روانشناسی قرآنی لازمه مشاوره دینی است
کد خبر: 3560122
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۷
عبدخدایی:

روانشناسی قرآنی لازمه مشاوره دینی است

گروه اجتماعی: علوم انسانی به مسائل مختلفی از جمله اعتقادی، اجتماعی، روانی و... می‌پردازد و اسلام پاسخگوی همه آن‌هاست از همین رو یک مشاور دینی باید در اکثر علوم انسانی ورود کند؛ به عنوان مثال یک مشاور حوزه روان‌شناسی باید آگاهی کاملی از روانشناسی قرآنی داشته باشد تا بتواند خصوصیات فرد را شناخته و معالجه را بر اساس آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

حجت‌الاسلام محمدهادی عبدخدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بهره‌مندی از مشاوره دینی را یکی از راهکارهای بالا بردن سطح سواد دینی مردم دانست و گفت: جامعه در هر زمان به علوم دینی احتیاج دارد؛ زیرا اگر اطلاعات فرد مطابق با علم دینی‌اش بالا نرود در واقع در ادامه مسیر زندگی با مشکل مواجه می‌شود؛ هرچقدر تحصیلات فرد بالاتر می‌رود، اطلاعات دینی او نیز باید به همان نسبت بیشتر شود؛ به گونه‌ای که یک جوان دانشگاهی باید اطلاعات دینی بیشتری از یک جوان دبیرستانی داشته باشد.
بالابردن سطح سواد دینی مستلزم مشاوره با افراد آگاه است
حجت‌الاسلام عبدخدایی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های بالا بردن سطح سواد دینی، مشاوره با افراد آگاه و مسلط به موضوعات مختلف است، عنوان کرد: از همین رو انتخاب مشاور دینی اهمیت زیادی دارد، اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که برخی از افراد برای مشاوره، به افرادی با اطلاعات پایین مراجعه می‌کنند که این امر باعث می‌شود اطلاعات مناسبی به فرد نرسد.
وی با بیان اینکه مراجعه کردن به یک فرد ناآگاه؛ مثل مصرف غذای کم‌خاصیت است، اظهار کرد: مشاور دینی باید ضمن داشتن اطلاعات دینی بالا، مشکل مخاطب را بشناسد و بعد از آن با وی درباره راهکارهای موجود صحبت کند؛ مشاور دینی؛ همانند پزشکی است که ابتدا در جریان بیماری و درد بیمار قرار می‌گیرد و بعد از آن به دنبال راهکاری برای درمان وی می‌گردد، از همین رو باید آگاهی‌های وی در حوزه‌های مختلف کامل باشد.
عبدخدایی با بیان اینکه دین اسلام، دین جامعی است و مشاور باید از این جامعیت استفاده کند، اظهار کرد: هرچقدر اطلاعات دینی یک مشاور پایین باشد، به همان نسبت نمی‌تواند مشاوره بهتری را به مردم ارائه کند؛ ما از یک مشاور دینی اطلاعات غیردینی نمی‌خواهیم؛ همانند اینکه از یک روانشناس اطلاعات پزشکی و مهندسی را نمی‌خواهیم؛ یک مشاور دینی باید در علوم انسانی مختلفی که مرتبط با دین است، آگاهی کامل داشته باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه علم به دو دسته انسانی و ابزاری تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در علوم انسانی، مسائل اعتقادی، اجتماعی، روانی و... وجود دارد که اسلام پاسخگوی آن‌هاست از همین رو یک مشاور دینی نیز باید در اکثر علوم انسانی ورود پیدا کرده و شناخت داشته باشد؛ به عنوان مثال یک مشاور حوزه روان‌شناسی باید آگاهی کاملی از روانشناسی قرآنی داشته باشد تا بتواند خصوصیات فرد را شناخته و معالجه را بر اساس آن‌ها برنامه‌ریزی کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مسائل اخلاقی نیز با مسائل روانی مرتبط است و لذا یک روانشناس اسلامی باید اطلاعات به‌روزی در این حوزه داشته باشد، عنوان کرد: به روز بودن یک مشاور دینی از ضروریات مشاوره امروز است.
تخصص حوزه‌های علمیه و تحول در تبلیغ دین
حجت‌الاسلام عبدخدایی با بیان اینکه اگر حوزه‌های علمیه بتوانند به صورت تخصصی در هر رشته‌ای وارد شوند، در زمینه مشاوره و تبلیغ دین بهترین اتفاق می‌افتد، گفت: برای نیل به این منظور، طلاب باید حداقل سطح را بخوانند و بعد از آن به صورت تخصصی در رشته‌های مختلف وارد شوند.
وی همچنین، سطح سواد یک مشاور دینی در رشته‌های مختلف و میزان مطالعه وی در علوم مختلف را دارای اهمیت دانست و با اشاره به چالش‌های امروز جامعه، گفت: مردم در موضوعات مختلف به مشاوره دینی احتیاج دارند که مهم‌ترین آن‌ها مسائل اعتقادی، خداشناسی، دین و نبوت، امامت و شبهات و مشکلات روز جامعه است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شبهات امروز مشابه شبهات گذشته نیست، ابراز کرد: از همین رو یک عالم دینی باید قبل از ورود به جریان دینی، اهل مطالعه باشد و اعتقادات عملی جامعه را به خوبی بشناسد. در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ما 157 هزار دانشجو داشتیم، اما اکنون چهار میلیون دانشجو داریم که این دانشجویان سؤالات زیادی را در ذهن دارند که پاسخگویی به آن‌ها بر عهده عالمان دینی و مشاوران این عرصه است.
وی با اشاره به اینکه کار مشاوران دینی ما با کار اوایل انقلاب متفاوت شده است، عنوان کرد: دنیای امروز، دنیای ارتباطات جمعی است و با انواع تهاجمات دشمنان، درب مراکز فساد از طرق مختلف به روی ما گشوده شده است؛ اینجاست که کار مشاوران دینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود؛ زیرا باید با این تهاجمات و نیز نیازهای جامعه آشنا شده و در مسائل مختلف، مشاوره‌های مناسبی را به جامعه به ویژه نسل جوان ارائه دهند.
راه تأثیرگذاری مشاوره‌های دینی
حجت‌الاسلام عبدخدایی، در خصوص میزان موفقیت و کاربردی بودن مشاوره‌های دینی در جامعه گفت: زمانی این مشاوره‌ها تأثیرگذار خواهد بود که مشاوران ما سخنان خود را مستند به آموزه‌های دینی ارائه دهند، آموزه‌هایی که به تمام جنبه‌هایی روحی، جسمی، اخلاقی و... انسان‌ها توجه داشته است.
captcha