100 هزار نفر با سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی همکاری دارند
کد خبر: 3564319
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
فتح‌آبادی:

100 هزار نفر با سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی همکاری دارند

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: 10هزار نفر به صورت مستقیم و 100هزار نفر به صورت غیرمستقیم با سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی همکاری دارند، 35 درصد این ساختار را بانوان تشکیل داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، غلامرضا فتح‌آبادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، امروز، 29  دی‌ماه در نشستی که به منظور امضاء تفاهم نامه همکاری کمیته امداد استان با مؤسسه مهرآفرین و خانه سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد گفت: دولت، بخش خصوصی و منابع مالی و تشکل‌های دولتی و غیردولتی سه ضلع مثلثی هستند که با هم‌افزایی و هم فکری در حل آسیب‌های اجتماعی مؤثر خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی به نقش سازمان‌های مردم نهاد توجه ویژه شده است، ابراز کرد: بسیاری از علما و صاحبنظران در این زمینه نظرات بسیاری خوب و ارزشمندی  دارند.
فتح‌آبادی یکی از مشکلات اجتماعی در جامعه را پایین بودن سطح مشارکت اجتماعی بیان کرد و افزود: حل این مشکل مستلزم داشتن تیمی کارشناس و هدفمند است، وجود افراد متخصص این نقیصه را جبران خواهد کرد و راه رسیدن به اهداف را هموار می‌کند.
وی افزود: دانشمندان ثابت کردند در دنیال امروز سلسله مراتبی که بین ملت و جامعه مدنی وجود داشته است شکسته شده و شکل همکاری بر رفتار جامع بین ملت و دولت به شکل همکاری شبکه‌ای درآمده است و در این میان بازیگر اصلی دولت نیست.
این مقام مسئول ادامه داد: روند تشکیل و شکل‌گیری تشکل‌های مردمی در کشور ما خیلی بالاست چنانچه ما در شاخص‌های جهانی خیلی پایین هستیم میانگین مشارکت در کشور ما به شکل عام 24 درصد و به شکل خاص 4 درصد است در حالیکه این شاخصه‌ها دردنیا به 76 درصد رسیده است، ما باید در جلب مشارکت مردمی و بسترسازی برای مشارکت مردمی در حوزه گذشت و نیکوکاری تلاش کنیم.
وی تصریح کرد: برای گسترش مشارکت مردمی در استان مرکزی برنامه‌ داریم، جایگاه مشارکت اجتماعی در استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، کشور در برابر هر 5 نفر یک NGOدارد اما در استان مرکزی به ازای هر 4280 نفر یک سازمان مردم نهاد داریم که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند که 20 درصد آنها در حوزه خیریه هستند.
فتح‌آبادی از فعالیت 400 سازمان مردم نهاد در استان خبر داد و افزود: تنها استان هستیم که خانه سازمان‌های مردم نهاد داریم که تشکل‌ها را مدیریت می‌کند، شبکه‌هایی در ذیل خانه سازمان‌های مردم نهاد شکل گرفته است که برنامه‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی، درمانی و ... انجام می‌دهد.
وی بابیان اینکه قریب به 61 درصد سازمان‌های مردم نهاد ما در طی 10 سال اخیر تشکیل شده است، ابراز کرد: ما سالانه 10 سازمان مردم نهاد را ایجاد کردیم که میانگین کشوری بالاتر است از طرفی هم 24 سمن فعال در حوزه خاص خیریه فعالیت دارند.
فتح‌آبادی با اشاره به اینکه  10هزار نفر به صورت مستقیم و 100هزار نفر به صورت غیرمستقیم با سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی همکاری دارند، اضافه کرد: خوشبختانه حضور بانوان در این عرصه بسیار قابل توجه است که 35 درصد این ساختار را بانوان تشکیل داده‌اند.
وی تصریح کرد: ثبت سازمان‌های مردم نهاد در استان شتاب بیشتری به خود گرفته است، از این پس بیشتر نگاه‌مان به سمت مباحث اجتماعی و به روز جامعه، رویکردهای جدید و ایده‌پردازی نو است، NGOها از نسل اول، دوم و سوم گذشته‌اند و وارد نسل چهارم شدند امروز بحث خیریه راهبردهای لازم را ندارد و به نوعی باید به سمت نوآوری سازمان‌های مردم نهاد پیش برویم.
فتح‌آبادی گفت: برای دستگاه‌های اجتماعی حوزه اجتماعی و فرهنگی فرمانداری‌ها مشاوران داوطلب تعیین کردیم که آنها مسئولیت دارند فعالیت این حوزه را راهبری کنند و بستر را برای مشارکت مردمی در سطح شهرستان‌ها فراهم کنند.
میرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در پایان عنوان کرد: امور اخذ مقام مشورتی سازمان ملل برای سه NGO  انجام شده است، و در سال آینده سه NGO مقام مشورتی را به دست می‌آورند تا در تعاملات جهانی هم ورود پیدا کنیم.
captcha