توجه ویژه به مباحث قرآنی نوعی سرمایه‌گذاری است
کد خبر: 3555941
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
حجت‌الاسلام حمید محمدی:

توجه ویژه به مباحث قرآنی نوعی سرمایه‌گذاری است

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اظهار کرد: توجه به موضوعات قرآنی به نوعی سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی است زیرا این امر زیباترین، پرمحصولترین و پرتأثیرترین جایگاه برای بودجه‌ریزی حوزه قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه در سال 88 چیزی به عنوان منشور توسعه فرهنگ قرآنی تصویب و در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ  شد، اظهار کرد: این منشور به عنوان تنها سند راهبری فعالیتهای قرآنی کشور مشخص شد و تمامی فعالیت های قرآنی کشور تحت نظام مشخصی قرار گرفت.
محمدی افزود: در ادامه، منشور توسعه فرهنگ قرآنی برای اجرایی شدن خودش در سال 89 بررسی کرد و مشخص شد برای قرآنی شدن جامعه و ایجاد ساز و کارهای لازم و حمایت از فعالیت های قرآنی 3 هزار و 600 میلیارد تومان پول احتیاج دارد و در همین مورد بود که ما این موضوع را به مجلس شورای اسلامی ابلاغ و بررسی و مستندات آن ارائه شد و در جلسه‌ای در صحن علنی مجلس تصویب شد تا نیم درصد از بودجه کشور برای امر قرآن و اجرای منشور اختصاص داده شود.
 دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اظهار کرد: با توجه به این درخواست که برآورد بالای 1 و نیم هزار میلیارد تومان بود بعد از کش و قوس های فراوان سال اول اختیاری و سال بعد الزامی شد.
محمدی با اشاره به اینکه دولت مقدوراتش در سال 92 محدود شد، بیان کرد: البته در سال 90، 197 میلیارد تومان دریافت کردیم ولی در سال 91 هیچ بودجه ای دریافت نکردیم در سال 92، 25 میلیارد تومان دریافت شد و در سال 93، 87 میلیارد تومان و متأسفانه در سال 94 ریالی دریافت نشد، البته 10 میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شده بود، ولی چون صندوق تاسیس نشده بود تخصیص داده نشد. در سال 95، 200 میلیارد تومان در لایحه بودجه 95 بود که ما مشکل تأسیس صندوق مشارکت توسعه فعالیت های قرآنی را داشتیم که با پیگیری تقریبا 4 تا 5 ساله امسال تأسیس شد.
وی با بیان اینکه مقداری از این بودجه الان به خزانه ابلاغ شده است و ما داریم پیگیری می‌کنیم که این بودجه توزیع بشود، تصریح کرد: چیزی که الان مورد بحث است این است که این حداقل ممکن 200 میلیارد تومان بودجه دولت برای قرآن در سال 96 شده 100 میلیارد تومان یعنی در واقع نصف شده است و جامعه قرآنی نسبت به این قضی واکنش نشان داده اند و ما هم در همین زمینه با مجلس و دولت صحبت هایی داشته‌ایم که این ترمیم  بشود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: ما در واقع دو برنامه داریم یکی دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، که این سوال مطرح است که این دستور می خواهد اجرایی بشود یا نه؟ اگر اراده ای در نظام برای تحقق 10 میلیون حافظ باشد که کارشناسی های ما می گوید که برای تربیت هر حافظ قرآن در قبال هر جزء 50 هزار توان نیاز داریم(بابت معلم و کلاس و پذیرایی و این جور موارد) یعنی هر حافظ برای 30 جزء قرآن 1.5 میلیون تومان احتیاج دارد که برای 10 میلیون حافظ قرآن جمعأ 15 هزار میلیارد احتیاج داریم که اگر بخواهیم در خلال 15 سال این 10 میلیون نفر را موفق به حفظ کنیم سالانه 1000 هزار میلیارد برای طرح حفظ قرآن بودجه نیاز داریم.
محمدی با اشاره به اینکه بحث حفظ قرآن تنها بخشی از 10 کار قرآنی است، اظهار کرد: ما برای مباحث دیگری چون تدبر، تفسیر، تلاوت، مفاهیم، پژوهش های قرآنی و هنرهای قرآنی( فیلمسازی) و برنامه های با موضوع قرآنی نیز نیاز به بودجه داریم لذا این جدا و منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور که راهبری کلان فعالیت های قرآنی را دارد و داری طرح های ملی و فراملی است برای تحقق منویات خودش و اجرایی شدن آنچه در منشور آمده است خود به تنهایی 200 میلیارد تومان نیاز دارد. لذا در دو حوزه باید بودجه داشته باشیم که ما در این زمینه امسال آماده ایم از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای حفظ قرآن 300 میلیارد تومان درخواست کرده ایم و برای بودجه منشور300 میلیارد تومان خواسته ایم که امیدواریم این عملیاتی شود.
وی افزود: در ادامه لازم است از دولت تشکر کنم، به هر حال دولت مقدوراتش محدود است و تلاش خودش را کرده از این فضا حمایت کند ولی انتظار نمی رفت در بودجه سال 96 با این تقلیل 100 میلیاردی برای قرآن مواجه شویم و این هم باید گفت که بودجه قرآنی تنها این نیست و دستگاها بنا بر کارکردشان بودجه مخصوص خود را دارند. ما باید روی حمایتهای مردمی حسابی جدید را باز کنیم و اگر بتوانیم با  توسعه وقف قرآنی و نذر قرآنی فضای حمایت از برنامه های قرآنی را رونق دهیم به نظر می رسد هم برکت دارد هم ماندگارتر است. این انتظار می رود مجلس در این زمینه و در حمایت از برنامه های قرآنی به دولت کمک کند تا بودجه با افزایش مناسبی به آن  نقطه ای که حداقل انتظار جامعه قرآنی است، برسد.
محمدی درباره افتتاح صندوق اظهار کرد: صندوق افتتاح شده است و اساسنامه آن در سال 91 ابلاغ شده اما مشکلات تأسیس صندوق لازمه تصحیح حسابی بود و آن حساب منوط به آن بود که سازمان مدیریت در بودجه ما اسم صندوق را بیاورد و ما موفق شدیم در سال گذشته از دولت درخواست و پیگیری‌های مکرر کنیم که بالاخره در بودجه این نام آورده شد و بودجه ما رفت در صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی لذا امسال صندوق تمام شد و تمام ارکان صندوق مشخص شد. این کار، کار خوبی بود و با این تأسیس این صندوق موافق بودیم و هیئت امنای صندوق خودشان شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستندو محل استقرا این صندوق دبیرخانه شورا است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حساب ویژه ای به نام صندوق و سیاستگذاری خود شورای توسعه باز می شود، بیان کرد: یکی از ارکان کمیسیون های تخصصی است و ما 4 کمیسیون تخصصی داریم  و تمام دستورالعمل ها و تمامی برنامه ها دستگاهها در این 4 کمیسیون است و یکی دیگر کمیته تخصیص است که 9 نفر از اعضای شورای توسعه و حوزه عمومی و مردمی در آن هستند و مجلس نیز حضور دارد و البته رئیس صندوق، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور افزود: در حال حاضر آقایان عباس سلیمی، محمد انجم شعاع و محمدحسین محمدزاده به عنوان سه بازرس این صندوق مشخص شده اند و همچنین تمامی ارکان صندوق تأسیس شد و ما در حال حاضر در حال مکاتبه هستیم برای اینکه اولین مرحله بودجه 95 به صندوق واریز شود و امیدواریم از بودجه 200 میلیاردی تمامی آن داده شود و فعالیت های قرآنی نیز چند برابر شود.
محمدی در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر امیدها از حمایتهای دولت از برنامه های قرآنی کم شده است باید سعی کنیم به سمت وقف قرآنی برویم. البته این را هم باید در نظر داشت که ولی محدودیت های دولت بر روی همه چیز سایه افکنده است، اما  مقداری از محدودیت ها و موانع قانونی در تخصیص و دریافت این بودجه بوده است که البته امیدواریم دولت در سال 95 اراده خودش را برای همین بودجه 200 میلیاردی قوی کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از 200 میلیارد تومان 50 میلیارد تومان آن به خزانه ابلاغ شده است که ما باید دریافت کنیم، بیان کرد: ما در نظر داریم تا طی هفته آینده ان‌شاءالله اقدام کنیم و این مبلغ را دریافت کنیم و امیدواریم دولت در این زمینه حمایت کند تا نگاه ها نسبت به دولت تغییر کند. البته مجلس به نوبه خود می تواند در کمیسیون آموزش و تحقیقات، سازوکار جدید را در بحث حفظ داشته باشد. که ما به صورت جداگانه پیشنهاد 300 میلیارد تومان داده ایم و همچنین ارتقای بودجه خودمان را از 100 میلیارد به 300 میلیارد تومان نیز داده ایم. من فکر میکنم اگر این سازوکار انجام شود شاهد تحول جدی در فضای قرآنی باشیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی براساس حکومت حق و عدل قرآن گفته شده است، اظهار کرد: شاه بیت تمام حرکات فرهنگی قرآن است و با برنامه های قرآنی می توانیم از جرائم مختلف پیشگیری کنیم و تاکید رهبر معظم انقلاب بر مسائل قرآنی به خاطر جایگاه قرآن در صیانت از نسل است.
محمدی افزود: توجه به موضوعات این چنینی سرمایه گذاری روی نیروی انسانی است زیرا این امر زیباترین، پرمحصولترین و پرتاثیرترین جایگاه برای بودجه‌ریزی حوزه قرآن است که دولت و همچنین دکتر نوبخت و همکارانشان در این زمینه به نوبه خود وظایفی دارند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور خاطرنشان کرد: دغدغه های دلسوزانه مسئولان و مؤسسات قرآنی یک امر مقدسی است و توجه به آنها میتواند تحولات جدی فرهنگی را رقم بزند و دولت هر چقدر عنایتش به این بخش زیاد باشد و بودجه اختصاص یافته را افزایش دهد، کم است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش جدی بودجه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می رود بیان کرد: در همین راستا نیز با توجه به اینکه بیشترین بودجه قرآنی به آموزش و پروش اختصاص می یابد، می توان گفت که دولت خود بیشترین دریافت کننده بوده است.
محمدی افزود: در حال حاضر 5000 موسسه قرآنی در کشور داریم که خود این موسسات می توانند لشکری از افراد قرآنی را پروش دهند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان خاطرنشان کرد: شاید دو یا سه درصد از وقف های امروزی در زمینه قرآن است که این کم است و این فرهنگ وقف قرآنی باید در کنار وقف در زمینه اهل بیت(ع) در نظر گرفته شود و به این مهم نیز توجه ویژه ای شود
یادآور می شود، گفت و گوی جمعه اخبار قرآنی صبح امروز، 3 دی ماه به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.

captcha