تولد سالانه 100 کودک مبتلا به ایدز در ایران/ وزارت بهداشت آماده ارائه خدمات به زنان دارای رفتار پرخطر جنسی
کد خبر: 3550889
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶

تولد سالانه 100 کودک مبتلا به ایدز در ایران/ وزارت بهداشت آماده ارائه خدمات به زنان دارای رفتار پرخطر جنسی

گروه سلامت: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به روند روبه رشد ایدز در ایران از تولد سالانه 100 نوزاد مبتلا به این عفونت در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه همایش روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ تعداد کل افراد مبتلا به ویروس ایدز که تاکنون در ایران شناسایی شده‌اند، حدود 33 هزار و 270 نفر هستند و تخمین وزارت بهداشت این است که حدود 80 هزار نفر در کشور به این ویروس مبتلا باشند.

وی ادامه داد: در مورد زنان مبتلا به این ویروس و خطر ابتلای نوزادان، سال گذشته 180 هزار زن باردار تحت مراقبت قرار گرفتند و از این تعداد در شش استان برای 156 هزار زن باردار آزمایش ایدز گرفته شد و مشخص شد که 60 نفر از این زنان به عفونت ایدز مبتلا هستند.

گویا عنوان کرد: از این تعداد 34 هزار زن زایمان داشتند که 93 درصد آنها با انجام مراقبت‌های بهداشتی، آموزش‌های شیردهی و زایمان کنترل شده و واکسیناسیون برای نوزادان و ارائه به موقع دارو، فرزند سالم به دنیا آوردند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره تعداد نوزادانی که هر سال با ویروس ایدز مبتلا می‌شوند، بیان کرد: به طور کلی هر سال اندکی بیش از 100 نوزاد مبتلا به این ویروس در کشور به دنیا می‌آیند.

وی گفت: میزان شیوع ایدز در کشور رو به افزایش است و بیشترین گروهی که درگیر این عفونت هستند افراد گروه سنی 25تا 34 سال و افراد گروه سنی 35 تا 44 سال هستند.

علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز در جمع خبرنگاران درباره خدمات وزارت بهداشت برای زنان دارای رفتار پر خطر جنسی عنوان کرد: وزارت بهداشت در صورت مراجعه همه افراد در معرض خطر از جمله زنان دارای رفتار پر خطر جنسی به آنها خدمات ارائه می‌کند.

وی افزود: این افراد برای دریافت خدمات بهداشتی هم می‌توانند به مراکز DIC یا مراکز گذری مراجعه کنند و لوازم بهداشتی، غذا و آموزش دریافت کنند؛ علاوه بر آن با همکاری شهرداری تهران، مراکز ارائه خدمات به کارتن خواب‌ها و افراد دارای رفتار پر خطر نیز وجود دارد که در این مراکز افراد مراجعه کننده معاینه می‌شوند و مانند همه ایرانیان برای آنها پرونده سلامت و کارت بهداشتی ایجاد می‌شود.

سیاری افزود: هم اکنون برای 50 میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده و 20 میلیون نفر نیز خدمات الکترونیک سلامت از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند.

وی درباره توزیع وسایل پیشگیری در شبکه بهداشتی نیز گفت: توزیع وسایل پیشگیری (کاندوم) برای گروه‌های دارای رفتار پر خطر برای پیشگیری از ایدز همچنان در شبکه وجود دارد و افزایش دسترسی به این وسیله برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت است.

سیاری ادامه داد: برای ارائه خدمات بهداشتی کنترل ایدز، وزارت بهداشت به در خانه هیچ فردی مراجعه نمی‌کند و فقط در صورت مراجعه این افراد خدمات بهداشتی به آنان ارائه می‌شود البته برای افراد در دسترس مانند زندانیان و کارتن خواب‌هایی که با همکاری شهرداری نگهداری می‌شوند، این خدمات به صورت فعال ارائه می‌شود.

وی افزود: برنامه حمایت از کارتن خواب‌ها از اسفند سال 94 با توصیه مقام معظم رهبری و با همکاری وزارت بهداشت و شهرداری تهران شروع‌شده است و خدمات بهداشتی لازم یه این افراد ارائه می‌شود.

captcha