ایثار، ارزشی در سبک زندگی اسلامی-ایرانی است
کد خبر: 3566429
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹

ایثار، ارزشی در سبک زندگی اسلامی-ایرانی است

گروه اجتماعی: استاد حوزه علمیه اصفهان و مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی این حوزه گفت: سبک زندگی اسلامی- ایرانی باعث می‌شود که فضای زندگی و فکر مردم رنگ و بوی خدایی بگیرد که در این صورت، ایثار معنای واقعی خود را یافته و تبدیل به ارزش می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ناجی، استاد حوزه علمیه اصفهان و مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی این حوزه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با اشاره به حادثه پلاسکو و ایثارگری آتش‌نشانان در این حادثه، اظهار کرد: کسی که در دایره جهان‌بینی مادی زندگی می‌کند، ایثار و گذشت را کاری سبک و سخیف شمرده که باعث می‌شود از هدف اصلی خود دور بماند. در مقابل، کسی که نگاه الهی و اعتقاد به معاد و آخرت دارد، از حق دنیوی خود می‌گذرد و یقین دارد که منتفع اصلی خود اوست و خداوند جای بهتری برای او جبران می‌کند.
وی افزود: در سوره آل‌عمران در وصف حال شهدا آمده است: کسانی که با ایثار و فداکاری از جان خود برای دیگران گذشتند، خداوند متعال نعمتی به آنها داده که از آن نعمت شادند و خدا با نظر فضل به آنها می‌نگرد و به تمام کسانی که به آنها نپیوستند، ندا می‌دهد که ترس و غمی نداشته باشید و آنها را نیز به این مسیر دعوت می‌کند.
حجت‌الاسلام ناجی ادامه داد: ایثار و گذشت در ظاهر، گذشتن از حق، جان، مال و سلامتی است؛ ولی در باطن، فرد دنیای فانی خود را به آخرت باقی تبدیل کرده و عزت دنیا و عزت آخرت را هم زمان برای خود مهیا می‌کند.
وی بیان کرد: نفوذ سبک غربی در جامعه باعث می‌شود کم‌کم فکر ما به سمت غرب گرایش یافته، زندگی مادی و سکولار شکل بگیرد، دین جایگاه خود را از دست بدهد و همه چیز در راستای رسیدن به دنیا و رفاه‌طلبی قرار گیرد. وقتی امور مادی و زر و زیور جلوه پیدا کند، ایثار کمرنگ می شود. وقتی زندگی بر اساس دنیاطلبی شکل بگیرد و هرکس ارزش خود را به مقدار دارایی کسب شده خود بداند، ایثار نه تنها معنای مثبت نخواهد داشت، بلکه بالعکس معنای منفی به خود می‌گیرد.
این استاد حوزه گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، در پیش گرفتن سبک زندگی اسلامی-ایرانی به این دلیل است که فضای زندگی و فکر مردم رنگ و بوی خدایی به خود بگیرد، در این صورت است که ایثار معنای واقعی خود را پیدا کرده و تبدیل به ارزش می‌شود و پس از اینکه مردم در جامعه به معنای ارزشی خود واقف شدند، در این راه از هم سبقت می‌گیرند.
captcha