موقوقات مرتبط با امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد احیا شود
کد خبر: 3566119
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
رضایی‌پور:

موقوقات مرتبط با امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد احیا شود

گروه اجتماعی: رئیس اوقاف خرم‌آباد با بیان این‌که آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) در مرکز شهر خرم‌آباد به یکی از مطالبات همشهریان تبدیل شده و یکی‌از راه‌های تامین مالی این طرح، احیای موقوقات مرتبط با این امامزاده به ویژه موقوفه سیده شهربانو معروف به «جلدان» است.

مسلم رضایی‌پور، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با بیان این‌که احیای موقوفه سیده شهربانو  باعث تسریع در آزادسازی امامزاده زید بن علی(ع) خرم‌آباد خواهد شد، افزود: متاسفانه عدم پرداخت به‌موقع اجاره بهای مستاجرین موقوفات، توسط برخی اشخاص حقیقی و حقوقی باعث تاخیر در اجرای نیات واقفین خیر اندیش می‌شود.
وی گفت: آزادسازی امامزاده زید بن علی(ع) در مرکز شهر خرم‌آباد به یکی از مطالبات همشهریان تبدیل شده که البته نیاز به اعتبار چند میلیارد تومانی دارد و یکی‌از راه‌های تامین مالی این طرح، احیای موقوقات مرتبط با این امامزاده واجب‌التعظیم است.
رضایی‌پور از موقوفه سیده شهربانو  معروف به «جلدان» به‌عنوان نمونه‌ای یاد کرد که در اجاره یکی‌از شرکت‌های خصوصی با کاربری صنعتی بوده و علی‌رغم سابقه استیجاری و عمل به وقف طی سال‌های متمادی، دارای بدهی معوقه چندین ساله به این موقوفه است.
وی اضافه کرد: به‌منظور احیای این موقوفه، پرونده حقوقی در مراجع قضایی تشکیل شده است، ولی با توجه به سیر مراحل  اداری و اطاله دادرسی، هنوز به نتیجه نهایی و احقاق حقوق موقوفه نرسیده و در جریان رسیدگی است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد گفت: در کنار عزم جدی و همگرایی ایجاد شده در بین مسولین ارشد استانی در سطح استانداری لرستان و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، برای تامین اعتبار آزادسازی حرم مطهر امامزاده زید بن علی(ع)، امید است احیای موقوفات مرتبط با این امامزاده صاحب کرامت و همکاری محاکم قضایی و در عین حال احساس مسئولیت مستاجرین این موقوفات در پرداخت به‌موقع اجاره‌بها، باعث تامین بخشی از هزینه‌های مالی این طرح و تسریع در آزادسازی بخشی از این بقعه متبرکه شود.
یادآور می‏شود، موقوفه سیده شهربانو معروف به «جلدان» با مساحت چندین هکتار در حوالی جنوب شهر خرم‌آباد ، وقف آستان مقدس امامزاده زید بن علی(ع) است.
عملیاتی شدن اجرای احکام رقبات مسجد توتونچی
رضایی‌پور در ادامه از عملیاتی شدن اجرای احکام رقبات مسجد توتونچی خبرداد و افزود: در راستای احقاق حقوق موقوفات، با هماهنگی امام جماعت مسجد و پیگیری‌های مستمر کارشناس حقوقی و ثبتی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد، اولین مرحله از اجرای احکام مقام قضایی در خصوص دو رقبه از موقوفات مسجد توتونچی شهر خرم‌آباد اجرا شد.
وی اظهارکرد: در اولین مرحله از این اجرای حکم، مبلغ چهارده میلیون ریال از حقوق موقوفه احیا و توسط محکومین به حساب موقوفه واریز شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد ادامه داد: پرونده‌های دیگری برای سایر رقبات و احقاق حقوق موقوفه مسجد مرحوم توتونچی در محاکم قضایی تشکیل شده که توسط کارشناس حقوقی و ثبتی اداره اوقاف و امور خیریه در حال پیگیری است.  
یادآور می‏شود،مسجد توتونچی در محل میدان بزرگ(گپ) شهر خرم‌آباد توسط مرحوم حاج رضا توتونچی احداث گردیده که دارای چند باب مغازه به‌عنوان موقوفه است.
captcha