عرصه قرآن به قدری غنی است که نیازی به اجرای موسیقی ندارد
کد خبر: 3593183
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳

عرصه قرآن به قدری غنی است که نیازی به اجرای موسیقی ندارد

گروه مسابقات: قاری بین المللی قرآن کریم ضمن انتقاد از مسئولان برگزاری مسابقات بین المللی قرآن جهت دعوت از یک خواننده در این محفل قرآنی، گفت: عرصه قرآن به خودی خود اینقدر غنی است که اصلا نیازی نداریم به اینکه بخواهیم کار یا برنامه دیگری در این زمینه اجرا کنیم.

مسعود سیاح‌گرجی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با موضوع حرمت استفاده از موسیقی به ویژه در محافل و مسابقات قرآنی، اظهار کرد: من نمی‌دانم چه گرفتاری برای جامعه اسلامی ما پیش آمده که این موسیقی باید در همه عرصه‌ها وجود داشته باشد چراکه واقعا عرصه قرآن به خودی خود اینقدر غنی است که اصلا نیازی نداریم به اینکه بخواهیم کار یا برنامه دیگری در این زمینه اجرا کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه اوقاف در جاهای دیگر نیز این کار را کرده و چنین برنامه‌هایی را اجرا کرده است، تصریح کرد: برای مثال یک سال یک برنامه‌ای با محوریت اکرام ایتام از سوی اوقاف برگزار می‌شد که بنده نیز در مراسم حضور داشتم و مسئولان اوقاف نیز همگی در این برنامه شرکت داشتند که در این مراسم نیز دو نفر از خواننده‌های کشور را در ماه مبارک رمضان برای اجرا در این برنامه دعوت کرده بودند. بنده از این قضیه خیلی ناراحت شدم که چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد که به امر خود قرآن در این محافل پرداخته نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه شاید این موضوع از نظر شرعی اشکالی نداشته باشد، اظهار کرد: اما به هیچ وجه شایسته نیست که در جایگاه مسابقات قرآن و جایی که در آن قرآن تلاوت می‌شود به این امور پرداخته شود. هنرهای قرآنی مانند تواشیح و ابتهال و ... به خودی خود آن قدر غنی هستند که نیازی به این امور و اجرای برنامه‌هایی از این دست نباشد.

قاری بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: متأسفانه امسال اوقاف در امور برگزاری مسابقات اشتباهات فراوانی داشته است و بنده نیز از رفتارهایی که اوقاف در این دوره از مسابقات چه در مورد برخورد با قاریان و چه در رابطه با اجرای برنامه هایی از این دست داشته است، متأسف شدم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه احساس می کنم که اتفاقات نامبارکی در جامعه ما رخ می دهد که این اتفاقات به جامعه مذهبی ما نیز سرایت کرده است، افزود: این اتفاقات به جایی منجر می شود که قاری قرآن حتی قاریانی که چند سال به کار قرائت قرآن مشغول بوده اند اعلام می کنند که می خواهند خواننده شوند و دست از قرائت قرآن بردارند.

سیاح گرجی با بیان اینکه این امر در واقع تبلیغ خوانندگی است ولو اینکه شخصی آن را به صورت مذهبی و یا حماسی اجرا کند، اظهار کرد: آقایان با تبلیغ موسیقی عملا کاری کرده اند که استعدادهای قرآنی به سمت موسیقی می روند. هم اکنون چند سالی است که به موسیقی آئینی در کشور پرداخته می شود ولی به هر حال اتفاقاتی در کشور افتاده است که برخی از مداحان و قاریان قرآن کریم خواننده شده اند که این امر این سؤال را برای ما ایجاد می کند که چرا باید این اتفاق در جامعه قرآنی و مذهبی ما رخ دهد.

قاری بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه بنده از این اتقاقات تعجب می کنم و اعتقاد دارم که در جامعه اسلامی ما نباید برای این نوع امور اینقدر هزینه شود، افزود: نباید با این گونه تبلیغات زمینه ای فراهم شود که جوانان قرآنی ما به سمت و سوی دیگری بروند. متأسفانه فضا به گونه ای است که برای مثال در صدا و سیما طی ماه مبارک رمضان هر شب برنامه برای خوانندگان وجود دارد و به امر قرآن کمتر پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه بنده مخالف این نوع هزینه کردن در این امور هستم، تصریح کرد: حتی اگر در برخورد با مسئله موسیقی برخی از مراجع ما با این نوع موسیقی مشکلی نداشته باشند ولی در میان مراجع تقلید بزرگوار نیز عده ای از ایشان با این نوع موسیقی نیز مخالف هستند و همه مراجع در این موضوع اتفاق نظر ندارند که ما باید به نظرات تمامی مراجع بزرگوار احترام گذاشته و رعایت کنیم.

قاری بین المللی قرآن کریم ادامه داد: بنده واقعا به خاطر این موضوع خیلی ناراحت هستم چراکه از این نوع اتفاقات در کشور رخ می دهد به ویژه در نهادهایی مانند اوقاف، وزارت دفاع، سپاه و ... این برنامه ها اجرا می شود که بسیار ناراحت کنننده است و پو ل های هنگفتی در این زمینه نیز خرج می شود که اصلا درست نیست. چرا این پول ها برای قرآنیان و جامعه قرآنی هزینه نمی شود و چرا به قرآنیان و برنامه های قرآنی که می رسند می گویند پول و بودجه نداریم؟ ولی برای موسیقی هزینه های هنگفتی می شود که این جای تأسف بسیار دارد.

سیاح گرجی در پایان اظهار کرد: این دوگانگی ها در رفتار مسئولان باعث ایجاد دلسردی قرآنیان می شود و باعث می شود که برخی از قاریان و استعدادهای قرآنی ما به سمت موسیقی بروند و این صلاح مملکت اسلامی در عرصه فرهنگ نیست.

captcha