قوانین دست و پا گیر حوزه بهداشت؛ مانع اصلی اشتغال زنان روستایی
کد خبر: 3619599
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
فرجی تأکید کرد:

قوانین دست و پا گیر حوزه بهداشت؛ مانع اصلی اشتغال زنان روستایی

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری مرکزی گفت: با وجود سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومی، در بخش اشتغال زنان روستایی با مشکل مواجه هستیم و دلیل اصلی این امر وجود قوانین دست و پاگیر حوزه بهداشت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، زهرا فرجی، مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری مرکزی در نشست هم اندیشی امور بانوان و خانواده که امروز، 25 تیرماه در سالن جلسات علوم پزشکی برگزار شد گفت: دانشگاه علوم پزشکی اراک با وجود تعدد وظایف ذاتی توانسته است به عنوان دستگاه برتر در حوزه زنان با امور بانوان استانداری تعامل خوبی داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی پرداختن به سهم سلامت جامعه بالخص زنان می‌باشد که علی رغم تلاش‌هایی که این نهاد در این خصوص انجام داده می‌طلبد نسبت به گذشته اهتمام بیشتری داشته باشد. یکی از موضوعاتی که متاسفانه زنان جامعه با آن درگیر هستند سلامت روحی است که متاسفانه به دلیل مشغله‌های زیاد نادیده گرفته می‌شود.
فرجی تصریح کرد: دفتر امور بانوان بطور جد به دنبال ارتقای سلامت زنان است. متأسفانه بررسی‌هایی که با همکاری دستگاه‌های استان صورت گرفته است نشان می‌دهد 20 درصد زنان بالای 15 سال در استان درگیر بیماری‌های مزمن هستند . بر اساس آخرین گزارش‌هایی که از شهرستان‌ها به این دفتر ارائه شده است زنان شهرستان با مشکلات عدیده سلامت به دلیل نبود یا کمبود پزشک متخصص زنان، سونوگرافی و... روبرو هستند.
مدیرکل دفتر اموربانوان استانداری مرکزی تاکید کرد: معضلی اصلی زنان در حوزه سلامت، سلامت روحی و روانی است که متأسفانه بی‌توجهی بانوان به این امر باعث شده بنیان خانواده با مشکلات و ناهنجاری‌های مختلفی روبرو شود. اگر نتوانیم در کنترل و پیشگیری از این معضل اقدامات اثرگذار داشته باشیم در آینده شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی عدیده‌ خواهیم بود.
وی با بیان اینکه امکانات و مناطق رفاهی و تفریحی در سطح استان ویژه بانوان کم است، گفت: این انتظار ‌می‌رود برای نشاط بانوان و مقابله با بیماری روحی و روانی سرانه مراکز رفاهی و تفریحی در سطح استان افزایش یابد، لازم است مشارکت بین دستگاهی برای ایجاد و تجهیز این اماکن فراهم آید.
فرجی گفت: به دلیل آلایندگی بالا در استان شاهد افزایش سرطان در بین بانوان بویژه سرطان سینه هستیم. با وجود ایجاد کارگروه‌های مختلف و جلسات متعدد متاسفانه هنوز نتوانستیم در کنترل این تهدید مؤثر عمل کنیم.
مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری مرکزی افزود: طی بازدید 3 ماهه آخر سال 95 و سه ماهه اول سال 96 از مراکز کارگری متاسفانه استاندارهای سلامت برای بانوان دراین اماکن در نظر گرفته نشده است و زنان شاغل در این مراکز با مشکلات سلامتی متعددی روبرو هستد. علی‌رغم تصویب شناسنامه سلامت زنان برای زنان شاغل در کارگروه اموربانوان متاسفانه آنچنان که انتظار می‌رفت برخی از دستگاه‌ها اقدامات لازم را انجام ندادند.
وی ادامه داد: زنان شاغل به دلیل تعدد فعالیت‌ها بیشتر در معرض آسیب هستند و اگر به سلامت آن‌ها در محیط کار توجه نشود نسبت به زنان خانه‌دار، بیماری‌های زیادی گریبان‌گیر آنها خواهد شد. 
فرجی در پایان بیان کرد: با وجود سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومی، کار و تولید ملی و رویکرد ستاد اقتصاد مقاومتی استان مبنی بر ایجاد اشتغال در روستاها، متأسفانه در بخش اشتغال زنان روستایی با مشکل مواجه هستیم و دلیل اصلی این امر وجود قوانین دست و پاگیر در حوزه بهداشت است، این انتظار از دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت می‌رود که در حوزه اشتغال زنان روستایی قوانین را تسهیل کند.
captcha