زبان تاثیرگذار کاریکاتور در نقد سیاست‌های آمریکا
کد خبر: 3623693
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
یک کاریکاتوریست مطرح کرد:

زبان تاثیرگذار کاریکاتور در نقد سیاست‌های آمریکا

گروه هنر: علیزاده مقدم، کاریکاتوریست با بیان اینکه هنر کاریکاتور زبانی تیز و برنده دارد، گفت: زبان کاریکاتور می‌تواند ابزار بسیار مهمی در نقد سیاست‌های آمریکا باشد، به شرطی که به آن توجه لازم شود و امکان نمایش آثار مربوطه نیز به شکل مطلوبی در جشنواره‌های خارجی فراهم باشد.

جواد علیزاده مقدم، کاریکاتوریست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که بیشتر وقت خود را به روی چاپ نشریه طنز و کاریکاتور متمرکز کرده، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر بیشتر وقتم را صرف چاپ نشریه طنز و کاریکاتور کرده‌ام، البته هر گاه فرصتی پیش آید به عنوان داور در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی حاضر می‌شوم. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های فردی یا گروهی از دیگر اموری است که به نوعی وقت مرا معطوف به خود کرده است.

علیزاده مقدم در ادامه تصریح کرد: زبان کاریکاتور می‌تواند ابزار بسیار مهمی در نقد سیاست‌های آمریکا باشد، به شرطی که به آن توجه لازم شود و امکان نمایش آثار مربوطه نیز به شکل مطلوبی در جشنواره‌های خارجی فراهم باشد.

این کاریکاتوریست در پاسخ به این سوال که چرا کاریکاتور تا به این اندازه در حوزه موضوعات سیاسی یا اجتماعی مورد استفاده قرا می‌گیرد؟ گفت: زبان کاریکاتور به‌نوعی با طنز درآمیخته شده، برای همین شاید در بسیاری از قسمت‌ها که امکان نقد وجود نداشته باشد با زبان کاریکاتور بتوان حرف‌های مورد نظر را زد. برای مثال نقدهای سیاسی از این دست مضامین است.

وی ادامه داد: در واپسین روزهای رژیم ستم‌شاهی یادم است که از کاریکاتور به عنوان سلاحی برای نقد رژیم بهره برده می‌شد. به یاد دارم در زمان نخست وزیری بختیار کاریکاتوری کار کردم که به‌نوعی استقلال مجلس را زیر سوال برد. در ضمن چند روز پس از پیروزی انقلاب کاریکاتوری دیگر درباره شاه کشیدم که در آن مقطع، بسیار معروف شد.

captcha