نگاه کمی در برنامه‌ریزی فرهنگی جواب نمی‌دهد
کد خبر: 3630039
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳

نگاه کمی در برنامه‌ریزی فرهنگی جواب نمی‌دهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر تدوین سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان مرکزی، در جلسه هم اندیشی تدوین این سند گفت: معمولاً شاخص‌های برنامه‌ریزی، کمی در نظر گرفته می‌شود در حالیکه تحول مورد نظر در حوزه علوم قرآنی و انسانی کیفی و بلند مدت است، نگاه صفر و یکی در برنامه‌های فرهنگی جواب نمی‌دهد و الزامات خاص خودش را دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، پیمان عین‌القضاتی، دبیر تدوین سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان مرکزی، در جلسه هم اندیشی تدوین این سند که امروز، 22 مردادماه، در سالن جلسات اداره‌کل ارشاد برگزار شد، گفت: یکی از مدل‌های علمی دستیابی به اهداف، تنظیم راهبرد است اما به شیوه سنتی نمی‌توان در دنیای مدرن اهداف را ساماندهی کرد.
وی ادامه داد: معمولاً  شاخص‌های برنامه‌ریزی، کمی در نظر گرفته می‌شود در حالیکه تحول مورد نظر در حوزه علوم قرآنی و انسانی کیفی و بلند مدت است درواقع در این نوع برنامه‌ریزی باید به دنبال اخلاقی کردن رفتار مردم باشیم؛ لذا باید نگاه نتیجه محور و کیفی داشت، نگاه صفر و یکی در برنامه‌های فرهنگی جواب نمی‌دهد و الزامات خاص خودش را دارد.
عین‌القضاتی با اشاره به وظایف مدیر قرآنی تصریح کرد: برنامه‌ریزی، اولین وظیفه هر مدیر فرهنگی است البته اول باید اهداف را تعریف کرد یکی از مشکلات برنامه‌های مؤسسات فرهنگی فقدان هدف است، هر چیزی هم نمی‌تواند هدف باشد اول اینکه باید دست یافتنی باشد دوم اینکه تجربه پذیر باشد و سوم قابل سنجش باشد یعنی بتوان در مدت معین هدف را اندازه‌گیری کرد.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در حوزه برنامه‌ریزی رها کردن برنامه با تغییر دولت‌هاست افزود: منظور از برش استانی سند این است که برنامه‌ریزی باید برای کل استان نه فقط برای اراک، یعنی رسیدن امکانات و خدمات فرهنگی به همه شهرستان‌ها یعنی فرهنگ قرآنی باید به شکل متوازن در استان توسعه یابد در غیر این صورت بخشی از بودجه صرف آسیب‌های ناشی از عدم توازن می‌شود.
دبیر تدوین سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان مرکزی گفت: تدوین سند با وجود اینکه به امور نظم می‌بخشد محدودیت‌هایی هم دارد مثلاً خلاقیت و انعطاف پذیری را کمرنگ می‌کند و از آنجایی که تغییرات حوزه فرهنگی به سرعت و گاهی روزانه اتفاق می‌افتد باید این محدودیت‌ها در سند پیش بینی شود ضمن اینکه باید مشخص کرد چه میزان اعتبار قرار است تخصیص شود. 
وی با اشاره به مدل برنامه‌ریزی استراتژیک افزود: یکی از ویژگی‌های این مدل تعیین فرصت‌ها و تهدیدات و نقاط ضعف و قوت است، فرصت و تهدید از منظر بیرون سازمانی دیده می‌شود مثلاً برای استان مرکزی همجواری با استان قم یک فرصت است اما نقاط قوت و ضعف درون سیستمی نگاه می‌شود در نهایت بعد از بررسی فرصت‌ها، تهدیدات و نقاط قوت و ضعف، راهبرد ما یا حالت تهاجمی، تدافعی یا رقابتی خواهد شد و بر مبنای این راهبرد اقدام عملی نوشته می‌شود که معمولاٌ 5 ساله است، در برنامه‌ریزی‌ها وضعیت موجود را می‌سنجند و وضعیت مطلوب را ترسیم می‌کنند و حدفاصل این دو را با اقدام عملی 5 سال محقق می‌کنند. 
دبیر تدوین سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان مرکزی در پایان تأکید کرد: در ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید کمیته نظارت هم تشکیل شود معمولاً دستگاه نظارتی به دلیل فقدان کارشناس متخصص قرآن توان سنجش موضوع را ندارد و آشنا به فضای قرآنی و دغدغه‌ها نیست باید کمیته نظارت تشکیل و نقاط ضعف را از بودجه تا اهتمام مدیر علت یابی کند. گروه‌های تخصصی سند ذیل سه کارگروه اصلی آموزش، پژوهش و تبلیغ و ترویج شکل می‌گیرد و برنامه‌ها ارائه می‌شود.
captcha