نقش سمن‌ها در سند توسعه فرهنگ قرآنی پررنگ دیده شود
کد خبر: 3630756
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴

نقش سمن‌ها در سند توسعه فرهنگ قرآنی پررنگ دیده شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر تدوین برش استانی سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان مرکزی گفت: کار دولتی در حوزه فرهنگی جواب نداده است و با توجه به دغدغه‌ای که فعالان قرآنی دارند استفاده از سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش هنری این سند باید بسیار پر رنگ دیده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، پیمان عین‌القضاتی، دبیر تدوین برش استانی سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان مرکزی، در جلسه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان که امروز، 24 مردادماه با محوریت تدوین این سند در استانداری برگزار شد گفت: متأسفانه اسناد زیادی تدوین شده و با وجود هزینه زیاد، عملیاتی نشده است نمونه آن سند اسلامی شدن دانشگاه‌هاست که حتی برخی از رؤسای دانشگاه‌ها از وجود چنین سندی بی‌اطلاع هستند.
وی ادامه داد: سند توسعه فرهنگ قرآنی استان زیر سه سند اصلی تبلیغ و ترویج، آموزش‌ و پژوهش که به صورت ملی تدوین می‌شوند با نگاه بومی و استانی تهیه خواهد شد و دارای 3 کارگروه است، با توجه به دغدغه‌ای که فعالان قرآنی دارند استفاده از سازمان‌های مردم نهاد و بخش هنری این سند باید بسیار پر رنگ دیده شود. 
عین‌القضاتی افزود: مدل برنامه‌ریزی سند نیز مبتنی بر شیوه swot  است در حال حاضر این شیوه تنها مدلی است که می‌تواند ما به برنامه‌ریزی استراتژیک و اهداف فرهنگی رهنمون کند، این سند در قالب 4 آیتم فرصت‌ها و تهدیدها، نقاط ضعف و قوت دیده می‌شود همچنین باید برنامه اقدام عملی داشته باشد تا متوقف نشود و قابل سنجش باشد.
دبیر تدوین برش استانی سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان مرکزی گفت: ما در این برنامه‌ریزی نیاز به بررسی وضعیت موجود داریم برای این کار نیز آمار و اطلاعات استان نیاز است، همچنین باید وضعیت مطلوب ترسیم شود در حال حاضر با فقدان شاخص‌های مطلوب حوزه قرآن مواجه هستیم. 
وی با تأکید بر اینکه اهداف سند توسعه فرهنگ قرآنی کیفی است اما ناچاریم با شخص‌های کمی سنجش کنیم ادامه داد: شاخص‌ها وضعیت موجود و نیاز امروز استان را به ما نشان می‌دهد همچنین باید چند کار بزرگ قرآنی و به عنوان نماد استان مرکزی در این سند دیده شود.
عین‌القضاتی افزود: امامزادگان ساروق نیز باید در این سند دیده شوند و بخشی از اعتبارات به برجسته سازی امامزاده‌ای که معجره قرآنی قرن در آن اتفاق افتاد تخصیص شود، مجموعه‌های مردم نهادی که دید اسلامی دارند در این سند باید پر رنگ دیده شوند.
وی تأکید کرد: دولت باید امور را به بخش مردمی تفویض کند و اگر نگاهی غیر از این بود خصوصی سازی و اصل 44 ابلاغ نمی‌شد بحثی هم که رهبری به عنوان آتش به اختیار مطرح کردند نشان می‌دهد کار دولتی در حوزه فرهنگی جواب نداده است، نگرانی ما فقدان کارشناس متخصص قرآنی است که هم در مقام اجرا و هم در بخش سنجش بتواند مستقل عمل کند یعنی باید در کنار تخصیص اعتبار تأثیرگذاری هم سنجش شود برای این کار، کارشناس متخصص حوزه قرآن نیاز است همچنین تلاقی برنامه‌های سند با برنامه‌های ابلاغی دستگاه‌ها باید دیده شود.
captcha