چهار گروهی که مورد شفاعت پیامبر(ص) قرار می‌گیرند
کد خبر: 3639510
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
حجت‌الاسلام سلطانی تشریح کرد:

چهار گروهی که مورد شفاعت پیامبر(ص) قرار می‌گیرند

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات قرآنیان مشهد با بیان اینکه اگر کاری برای خدا انجام شود، یاری خداوند را به همراه دارد، به چهار گروهی که پیامبر(ص) آنان را شفاعت می‌کند، اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدموسی سلطانی، رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات قرآنیان مشهد شب گذشته، 15 شهریورماه در مراسم تجلیل از پیشکسوتان قرآنی مشهد که در مسجد و مجتمع فرهنگی فاطمیه برگزار شد، با بیان اینکه نمی‌توان نسبت به جامعه پبرامونی بی‌تفاوت بود، گفت: آیت‌الله سیدشهاب‌الدین نجفی‌مرعشی در جایی گفتند: «در خواب صحنه‌ای برایم مجسم شد و دیدم در صدر مجلس پیامبر و اهل بیت(ع) نشسته بودند و در کنار امامان یکی از اجداد ما نشسته بود که اهل علم نبود و یک بازاری بود و ما که اهل علم و شاگرد امام صادق(ع) بودیم، پایین مجلس نشسته بودیم، به من برخورد و از پیامبر(ص) در این باره سوال کردم، ایشان فرمودند آن فردی که بالای مجلس نشسته اهل علم نیست اما دغدغه مردم دارد و به همین خاطر در آن جایگاه قرار گرفته است». 
وی در همین راستا درباره علت تشکیل مرکز خدمات قرآنیان مشهد اظهار کرد: فلسفه تشکیل این مرکز نیز به خاطر همین دغدغه بوده است، اسم و رسم‌ها معنایی ندارد و عنوان‌ها و پست‌ها در این مجموعه برای این است که کار پیش برود.
چهار گروهی که شفاعت می‌شوند
رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات قرآنیان مشهد با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند: «من چهار گروه را هر چند تمام گناهان روی زمین را مرتکب شده باشند، شفاعت می‌کنم»، ادامه داد: اولین گروه طبق حدیث پیامبر(ص)، کسانی هستند که اهل بیت(ع) ایشان را یاری کنند، نه اینکه اهل بیت به کمک ما نیاز داشته باشند، بلکه هدف رشد خود ماست؛ یاری اهل بیت(ع) نیز طبق بیان امام علی(ع) به تقوا، ورع و خدامحوری است.
وی به توضیح معنای تقوا پرداخت و با اشاره به آیه «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى، مگر ندانسته كه خدا مى‌بيند»(علق/۱۴)، بیان کرد: علامه طباطبایی زمان بازگشتن از نجف به ایران، از استادشان آیت‌الله میرزاعلی قاضی، نکته‌ای خواستند، آیت‌الله قاضی نیز فرمودند: «آیه ۱۴ سوره علق را بنویس، بر سر در اتاقت نصب کن و هر روز به آن نگاه کن، همان‌طور که امام حسین(ع) در پاسخ به جوانی که راه حلی برای گناه‌ نکردن خواسته بود، فرمودند جایی برو که خدا نبیند و هرچه می‌خواهی گناه کن، آن جوان متوجه شد که هیچ‌ جایی نیست که خدا در آن نباشد»، این معنای تقواست.
حجت‌الاسلام سلطانی با این توضیح که دومین گروهی که پیامبر شفاعت آنان را تضمین کرده  است، یاری‌کنندگان اهل بیت(ع) در مواقع اضطرار هستند، اضافه کرد: عاشورا یکی از موارد اضطرار بود و بسیاری از افراد در آن مردود شدند، همان‌طور که امام حسین(ع) دو بار به عمربن سعد فرمودند: «عمر! تقوا پیشه کن و در قتل من مشارکت نکن»، اما او هر باره بهانه آورد، شریح قاضی نیز از کسانی بود که در زمان اضطرار اهل بیت(ع) رفوزه شد.
حجت‌الاسلام سلطانی با بیان اینکه در مقابل آن افراد، جوان‌هایی بودند که امام حسین(ع) را در کربلا یاری کردند و هرچه داشتند به پای ایشان دادند، توضیح داد: مرحوم مجلسی در بحارالانوار می‌گوید: «جوانی که پدرش در کربلا به شهادت رسید از امام حسین(ع) اجازه شرکت در جنگ خواست، امام حسین(ع) فرمودند خانواده شما دینش را ادا کرده و تو باید کمک‌کار مادرت باشی»، آن جوان در پاسخ گفت: حسین جان، مادرم خودش من را فرستاده و گفته تا سند شهادتت را از دست امام حسین(ع) نگرفتی برنگرد»؛ آن جوان بعد از اینکه امام حسین(ع) اجازه جنگ ندادند، به پای‌شان افتاد و وقتی اجازه گرفت و به میدان جنگ رفت، این‌طور رجز خواند که «آقای من، حسینی است که مایه آرامش و سرور قلب‌هاست، پدرش علی و مادرش فاطمه است، اگر مانند حسین من کسی دارید، بیاورید».
حجت‌الاسلام سلطانی دوران حاضر را یکی از زمان‌های اضطرار اهل بیت(ع) دانست و بیان کرد: طبق احادیث، حفظ ایمان در آخرالزمان مانند نگه‌داشتن آتش در کف دست است و دین جوان در فاصله بیرون‌ آمدن از منزل عوض می‌شود؛ این یعنی الان نیز زمان اضطرار است.
حجت‌الاسلام سلطانی به سومین و چهارمین گروهی که پیامبر(ص) شفاعت از آن‌ها را تضمین کرده اشاره کرد و توضیح داد: سومین گروه کسانی هستند که با دست، زبان، قلم و ... در مسیر اهل بیت(ع) قدم بردارند و گروه چهارم نیز افرادی هستند که با قلب و زبان اهل بیت(ع) را دوست داشته باشد؛ مردم ما جزو هر چهار گروه و قطعا مورد شفاعت اهل بیت(ع) هستند.
کاری که برای خدا باشد، ماندگار می‌شود
وی با بیان اینکه هر کاری، اگر برای خدا انجام شود، یاری خداوند را به همراه دارد و اگر برای خدا نباشد، هیچ ارزشی ندارد، گفت: مرکز خدمات قرآنیان نیز از دو سال پیش با نیت خیر و همت همه‌جانبه اعضا تاسیس شد و هیچ‌یک از اعضا به دنبال پست و مقام نیستند چراکه اگر این‌طور بود طی این دو سال خدماتی که ارائه شده است، صورت نمی‌گرفت، بانی این مرکز نیز وحید مجتهدزاده، قاری ممتاز هستند و همچنین دیگر دوستان از جهت مادی و معنوی حمایت کردند. 
رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات قرآنیان مشهد با اعلام اینکه طی دو سال گذشته خدمات مادی و معنوی خوبی توسط مرکز خدمات قرآنیان ارائه شده است، افزود: قشر قرآنی، مظلوم است و برخلاف سایر اقشار، حمایتی از آنان صورت نمی‌گیرد و به آنان توجهی نمی‌شود.
حجت الاسلام سلطانی اضافه کرد: این خوب نیست که یک قرآن‌آموز، هنوز اساتید پیشکسوت مانند استاد دریادل و محمدرضا چابکی را که نزدیک به 70 سال از عمر 75 ساله خود را در تدریس قرآن گذرانده‌اند را نمی‌شناسد و این نیز یکی دیگر از ضعف‌ها و خلاءهاست که ما با تاسیس مرکز خدمات قرآنیان درصدد رفع آن براساس توان خود هستیم.
وی همچنین در پایان از هم‌یاری و همکاری اعضای مرکز خدمات قرآنیان به ویژه جواد پناهی و ... در پیشبرد اقدامات مرکز خدمات قرآنیان تشکر و قدردانی کرد.
captcha