آمادگی تیم درمانی و پزشكی فارس در پیشتیبانی كامل همایش اربعین
کد خبر: 3540696
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
عالی‌منش مطرح كرد:‌

آمادگی تیم درمانی و پزشكی فارس در پیشتیبانی كامل همایش اربعین

گروه اجتماعی: دبیر ستاد پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به حضور موفق این ستاد در پشتیبانی همایش بزرگ اربعین حسینی، از آمادگی كامل این ستاد در تأمین نیروهای پشتیبان در بخش‌های پزشكی، اورژانسی و بهداشتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، محمدرضا عالی‌منش، دبیر ستاد پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشكی شیراز امروز، 4 آبان در جمع خبرنگاران افزود: در ایام اربعین سال قبل یک تیم 16 نفره درمانی شامل پزشکان و كادر درمانی متخصص به بیمارستان مهران، سه دستگاه آمبولانس و 9 تکنیسین به اهواز و تیم بهداشتی به چذابه اعزام شدند.
عالی‌منش با اشاره به اینكه سال قبل تیم واکنش سریع اورژانس هوایی در فارس برای ارائه خدمات مورد نیاز احتمالی در ایام اربعین تشكیل شده بود، گفت: سال گذشته دو کمپ سلامت در مرز ورودی محور نورآباد به شیراز راه‌اندازی و بیماران مشکوک به آنفولانزا غربال شدند و اطلاعات لازم در مورد نحوه پیشگیری و درمان به این افراد ارائه شد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس با بیان اینكه جلساتی برای تأمین نیازهای ایام اربعین تشكیل شده است، از آمادگی كامل ستاد پدافند غیرعامل علوم پزشكی شیراز برای ارائه خدمات مطلوب به شركت كنندگان در همایش عظیم اربعین حسینی خبر داد.
وی همچنین گفت: شورای پدافند غیرعامل 11 کارگروه دارد و کارگروه بهداشت و سلامت و بیولوژیک مسئول بررسی و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه در حوزه تهدیدات زیستی انسان، دام نباتات، غذا و دارو، آب آشامیدنی، محیط‌زیست و منابع طبیعی است و باید نقاط آسیب‌پذیر در این حوزه‌ها را رصد کند.
عالی‌منش اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که این حوزه دارد و شرح وظایفی که در این کارگروه داریم اقدامات متعددی در طی یک سال گذشته انجام‌شده که بررسی ایمنی بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه در سه بعد ایمنی سازه‌ای، غیر سازه‌ای و عملکردی از این اقدامات بود. این ایمنی در برابر پدیده‌های طبیعی و حوادث انسان‌ساخت است و در هر بیمارستان مکان امن پیش‌بینی و مشخص‌شده و همچنین امکان گسترش بیمارستان برای حوادث و بلایا موردبررسی قرارگرفت.
وی اضافه كرد: سال گذشته در همین راستا ارزیابی مخاطرات در تمام بیمارستان‌های زیرپوشش انجام پذیرفت و مواردی مانند ذخیره آب و ژنراتور بیمارستان‌ها و قطع برق تست و مورد آزمون قرار گرفت. طراحی مجدد سامانه فرماندهی حادثه در دانشگاه از دیگر اقدامات سال قبل بود و 9 جلسه کارگروه بهداشت و سلامت و بیولوژیک با 61 مصوبه برگزار شد.
این مقام مسئول اضافه كرد: با توجه به این‌که ویروس کورنا یکی از تهدیدات سال گذشته بود کلاس‌های آموزشی متعدد برای پرسنل برگزار شد و در مورد پیشگیری از ورود این ویروس به جامعه تدابیری اندیشیده و در 10 موضوع پمفلت متناسب تهیه و توزیع شده است.
به گفته عالی‌منش، یکی از تهدیدات دیگر در حوزه زیستی همه‌گیری اسهال و استفراغ بود که سال گذشته و در ایام عید فطر در شهرستان‌های بیضا، استهبان، ارسنجان و سرچهان رخ داد و بعد از این اتفاق بررسی و پایش لازم انجام و کیت‌های حفاظت شخصی در بیمارستان‌ها برای ممانعت از ابتلا پرسنل درمانی به بیماری، توزیع شد.
وی گفت: امسال و با اتخاذ تدابیری در ایام عید فطر و سایر روزهایی كه احتمال تراكم مسافران در نقاط گردشگری وجود داشت، اتخاذ و از بروز همه‌گیری‌ها ممانعت شد.
عالی‌منش با اشاره به رتبه بالای استان فارس در وقوع حوادث ترافیكی، تنها اقدامات انجام شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و عوامل اورژانس را برای كاهش صدمات انسانی ناشی از این حوادث كافی ندانست و گفت: باید در زمینه فرهنگ‌سازی با همراهی رسانه‌ها تلاش بیشتری انجام شود.
وی با بیان اینكه هم‌اینك امكانات اورژانس به لحاظ سخت و نرم‌افزاری در فارس خوب است، به آمار بالای حوادث رانندگی اشاره و اضافه كرد: ما نیازمند ارتقا امكانات سخت‌افزاری هستیم زیرا در مسیر انجام وظایف محوله، امكانات و تجهیزات دچار استهلاك می‌شوند.
عالی‌منش اظهار كرد: اخیرا تعدادی آمبولانس‌های مجهز و پیشرفته خریداری شده است كه 10 دستگاه از آن به فارس وارد شده و در حال آماده‌سازی آن هستیم و به‌زودی در اختیار پایگاه‌های مختلف قرار می‌دهیم.
وی با بیان اینكه آمبولانس‌های دیگری نیز برای اورژانس فارس خریداری شده است، گفت: فرهنگسازی در سطوح مختلف جامعه موجب كاهش هرز رفتن فرصت‌های انسانی و تجهیزاتی اورژانس خواهد شد. اینكه بین 10 تا 12 درصد تماس‌های برقرار شده با مركز اورژانس، مزاحمت است و بخشی از تماس‌ها هم خدمات اورژانسی نیست، باید با فرهنگسازی اصلاح شود.
عالی‌منش گفت: اینكه در زمان تردد آمبولانس، رفتار سایر رانندگان به‌گونه‌ای است كه زمان را از دست می‌دهیم یا در زمان رسیدگی به وضعیت یك بیمار ممكن است به‌دلایلی فرصت‌‌سوزی شود، با فرهنگسازی اصلاح می‌شود و در این رابطه بیشترین تاثیر را رسانه‌ها دارند.
وی همچنین با اشاره به نزدیك شدن فصل سرما و افزایش آمار گازگرفتگی تأكید كرد: بیشتر موارد گازگرفتگی به‌دلیل استفاده نادرست از وسایل گازسوز حادث می‌شود و توجه به آن نیازمند فرهنگسازی است.
عالی‌منش گفت: ما هرساله در ایام آغاز سرما از طریق رسانه‌ها در مورد بازبینی اتصالات و بررسی دودکش و استفاده از دودکش اچ شکل و موارد دیگر را به کرات اطلاع‌رسانی می‌کنیم و خود من مصاحبه‌های متعدد در این زمینه انجام می‌دهم تا شاید بتوانیم از فوت و مصدومیت هم استانی‌ها در این رابطه جلوگیری کنیم.
وی همچنین گفت: امسال برای هفته پدافند غیرعامل در راستای شناسایی خطرات زیستی و راه‌های مقابله با آن تعدادی پوستر، برنوشته و بروشور تهیه و توزیع و اطلاعاتی برای گروه‌های هدف از طریق پیامک ارسال شد و همچنین در حال حاضر دوره آموزش مجازی پدافند غیرعامل برای گروه‌های هدف در حال برگزاری است.
عالی‌منش ادامه داد: مانور مشترک مدیریتی با سناریوی فرضی مسمومیت غذایی در هفته جاری برگزار می‌شود و همچنین مسئولان و مدیران در همایش و کارگروه مدیران و متخصصان زیستی در تهران حضور می‌یابند و در این دانشگاه از دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان دانشگاه برگزیده در حوزه پدافند غیرعامل قدردانی می‌شود ضمن این‌که در نمایشگاه پدافند غیرعامل استانداری هم حضور فعال داشتیم.
captcha