قرآن آنچنان که باید و شاید پررنگ جلوه نکند.
وی افزود: امروز نیاز اصلی مردم رفع مشکلات اقتصادی و مایحتاج زندگی روزمره است، ما در ارتباط با فعالیت قرآنی با کمبود بودجه مواجه هستیم که امیدواریم با تدابیر دولتمردان افق‌های روشنی  را شاهد باشیم و در پی آن فعالیت‌های قرآنی گسترده‌ای را نیز دنبال کنیم.
اخوان‌اقدم تأکید کرد: برای رشد فعالیت‌های قرآنی باید امکانات و بودجه لازم در اختیار اصحاب قرآنی و افراد علاقه‌مند واقعی قرار داده شود، ضعف مدیریتی برخی از عوامل‌ فعال در اوقاف استان‌ها و نحوه برگزاری مسابقات قرآن باعث تأسف است، امسال برای داوری به برخی از استان‌ها اعزام شدم  و اختلاف فاحشی هم از نظر شرکت کننده و کیفیت و مباحث اجرایی و پذیرایی و پذیرش افراد و حتی حضور مردم در مسابقات وجود داشت.
وی ادامه داد: باید در اوقاف استان‌ها به این عوامل مهم رسیدگی شود و مسابقات از ابعاد مختلف مورد ارزشیابی قرار گیرد، از حالت تکراری بودن و یک نواختی خارج و تحولی نو ایجاد کنند، اوقاف باید زمینه حضور پررنگ مردم را با استفاده از شگردهای تبلیغاتی و ایجاد انگیزه فراهم کند تا شاهد حضور حداکثری مردم در مسابقات قرآن استان‌ها باشیم.
داور مسابقات قرآن در پایان در دسترس بودن مکان برگزاری مسابقات را مهم خواند و تصریح کرد: عوامل اجرایی اوقاف باید از شگردهای تشویقی استفاده کنند، اگر اوقاف بخواهد با این مسابقات صرفاً به عنوان یک وظیفه اداری برخورد کند شاهد نزول بیش از پیش جو مسابقات خواهیم بود؛ بنابراین امیدواریم که در ستاد برگزاری مسابقات اوقاف توجه لازم به این امر شود تا شاهد حضور پر رنگ مردم باشیم.
captcha