فرصت‌هایی که رمضان‌المبارک به انسان می‌دهد
کد خبر: 3602587
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
خادم‌القرآن عباس سلیمی:

فرصت‌هایی که رمضان‌المبارک به انسان می‌دهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور با اشاره به اینکه ماه رمضان برای آنانی که خدایی ناخواسته با قرآن بیگانه و قهر هستند، ماه آشتی با قرآن است، فرصت‌هایی که ماه مبارک رمضان به مسلمان می‌دهد، برشمرد.

عباس سلیمی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عباس سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشور طی سخنانی در دانشگاه علوم انتظامی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهیدان با بیان اینکه به تعبیر قرآن کریم، شهیدان، زندگان همیشه جاوید هستند، اظهار کرد: تفاوت ما با شهیدان در این است که شهیدان خود آگاهانه می‌روند، اما ما را می‌برند. شهیدان صادقانه و عارفانه در راه دفاع از حریم قرآن و ولایت جان می‌دهند، اما امروز بسیاری از مردم جان می‌کنند و به خاطر همین دو ویژگی است که شهیدان همواره بر قله پرافتخار آزادگی و صلابت ایستاده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمود «در روز قیامت احدی قدم از قدم بر نمی‌دارد، مگر اینکه در چهار مورد از او سؤال می‌شود» افزود: یکی از مهمترین این سؤالات در رابطه با بهار عمر یعنی نعمت جوانی است که خداوند متعال به مردم مرحمت فرموده است و از همه آدمیان سؤال خواهد شد که جوانی را در چه راهی صرف کردید؟ به تعبیر یکی از نویسندگان اروپایی که تعبیر زیبایی دارد، جوانی ستاره‌ای است که در زندگی هر انسان تنها یک بار طلوع می‌کند و بعد از افول طلوع مجددی ندارد. این موارد نشان می‌دهد که باید بیان دلسوزانه پیامبر اکرم(ص) را آویزه گوش خود کنیم که فرمودند: «قدر جوانی را قبل از اینکه پیری آن را در هم بشکند بدانید» که امیدوارم همگان قدر این نعمت خداوند باریتعالی را به خوبی بدانند.

سلیمی با اشاره به نزدیکی ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: رمضان ماه خدا، ماه و شهری که از آن تعبیر به ضیافت الله و میهمانی خدا شده است در راه است. «شَهْرٌ دُعيتُم فيه اِلي ضيافه الله»، رمضان ماه نزول قرآن، ماه تطهیر اندیشه‌ها در راه است. رمضان برای آنانی که خدایی ناخواسته با قرآن بیگانه و قهر هستند، ماه آشتی با قرآن است. برای آنانی که با قرآن تا حدودی مأنوس هستند، ماه انس با قرآن است و برای آنانی که قرآن‌باور و عامل به قرآن هستند، ماه تجدید بیعت و میثاق با قرآن است. ماهی است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر کسی که در ماه مبارک رمضان یک آیه از قرآن را تلاوت کند، پاداش ختم کل قرآن در سایر ماه‌ها به او داده می‌شود». رمضان بازار بسیار سودآوری برای کسانی است که این فرصت طلایی را قدر بدانند.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: رمضان، ماه تأمل در آفرینش و اهداف و فلسفه زندگی است. وجه فارق ما با سایر موجودات و مخلوقات الهی در تعقل و اندیشیدن است و اگر این نعمت را درست به کار ببریم، متوجه بیان نورانی امیر ملک وجود حضرت علی بن ابیطالب(ع) می‌شویم که در توصیف و تقسیم‌بندی مخلوقات تعبیر بسیار آموزنده‌ای دارند حضرت می‌فرماید «اِن الله تعالي خلق الملائكه و ركب فيهم العقل و خلق البهائم و ركب فيها الشهوه و خلق بني ادم و ركب فيهم العقل و الشهوه، فمن غلب عقله علي شهوه فهو اعلي من الملائكه و من غلب شهوته علي عقله فهو ادني من البهائم». خداوند فرشتگان را آفرید و مبنای وجودی و سرشت آنان را براساس عقل نهاد، لذا مطیع محض خدا هستند و هیچ فرشته‌ای مرتکب گناه و تمرد و معصیت و نافرمانی از درگاه خداوند نمی‌شود و حیوانات را نیز آفرید و مبنای وجودی آنان را شهوت و غرائز قرار داد و بنی آدم را نیز آفرید و در وجود ما هم عقل و هم شهوت را به ودیعه نهاد. هرکسی که در این زندگی به گونه‌ای زندگی کند که عقل او بر شهوت او پیروز شود، از همه فرشتگان الهی برتر است (به همین خاطر است که خداوند به فرشتگان امر به سجده بر آدم(ع) می‌فرماید) اما آن کسی که عقل او اسیر شهوت او شود، از چهارپایان نیز نزد خداوند بزرگ، پست‌تر است.

پیشکسوت قرآنی کشور افزود: این مطلب به ما نشان می‌دهد که سعادت و خوشبختی ما دست خود ما و در گروی عملکرد ماست و خدایی ناخواسته سقوط و هلاکت انسان‌ها نیز بسته به عملکرد آنان است. انسان تنها موجودی است که در لسان قرآن کریم پس از آفرینش او خداوند بزرگ فرموده است «فتبارك الله احسن الخالقين» که به عنوان صنع آفرینش شاهکار خلقت و در مقام جانشینی خدا و خلیفة‌اللهی خداوند این عنوان را به ما انسان‌ها مرحمت فرموده و خوشا به سعادت کسانی که در حقیقت از این امانت پاسداری کنند. این منزلتی که خداوند به ما داده است باعث حسادت و دشمنی شدید ابلیس نسبت به انسان شده است و به تعبیر حکیم فرزانه و مفسر عالیقدر آیت‌الله العظمی جوادی آملی، ابلیس به استناد آیات قرآنی دشمن قسم خورده است، چون سوگند یاد کرده که ما را از راه راست به در کند. ابلیس از همان زمانی که دشمنی خود را با ما آغاز کرد، ما مورد حسادت بودیم و از راه خدعه و نیرنگ وارد شد و سوگند یاد کرد و از طریق این سوگند، پدر و مادر بزرگ ما را فریب داد و آنان را از بهشت خدا بیرون راند. اگرچه شیطان در برخورد با آدم و حوا(ع) از راه سوگند و این ادبیات وارد شد، اما در مورد من و شما اینگونه سخن نگفته و با گستاخی در پیشگاه حضرت حق تهدید کرده و به عزت خداوند، سوگند یاد کرده که انسان را گمراه کند.

وی ادامه داد: یکی از اولین اصول الفبای نظامی، انتظامی و امنیتی شناخت تهدیدات است. قبل از اینکه یک پلیس متدین و یک پلیس حزب الله بخواهد در آموزش‌های کلاسیک خود تهدیدات اجتماعی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی را بشناسد، اول باید بزرگترین تهدید علیه خود را بشناسد و با آن مقابله کند. بزرگترین تهدید علیه ما شیطان و وسوسه‌های شیطانی است که بسیاری از افراد را از اریکه عزت به ذلت انداخته است و در طول این چهار دهه بعد از انقلاب ما شاهد مصادیق فراوانی در این زمینه بودیم و عاقل کسی است که از گذر روزگار عبرت بگیرد.

سلیمی با بیان اینکه وقتی به این تعبیر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که انسان واقعا درمانده می شود که در برابر این تهدیدات چه باید بکند، گفت: در بخش دیگری پیامبر(ص) می فرماید: «إنَّ الشيطانَ يَجري مِنِ ابنِ آدمَ مَجريَ الدَّم!»، «شیطان مانند خون در رگ‌های فرزند آدم در جریان است». بنده خود چندین سال در رابطه با این کلام الهی در محافل قرآنی دغدغه این مطلب را داشتم که با این تهدید صریح ابلیس و هشدار پیامبر اکرم(ص) چاره چیست و چگونه باید مقابله کرد؟ که یکی از فرمایشات امام صادق(ع) مرا از سردرگمی خارج کرد. امام صادق(ع) می‌فرماید «مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ؛ هر جوان با ایمانی قرآن بخواند، قرآن با خون و گوشت او عجین و درهم آمیخته می‌شود» و اگر قرآن در کالبد و روح کسی نهادینه شود، محال است که این دشمن قسم خورده بتواند بر او مسلط شود پس راه نجات از این تهدید و شکست این دشمن قسم خورده، انس با قرآن است که ماه مبارک رمضان این فرصت را به خوبی برای ما فراهم کرده است.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که فرمود «عَلَيكُمْ بِـالْقُرآنِ فَاتَّخِذُوهُ اِمـامـاً وَ قائِداً»، تصریح کرد: خوشا به سعادت کسانی که بله قربان گو نیستند، بله قربان را باید به کسی گفت که تفکر و اندیشه قرآنی داشته باشد که این معیارها می‌تواند راه سعادت و سرافرازی جوانان را تضمین کند. ماه رمضان، ماهی است که به ما هشدار می‌‌دهد در کشوری که به لطف خداوند بزرگ و به برکت خون بیش از 220 هزار شهید مانند شهید ابوالفتحی‌ها و دیگر شهدای عزیز و ارجمند پلیس و سایر نیروهای مسلح نظامی و انتظامی تقدیم انقلاب اسلامی شده و به برکت مجاهدت‌های بیش از 48 هزار آزاده سرافرازی که یکی از نمونه‌های آن همکار دلاور و غیور ما سرلشکر شهید «حسین لشکری» است که 18 سال تمام در دوران اسارت به سر برد و در همان دوران حافظ کل قرآن کریم شد و به برکت زجر و درد و مشقت بیش از 500 هزار نفر جانباز سرافراز امروز بسیاری از نوجوانان ما حافظ قرآن هستند و بسیاری از جوانان ما در سکوهای پرافتخار مسابقات بین‌المللی با بیش از 60 کشور و نخبگان قرآنی آن به رقابت می پردازند و مانند «حامد علیزاده» ای که چند روز پیش، رتبه اول مسابقات مالزی را برای این کشور اسلامی به ارمغان آورد مایه افتخار این سرزمین می‌شوند.

سلیمی ادامه داد: در کشوری زندگی می‌کنیم که رزمندگان آن جان‌نثاران قرآن و نیروهای مسلح، پاسداران واقعی قرآن هستند و فرماندهی معظم کل قوای آن از ما مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن می‌کند. در این کشور از احدی پذیرفته نیست که روخوانی و روان‌خوانی قرآن را فرا نگرفته باشد و هنوز نتواند کتاب دینی خود را صحیح، بدون ترجمه، بدون تفسیر، بدون تجزیه و ترکیب، بدون شأن نزول و فقط از رو بخواند. این خیلی سرشکستگی است برای ما اگر چنین فردی در جامعه، در نهادها و سازمان‌های نظامی و انتظامی ما یافت شود. با این برنامه‌ریزی مجاهدت گونه‌ای که سازمان‌های ذی‌ربط در زمینه قرآن تدارک دیده‌اند، اگر خدایی ناکرده کسی با قرآن آشنا نباشد،‌ ماه مبارک رمضان یک فرصت مغتنم طلایی است تا با قرآن آشنا شود و بداند که ماه رمضان در حقیقت بهار قرآن است.

وی در ادامه با بیان اینکه نکته مهم در رابطه با انس با قرآن این است که اگر چه به موجب روایات مستند، نگاه کردن به قرآن نیز متضمن پاداش و ثواب است و اگرچه نگاه کردن به قرآن خوب است، افزود: آنچه که از نگاه کردن به قرآن بهتر است نگاه قرآنی و بینش قرآنی است که انسان هم قرآن را بخواند و هم به مسائل اجتماع از دریچه قرآن بنگرد و به همه مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، انتظامی و امنیتی و به تمام مسائل از دریچه قرآن نگاه کند که اگر اینگونه بود، در حقیقت این انس با قرآن باعث رشد و ارتقای معرفت دینی می‌شود و دیگر قرآن را فقط برای خواندن نگاه نمی‌کنیم. الا ای مؤمنان قرآن بخوانید/ فروغ جاودان قرآن بخوانید/ نه تنها لازم است آن را تلاوت/ عمل باید به آن قرآن بخوانید/ فقط محض رضای خاطر رب/ نه بهر آب و نان، قرآن بخوانید/ فقط قرآن کتاب مردگان نیست/ برای زندگان قرآن بخوانید.

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه قرآن، کتاب زندگی است و نه کتاب گورستان، افزود: قرآن به تعبیر امام راحل(ره) قانون اساسی انقلاب اسلامی است و همه قوانین و همه عملکرد مدیریت ما باید برگرفته از ارزش‌های قرآن کریم باشد. اگر بینش قرآنی داشته باشیم طی سه مرحله را برای خود به عنوان یک پلیس متدین قرآنی از اوجب واجبات می‌دانیم و آن هم قرآن‌خوانی، قرآن‌دانی و قرآن‌باوری است. قرآن‌‌خوانی، قدم اول است که براساس نص صریح قرآن می‌فرماید: «فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» اما مرحله دوم این است که بدانیم که چه می‌خوانیم. امیر مؤمنان(ع) می‌فرمایند: «ألا لا خیر فی قراءة لیس فیها تدبر»، «در قرائت قرآنی که در آن تدبر نباشد، خیری وجود ندارد» لذا باید جوانان عزیز پلیس ما هم قرآن را بخوانند و هم در آیات آن بیندیشند، تفکر و تدبر کنند و مهمتر از این دو مرحله، مرحله قرآن‌باوری است که ما قرآن را باور داشته باشیم.

وی افزود: روزی عربی بیابانی و بی‌سواد، ولی با معرفت(چرا که می‌شود کسی باسواد اما بی‌معرفت باشد و نیز می‌شود کسی بی‌سواد و با‌معرفت باشد که این دومی بهتر از اولی است) خدمت پیامبر(ص) رسید و عرض کرد که ای پیامبر !به من علمی از علوم الهی بیاموز؛ پیامبر(ص (به یکی از اصحاب دستور داد تا قرآن را به این عرب بیاموزد. آن صحابی سوره زلزال را برای وی قرائت کرد و هنگامی که به آیات پایانی این سوره رسید، مرد عرب به او گفت که صبر کن، به راستی در قیامت این‌گونه حسابرسی دقیق می‌شود؟ و سپس برخواست و رفت .صحابی خدمت پیامبر(ص) رسید و ماجرا را برای ایشان تعریف کرد. پیامبر(ص) لبخندی زده و فرمودند «رجع فقیهاً»، «آن مرد، بازگشت در حالی‌که در دین فقیه شد» پس می‌شود انسان حتی با یکی از سوره‌های کوچک و یا حتی با یک آیه، سعادتمند شود و نیز می‌شود که مانند عناصر خبیث وهابیت آل یهود یعنی آل سعود، حافظ قرآن باشد اما قاتل و توجیه‌کننده افراد فاسد سرسپرده به آمریکا نیز باشد.

پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: اگر قرآن‌خوان و قرآن‌دان و قرآن‌باور باشید، می‌توانید به عنوان یک پلیس قرآن‌باور در خدمت امنیت نظام اسلامی باشید و بدانید تمامی کسانی که در خدمت این مسیر جان خود و هستی خود را دادند و تمام شهدایی که در هشت سال دفاع مقدس جان خود را برای دفاع از انقلاب و اسلام فدا نمودند از جمله شهیدان آزادسازی خرمشهر بنابر نص صریح قرآن نزد خداوند متعال روزی می‌خورند و زنده هستند. ما فقط وظیفه نداریم قرآن را بخوانیم البته باید قرآن را بخوانیم، اما باید آن را در زندگی پیاده کنیم و رفتار و فرهنگ قرآنی داشته باشیم. اگر کسی قرآن‌باور باشد، امکان ندارد که دروغ بگوید. نمی‌شود، کسی قرآن‌باور باشد و غیبت کند و به فکر امنیت جامعه اسلامی نباشد.

سلیمی در پایان تصریح کرد: پلیس قرآن‌باور متدین کسی است که ما او را در طول مدت خدمت خدایی ناخواسته به عنوان متهم در هیچکدام از هیئت‌های رسیدگی به تخلفات و هیچ کدام از دادسراها و دادگاه‌های نظامی و هیچ کدام از محاکم دیگر قضایی نبینیم یعنی عامل به احکام الهی باشد و بایدها و نبایدهای قرآنی را رعایت کند و بداند که پلیس قرآنی ما وظیفه دارد کشور را برای مردم امن و برای دشمنان دین ناامن کند.

captcha