گلایه‌های مدیر اتحادیه مؤسسات قرآن خوزستان از عدم دعوت به شورای قرآن استان
کد خبر: 3541480
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶

گلایه‌های مدیر اتحادیه مؤسسات قرآن خوزستان از عدم دعوت به شورای قرآن استان

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی- مردمی خوزستان گفت: با وجود آنکه اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان‌ها در کل کشور عضو ثابت شورای توسعه فعالیت‌های قرآن استان هستند، علی رغم پیگیر‌های انجام شده مبنی بر تشکیل نشست شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی، اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان به این نشست دعوت نشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، صبح امروز 8 آبان ماه جلسه شورای قرآن خوزستان در استانداری خوزستان تشکیل شد.

در حین برگزاری این جلسه فاطمه حقیقی، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی- مردمی خوزستان در تماس با ایکنای خوزستان نسبت به عدم دعوت از این اتحادیه ابراز گلایه کرد.

وی در این گفت‌وگو با با اشاره به تشکیل نشست شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان و عدم دعوت از اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان گفت: در دوره استاندار سابق خوزستان، این جلسه تشکیل شد و پس از آن نشست‌های آن به تعویق افتاد و در زمان مقرر تشکیل نشد.

وی تصریح کرد: در حالیکه اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی در کل کشور عضو ثابت شورای توسعه فعالیت‌های قرآن در استان است، اداره ارشاد استان به بهانه‌های واهی دعوت‌نامه نشست را به اتحادیه نمی‌رساند؛ از جمله امروز(هشتم آبان) که این نشست برگزار شد و دعوت‌نامه‌ای به اتحادیه نرسید.

حقیقی با اشاره به تشکیل نشست اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان با معاون قرآن وزارت ارشاد، رئیس سازمان دارالقرآن و رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور گفت: در این جلسات موضوع عدم تشکیل به موقع جلسات شورای توسعه فعالیت‌های قرآن خوزستان مطرح شد و مقرر شد این مسأله پیگیری شود.

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی- مردمی خوزستان اظهار کرد: مشکل امروز شورای توسعه فعالیت‌های قرآن استان، مشکل بودجه‌ای است که از سال 93 به استان آمده است. یک دوم این بودجه به مبلغ دو و نیم میلیارد تومان به منظور ساماندهی فعالیت‌های قرآنی استان تخصیص داده شده است. با وجود مشکلات مالی مؤسسات قرآن استان، تا این لحظه برای این بودجه در خصوص اتحادیه و مؤسسات قرآنی استان تصمیمی گرفته نشده است.

وی با اشاره به نامه‌نگاری اتحادیه با استانداری و ارشاد استان به عنوان دبیر شورای توسعه فعالیت‌های قرآن در خصوص حق و حقوق مؤسسات قرآن گفت: اداراتی که اکنون از این بودجه سهم می‌برند، آمار و اطلاعات فعالیت‌های مؤسسات قرآنی را که با هزینه شخصی انجام می‌شود به نام خود ثبت می‌کنند و از بودجه سهم می‌برند.

حقیقی با بیان اینکه استان‌های دیگر در حال جذب بودجه 94 و 95 هستند، تصریح کرد: متأسفانه به علت ناهماهنگی در استان خوزستان در زمینه کار قرآنی، هیچ کس متولی نیست و مسئول مرجعی که بتواند مشکلات مؤسسات قرآنی را حل و فصل کند در استان وجود ندارد. عدم تشکیل جلسات شورا باعث شده است این بودجه راکد بماند و به جای اینکه به حساب اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی واریز شود به حساب دو شخص به عنوان مدیران مؤسسات معین(که از سوی ارشاد معرفی شده‌اند) واریز شده است.

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی- مردمی خوزستان اظهار کرد: اگر این بودجه به حساب اتحادیه واریز می‌شد نه مالیاتی به آن تعلق می‌گرفت و علاوه بر آن به موقع به حساب مؤسسات و ذی‌نفع‌ها در خصوص فعالیت‌های قرآن واریز می‌شد. این یکی از تخلفاتی است که صورت گرفته و به جای اینکه پول به حساب اتحادیه واریز شود به حساب دو شخص واریز شده است.

وی با بیان اینکه این بودجه متعلق به فعالیت‌های قرآنی استان است، گفت: در تابستان امسال بیش از 20 کلاس آموزش قرآن به دلیل نبود تجهیزات سرمایشی تعطیل شد. بعد از پیگیری‌های انجام شده جهت تعیین تکلیف این بودجه، امروز نشستی تشکیل شد ولی اتحادیه به این نشست دعوت نشد.

حقیقی ادامه داد: درخواست‌های مکتوب در خصوص عدم تشکیل شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی، تجهیزات سرمایشی و مسکن مؤسسات قرآنی به استانداری داده شد و هیچ جوابیه‌ای نه در دوره استاندار قبلی و نه استاندار فعلی در این خصوص به اتحادیه داده نشده است.

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی- مردمی خوزستان ادامه داد: مشکل دیگر مؤسسات قرآنی در خصوص مصوبه‌ سال 88 مجلس در خصوص واگذاری زمین به مؤسسات قرآنی- مردمی است که طبق آن مصوب شد اداره مسکن و شهرسازی اگر زمینی با کاربری فرهنگی داشته باشد در اختیار مؤسسات قرآنی- مردمی قرار دهد(با پیش‌پرداخت معین و به صورت اجاره به شرط تملیک). در راستای بهره مند شدن مؤسسات از این امتیا، به استانداری نامه نوشته شد که این پرونده به جریان بیفتد؛ اما هیچ پیگیری از سوی استانداری انجام نشد.

وی افزود: آخرین پاسخی که دریافت شد این است که این مصوبه تا سال 92 بوده است و اگر قرار باشد زمینی با کاربری فرهنگی به مؤسسات قرآنی داده شود، به اداره ارشاد ابلاغ می‌شود. این یکی از معضلاتی است که در خوزستان با آن مواجهیم.

حقیقی در پایان تصریح کرد: از همه مهم‌تر عدم همکاری ادارات آب و فاضلاب و برق با مؤسسات قرآنی است. مؤسسات قرآنی طبق قانون از پرداخت هزینه آب، برق و گاز معاف هستند اما برخی ادارات شهرستان‌ها و استان‌ در این زمینه با مؤسسات قرآنی همکاری لازم را ندارند.

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی- مردمی خوزستان یادآور شد: در حال حاضر نزدیک 120 مؤسسه قرآن ثبت شده، 80 خانه قرآن شهری و 30 خانه قرآنی روستایی تحت پوشش اتحادیه قرار دارند.

captcha