پویایی کودکان بازمانده از تحصیل در گرو مطالعه و آموزش
کد خبر: 3554628
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
الوندی عنوان کرد:

پویایی کودکان بازمانده از تحصیل در گرو مطالعه و آموزش

گروه ادب: عضو هیئت عضو مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: آگاهی این کودکان از طریق آموزش، مطالعه و رسانه راه‌های تازه‌ای را برای آنها نشان داده و باعث نشاط و پویایی آنها خواهد شد.

عزت‌الله الوندی، عضو هیئت عضو مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ضرورت بازگشت کودکان کار و بازمانده از تحصیل به درس و مدرسه گفت: تحصیل کردن، بهداشت و زندگی کردن در آرامش و در سرزمین پهناور ما حق طبیعی همه کودکان است، بنابراین باید شرایطی برای تحصیل رایگان و بی‌دردسر آنها انجام شود و این علاوه بر اینکه وظیفه تک تک ما است، یکی از وظایف نظام اسلامی ایران است و باید سعی و تلاش شود تا به بهترین شکل انجام شود.
وی افزود: کودکانی که از تحصیل بازمانده‌اند نشان می‌دهد که ما وظایف خود را به درستی انجام نداده‌ایم؛ چرا که اغلب والدین این کودکان از لحاظ اقتصادی و تأمین معاش خانواده خود دچار مشکل هستند و ناچار هستند کودکان خود را کار بگیرند و در این شرایط کودکان مجبور می‌شود نحصیل را کنار بگذارد و کار کند و در این شرایط دچار بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.
الوندی با تأکید بر اینکه هر نهاد و سازمانی نباید کمک‌های خود را از این کودکان دریغ کند، بیان کرد: طرح «جهاد مهربانی» که از سوی شهرداری تهران در حال اجرا است می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد و با مشارکت عمومی کودکان را به زندگی عادی و حتی کودکی خود بازگرداند تا از این دوران لذت ببرند.
این نویسنده درباره اینکه شاهد افزایش روزافزون این کودکان هستیم، عنوان کرد: تا جایی که ممکن هست، باید جلوی افزایش این کودکان را گرفت و این امر با برنامه‌ریزی مسئولان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... فراهم می‌‍شود، البته تدابیر زیادی می‌توان در این زمینه به کار گرفت که دولت به عنوان متولی امور مردم، وظیفه مهمی دارد و باید شرایط را طوری تأمین کند که ما شاهد کودکان کار و بازمانده از تحصیل نباشیم.
الوندی با اشاره به وظایف هنرمندان و نویسندگان در این زمینه بیان کرد: در کنار توجه به درس و تحصیل که از ضروریات زندگی آنهاست؛ هنرمندان، شاعران و نویسندگان می‌توانند دست به تولید آثار ادبی و هنری بزنند و یا فیلم‌هایی بسازند که بتواند امید را در دل آنها زنده نگه دارد.
عضو هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در ادامه نقش رسانه‌ها در آموزش کودکان کار را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: آگاهی‌رسانی، اطلاع‌رسانی، آموزش، ترویج به کتاب و کتابخوانی و مطالعه از طریق رسانه‌ها به این کودکان باید افزایش یابد، آگاهی این کودکان راه‌های تازه‌ای را برای آنها نشان داده و باعث نشاط و پویایی آنها خواهد شد؛ از این رو این آموزش‌ها باید در رسانه‌های جمعی گسترش یابند.


captcha