طرح اشتغا‌ل‌زایی ضربتی در روستاهای استان مرکزی اجرایی می‌شود
کد خبر: 3591348
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
حسینی:

طرح اشتغا‌ل‌زایی ضربتی در روستاهای استان مرکزی اجرایی می‌شود

گروه اقتصادی: مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه دستور اشتغال‌زایی ضربتی در روستاها از طرف رئیس سازمان میراث فرهنگی صادر شده است گفت: این طرح فعلاً در 2 روستای هزاوه و آهو از استان مرکزی اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، در نشست خبری که امروز، 30 فروردین‌ماه در محل این اداره‌کل برگزار شد با اشاره به مأموریت‌های میراث فرهنگی در دولت یازدهم گفت: مأموریت اثر بخشی که دولت تدبیر و امید بر آن تاکید دارد و سازمان میراث فرهنگی نیز در آن پیش قدم شده است، بحث اشتغال ضربتی روستاهاست.
وی با اشاره به استعداد روستاهای استان در اشتغالزایی ادامه داد: روستاهای استان در این زمینه وضعیت بسیار مطلوبی دارند اگر بتوانیم از این استعداد با توجه به اینکه شرایط بسیار خوبی در حوزه میراث فرهنگی در راستای اشتغالزایی ایجاد شده استفاده کنیم قطعاً بخش عمده‌ای از مشکلات بیکاری حل می‌شود. 
حسینی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات بسیار شایسته‌ای در دولت‌های مختلف به روستاها ارائه شد از جمله راه‌های آسفالت، انتقال خطوط برق و مخابرات، گاز، آب لوله کشی، خانه‌های بهداشت، مدارس و... اما نکته مهمی که باید بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت ساماندهی بحث معیشت و ایجاد اشتغال در روستاها بود که متأسفانه توجه کمتری به این موضوع شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به زمینه‌هایی که در روستا برای ایجاد صنایع کشاورزی، دامی و سایر خدمات فراهم بود می‌توانستیم ایجاد اشتغال کنیم اما در مواجهه با این زمینه‌ها ضعیف عمل کردیم. با این بی‌توجهی تعداد قابل توجهی از روستاها به دلیل نبود شغل، خالی از سکنه شدند یا نیروهای جوان آنها به شهر مهاجرت کردند و تعدادی افراد سالخورده در روستاها ماندند که توانی برای سازماندهی وضعیت کار و اشتغال در روستاها نداشتند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: بیش از 100 روستا در استان مرکزی این استعداد و قابلیت را دارند که آنها را به عنوان هدف روستاهای گردشگری دنبال کنیم و زمینه اشتغال و تأمین منابع مالی برای توسعه اشتغال روستایی را فراهم آوریم.
حسینی افزود: بسیاری از روستاهای ما از چشم اندار طبیعی، بافت تاریخی ارزشمند، محل تولد شخصیت‌های مهم کشوری، سوغات و صنایع دستی  برخوردار هستند، همچنین در بسیاری از روستاها، صنایع دستی منسوخ شده در حال احیا است. برخی از روستاها دنبال گرفتن مجوز بوم گردی هستند درواقع گردشگری روستایی به عنوان یک فرصت اشتغالزا می‌تواند اثرگذار باشد.
وی ادامه داد: برای ایجاد اشتغال در روستاها از طرف رئیس سازمان میراث فرهنگی دستور ضربتی صادر شده است.در کشور 70 روستا از 500 روستای شناسایی شده، برای ایجاد اشتغال ضربتی و شناخت پتانسیل‌های موجود در این روستاها انتخاب شده است.
حسینی افزود: در استان مرکزی روستاهای هزاوه از شهرستان اراک و روستا آهو از شهرستان آشتیان جز این 70 روستا هستند و سهم استان تاکنون این دو روستا می‌باشد، پیگیری 25 روستا به عنوان هدف گردشگری مصوب شده است که به تدریج دنبال خواهد شد .
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در پایان گفت: به نظر بنده در این برهه از زمان اساسی‌ترین کاری که باید دنبال شود نجات بخشی روستاهاست، در شرایطی که روستاها از آب کافی برای کشاورزی برخوردار نیستند و زمینه‌های لازم برای توسعه دامداری را ندارد از طرفی شرایط برای احیای صنایع دستی، خانه‌های تاریخی و تبدیل آنها به مناطق گردشگری، حفظ بافت‌های روستایی و احیای بناهای تاریخی که در آستانه تخریب هستند فراهم شده می‌توان نهایت استفاده را برد.
captcha