مرتل برتر فارس از حواشی مسابقات سراسری قرآن می‌گوید/ ایراد اصلی از كمیته فنی بود
کد خبر: 3641473
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

مرتل برتر فارس از حواشی مسابقات سراسری قرآن می‌گوید/ ایراد اصلی از كمیته فنی بود

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهدی كشاورز، نماینده استان فارس در رشته قرائت ترتیل چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن بود؛ او در مرحله مقدماتی این مرحله بالاترین امتیاز را از داوران كسب كرد اما در مرحله فینال نام او حذف شد، در این گزارش نظرات او را در این باره می‌خوانیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش آقایان طی روزهای 11 تا 17 شهریورماه جاری در ارومیه برگزار شد و هم‌اكنون این مسابقات در بخش بانوان آغاز شده كه تا 29 شهریورماه نیز ادامه دارد.

این مسابقات مانند روال هر ساله با حضور متسابقان و برگزیدگان مرحله استانی تمام استان‌ها در بخش‌های مختلف قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ، اذان، معارف اسلامی برگزار می‌شود اما مرحله كشوری این دوره از مسابقات با سایر مسابقات سال‌های گذشته تفاوت فاحشی داشت و آن حاشیه‌ها و اعتراضات گسترده متسابقان به نحوه برگزاری و یا داوری و اعمال سلیقه‌ها بود.

این مسئله به حدی رسید كه روز گذشته نیز خبرگزاری ایكنا با توجه به رسالتی كه بر عهده دارد، اقدام به برپایی نشست نقد و بررسی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن با حضور احمد ابوالقاسمی و محمدرضا پورزرگری از داوران این دوره از مسابقات و جمعی از متسابقان این دوره از رقابت كرد.

حذف به یكباره نماینده فارس در مرحله فینال

در این راستا ما نیز به سراغ یكی از نمایندگان استان فارس در رشته قرائت ترتیل كه تا مرحله فینال این دوره از رقابت بسیار خوش درخشیده و در روز 15 شهریورماه و در مرحله مقدماتی بالاترین نمره را در میان شركت‌كنندگان در بخش ترتیل كسب كرده بود اما در مرحله فینال دیگر نامی از او در میان برگزیدگان نبود، رفتیم تا دلایل این حذف شدن و نظراتش را درباره این مسابقات بشنویم.

مهدی كشاورز، رتبه اول مسابقات استانی اوقاف استان فارس در رشته ترتیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا گفت: مسابقات در دو مرحله مقدماتی و فینال برگزار شد كه امتیاز كل متسابقان جمع نمرات مقدماتی و فینال می‌شود كه 30 درصد آن مربوط به مقدماتی و 70 درصد آن مربوط به فینال است.

وی با بیان اینكه من در مرحله مقدماتی نمره 87 به دست آوردم و توانستم به مرحله فینال راه پیدا كنم، گفت: جمع كل امتیازات من با احتساب نمره مقدماتی و فینال 83 و یك دهم شده است كه در كارنامه‌ای كه به من داده‌اند نیز همین است و هر كس هم آن را جمع بزند به همین رقم دست می‌یابد اما مسئول كمیته فنی مسابقات این مسئله را اصلاً قبول نمی‌كند و می‌گوید شما به هیچ عنوان این امتیاز را كسب نكرده‌اید و این نمره اشتباه شده است و ما با سیستم نمرات شما را جمع زده‌ایم لذا نام شما به عنوان رتبه پنجم قرار گرفته است.

هر ساله سلیقه‌های متفاوتی برای مشخص كردن رتبه‌ها اعمال می‌شود

كشاورز با یادآوری اینكه هر سال برای مشخص كردن رتبه‌ها سلیقه‌های متفاوتی اعمال می‌شود، به عنوان مثال یك سال می‌گویند نمره بالای 86 ممتاز و بالای 85 عالی و غیره، گفت: امسال در میان متسابقان ترتیل سه نفر نمره 84 به بالا را كسب كردند و این‌ها به عنوان ممتاز معرفی شدند و دو نفر هم نمره بالای 83 كسب كردند و به عنوان رتبه عالی معرفی شدند اما كسی را به عنوان شایسته تقدیر معرفی نكردند.

وی با اعتراض اینكه كمیته فنی مسابقات كسی كه ممتاز و عالی شده را حذف كرده و می‌گویند در جمع نمرات او اشتباه شده است، گفت: متأسفانه این جمع‌بندی نمرات سلیقه‌ای است.

ایراد اصلی را از داوران نمی‌دانم

كشاورز حذف نام خود را در میان برگزیدگان این مسابقات یك دروغ بزرگ دانست و باز هم بر این نكته تأكید كرد كه جمع نمرات من بیشتر از 83 است اما این را قبول نمی‌كنند، گفت:‌ البته من ایراد اصلی را از داوران نمی‌دانم بلكه مشكل از كمیته فنی و سلیقه مسئولان اوقاف است و ربطی به داوران ندارد و گرنه من در مرحله مقدماتی از همین داوران بالاترین نمره گرفتم و در فینال هم نمره كمتر گرفتم.

خطای داوری سهوی است نه عمدی

مرتل برتر فارس با یادآوری اینكه 8 نفر در این مسابقات حضور داشتند كه یك عمر كارشان داوری است، گفت: درست است در داوری یكسری اعمال سلیقه هست اما این عمدی نیست بلكه سهوی است و ممكن است خطای سهوی پیش آید.

عدالت حكم می‌كند كه متسابقان قبل از تلاوت معرفی نشوند

وی اظهار كرد:‌ قریب یكی دو سال است كه در مسابقات كشوری قرآن وقتی شركت‌كننده می‌خواهد تلاوت كند، داوران در سالن حضور ندارند و حتی صدای متسابقان را كه خودشان را معرفی می‌كنند نمی‌شنوند بلكه از زمانی كه اعوذ‌بالله قرائت می‌شود داوران صدای متسابقان را می‌شنوند كه این مسئله به عدالت نزدیك‌تر است اما در مسابقات امسال گمان نمی‌كنم و مطمئن نیستم چنین مسئله‌ای رعایت شد چرا كه خود مجری گاهی اوقات قبل از تلاوت،‌ متسابقان را معرفی می‌كرد در صورتی كه نباید چنین كاری انجام شود.

captcha