هدیه ارزشمند رهبر معظم انقلاب به رتبه نخست مسابقات قرآن/ آنچه که در تلاوت قرآن ممنوع است
کد خبر: 3595324
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
تصاویر شبکه‌های اجتماعی/

هدیه ارزشمند رهبر معظم انقلاب به رتبه نخست مسابقات قرآن/ آنچه که در تلاوت قرآن ممنوع است

گروه شبکه اجتماعی: تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مذهبی و قرآنی را مشاهده می‌کنید.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) جدیدترین تصاویر شبکه‌های اجتماعی قرآنی و مذهبی را که توسط قاریان قرآن کریم و جامعه قرآنی منتشر شده است، در ادامه مشاهده می‌کنید.

سعید پرویزی، نفر اول مسابقات قرائت سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن تصویر هدایای رهبر معظم انقلاب را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: هدیه ای ارزشمند از مقام معظم رهبری که امروز در بیت ایشان به حقیر اهدا شد. یک جلد کلام الله مجید ، سجاده ، انگشتری ،چفیه. الحمدلله رب العالمین. یازدهم اردیبهشت نود و شش
سعید پرویزی
حامد ولیزاده، قاری بین‌المللی کشور در جمع اساتید و بزرگان
حامد ولیزاده
حجت الاسلام سیدجواد موسوی‌درچه‌ای، قاری قرآن در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام تصویری از خود و استادش را با این عنوان منتشر کرد: در محضر استادمان تا ابد کوچکیم و شاگرد
موسوی درچه ای
مجتبی فردفانی، حافظ قرآن کریم در جمع عوامل مرکز شبانه روزی حفظ و تفسیر یکساله قرآن کریم شاهچراغ شیراز
مجتبی فردفانی
حمیدرضا احمدی وفا، مدرس و قاری بین المللی کشور در کنار رحمت الله بیات، قاری قرآن از کشور سوئد
حمیدرضا احمدی وفا
تبریک روز معلم هادی اسفیدانی، قاری ممتاز کشور به معلم خود مصطفی حاجی حسنی کارگر
هادی اسفیدانی
احمدرضا لطفی، قاری نوجوان در کنار سیدمصطفی حسینی، قاری ممتاز کشور
احمدرضا لطفی
تصویر محمدجواد پناهی در نشست تخصصی وزرای امور زنان جهان اسلام هتل پارس مشهد
محمد جواد پناهی طوسی

عکس دسته جمعی جلسه قرآن استاد رحیمی در مسجد امام حسین(ع) اسلامشهر دوشنبه بعد از نماز مغرب 96/2/11
حمید رحیمی

مسعود سیاح گرجی، قاری بین المللی کشور مطلبی با عنوان چه چیزهایی در تلاوت قرآن ممنوع است؟ در پست اینستاگرامی خود نوشته است: رسول گرامی اسلام(ص) درباره حدود و صغور به‌کارگیری الحان و مقامات در قرائت قرآن کریم فرمودند: اقْرَءُوا الْقُرْآنَ بِأَلْحَانِ الْعَرَبِ وَ أَصْوَاتِهَا وَ إِیَّاکـُمْ وَ لُحـُونَ أَهـْلِ الْفـِسـْقِ وَ أَهـْلِ الْکـَبـَائِرِ فـَإِنَّهُ سَیَجِی ءُ مِنْ بَعْدِی أَقْوَامٌ یُرَجِّعُونَ الْقـُرْآنَ تـَرْجـِیـعَ الْغـِنـَاءِ وَ النَّوْحِ وَ الرَّهْبَانِیَّةِ لَا یَجُوزُ تَرَاقِیَهُمْ قُلُوبُهُمْ مَقْلُوبَةٌ وَ قُلُوبُ مَنْ یُعْجِبُهُ شَأْنُهُمْ؛ قرآن را با لحن‌ها و آواز عرب بخوانید، و از لحن فاسقان و گنهکاران دورى کنید، زیرا پس از من مردمانى بیایند که قرآن را در گلو بچرخانند، مانند خوانندگى و نوحه‌خوانى و خواندن کشیشان، که از گلوى آنها نگذرد (یعنى مقبول درگاه خداوند واقع نشود) دل‌هاى ایشان وارونه است و هر که از آن‌ها خوشش آید نیز دلش وارونه است.
پیامبر اکرم (ص) با پیش‌بینی این مسئله گروهی از قاریان را که روش‌های ممنوع در تلاوت مانند: ترجیع، تطریب، ترقیص، ترعید، تحزین، تحریف، ایجاد ضرب، ایقاع، شیوه رهبانیت و استفاده از روش‌هایی در خواندن را که در شأن قرائت قرآن نبوده و حتی در سایر متون محل شبهه و احتمالاٌ حرام است گوشزد فرمودند.
چرخاندن صدا در گلو جایز نیست/چرخاندن صدا در گلو و چهچهه و یا موج دادن به صدا در حین تلاوت «ترجیع» و عدم رعایت احکام تجویدی و بازی با صوت «تطریب» آنچه در شیوه بعضی از قاریان که امروزه انجام می‌دهند و یا قطع و وصل‌های صوتی در حروف که ایجاد حالت «ترقیص» می‌کند، حرام است.
لرزش‌های نامتعارف در صوت «ترعید» نام دارد که با تحسین قرائت قرآن منافات دارد و تمایل قاری به حالت بکاء و تباکی به‌صورت غیر متعارف و از روی سمعه و ریا که «تحزین» نامیده می‌شود و قرائت قرآن در قالب و فرم‌های فوق حرام است و جایز نیست.
در روایات آمده است که: «انّ القرآن نزل بالحزن فاقرؤوه بالحزن» و یا آنکه از رسول خدا(ص) سؤال شد: من احسن صوتا بالقرآن فقال: علیه الصلوة و السلام: من اذا سمعت قرائته رأیت أنه یخشی الله‌؛ که روح این معنا با گریه کردن نا‌متعارف و حالت فریاد و ریاکاری در تباکی منافی است.
رهبانیت در قرائت پذیرفته نیست/دیگر از وجوه مذموم در قرائت شیوه رهبانیت و تلاوت دسته جمعی به‌صورت چند صدایی و قطع صدای یک گروه و ادامه پیوسته یک گروه دیگر به‌طوری که شیوه مسیحیان «رهبانیت» است و نیز ایجاد ضرب آهنگ و ریتم در کلام خداوند...
قاریان زیادی هستند که با وجود توانایی‌های خاص صوتی،رعایت تقوا می‌کنند و برخی دیگر...


سیاح گرجی
captcha