دهمین دوره مسابقات قرآن وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پایان یافت
کد خبر: 3658603
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳

دهمین دوره مسابقات قرآن وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پایان یافت

گروه مسابقات: دهمین دوره مسابقات قرآن خانواده کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور مدیر دارالقرآن سازمان عقیدتی ـ سیاسی سازمان صنایع دفاع برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) دهمین دوره مسابقات قرآن خانواده كاركنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور حجت‌الاسلام صدری، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی سازمان صنایع دفاع، مجید گلشادی، مدیر دارالقرآن سازمان عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع، حجت‌الاسلام كاظمی، ارشد عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع در منطقه پارچین و جمع كثیری از خانواده قرآنی سازمان صنایع دفاع 7 آبان‌ماه در منطقه پارچین به كار خود پایان داد.
حجت‌الاسلام كاظمی، ارشد عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع در منطقه پارچین در این مراسم بیان كرد: رقابت‌های قرآنی وزارت دفاع همه ساله برپا شده كه این رقابت‌ها، یكسال ویژه كاركنان و سال بعد در بخش خانواده‌های كاركنان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینكه رقابت‌های امسال در 10 منطقه كشور دنبال می‌شود، افزود: مخاطبان دهمین مسابقات قرآنی وزارت دفاع، همسران كاركنان،  فرزندان دختر و پسر كاركنان در دو بخش زیر ١٦سال و بالای ١٦ سال بودند كه در رشته‌های حفظ كل، حفظ ١٠،١٥،٢٠، پنج، سه و یك جزء، ترتیل و مفاهیم به رقابت پرداختند.
كاظمی ادامه داد: در رقابت‌های قرآنی امسال در بخش حفظ پسران ٤٨ نفر و در رشته حفظ دختران ١١٠ نفر شركت‌كننده داشتیم كه در این فرصت به فرزندان قرآنی دخترمان كه گوی سبقت را ربوده‌اند، تبریك می‌گوییم.
وی افزود: از مجموع ٣٤٠ شركت‌كننده در دهمین مسابقات قرآن خانواده‌های كاركنان وزارت دفاع، در رشته قرائت فرزندان پسر، ٢٥ نفر، در رشته اذان پسران ١١ نفر و در بخش قرائت پسران١٠ نفر حضور داشتند.
كاظمی اعلام كرد: در رشته قرائت همسران كاركنان ٦٥ نفر و در رشته مفاهیم قرآن در بخش دختران و همسران ٨٥  نفر شركت داشتند.
وی با یادآوری این نكته كه ارتباط با قرآن كریم باید همواره در زندگی ما جاری باشد و با قرائت، تفسیر، تدبر و عمل به رهنمون‌های آن از بركات كلام وحی بهره‌مند شد، تصریح کرد: براساس احادیث پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع)، مسیر سخن گفتن خداوند با بشر، با قرائت قرآن و انس با آن میسر می‌شود و از این رو بافضیلت‌ترین عبادت‌ها نزد خداوند، قرائت قرآن است.
کاظمی اضافه كرد: آنان كه عمل به قرآن را در زندگی خود سرلوحه  قرار دهند، از عزت دنیوی و سعادت اخروی سود خواهند برد.
ارشد عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع در منطقه پارچین با بیان اینكه این مرحله از مسابقات به میزبانی اداره عقیدتی ـ سیاسی سازمان صنایع دفاع برگزار شد، از تمام دست‌اندركاران اجرای این حركت مبارك تقدیر كرد و گفت: تمام مدیران منطقه پارچین، معاونان روابط عمومی و تبلیغات در تمام بخش‌ها در این مسیر تلاش مضاعفی داشتند و همچنین پشتیبانی سرهنگ حلواچی، ارشد ودجا در منطقه پارچین، مهندس ناصر، سلطان آبادی، احسانی صدر و اكبر خانی در برگزاری مسابقات بسیار اثربخش بود.
در ادامه مراسم حجت‌الاسلام صدری، رئیس اداره عقیدتی ‌ـ سیاسی سازمان صنایع دفاع در جمع خانواده قرآنی وزارت دفاع اظهار كرد: حاملان عرش و پویندگان راه قرآن، والاترین جایگاه‌ها را دارا هستند و امروز خدا را شاكریم كه در مجموعه‌ای فعالیت داریم كه خانواده بزرگ قرآنی را با چندین هزار فعال قرآنی تحت پوشش قرار داده است و هرسال به تعداد آنها افزوده می‌شود.
وی با اشاره به اینكه برای قرآن كریم، پنج نوع تفسیر وجود دارد، در معرفی انواع آن بیان كرد: اولین نوع تفسیر، تفسیر آیات با استناد به روایات است كه براساس احادیث و كلام ائمه(ع) تشریح می‌شود.
صدری ادامه داد: تفسیر آیات براساس دیگر آیات قرآن كریم است كه تفسیر المیزان نمونه‌ای از این نوع تفسیر است كه آیات علاوه بر روایات و استدلالات برمبانی دیگر سور و آیه‌ها تبیین می‌شود.
وی با بیان اینكه سومین نوع تفسیر، تفسیر عقلی است، افزود: این نوع تفسیر بر استدلالات عقلی استوار است و كمتر كسی جرأت ورود به آن را دارد كه كتاب تفسیر سه جلدی «القرآن و العقل» نوشته علامه حسینی تنها اثر موجود دراین بخش است.
رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی سازمان صنایع دفاع عنوان كرد: تفسیر آفاقی، چهارمین نوع تفسیر است كه در خود قرآن كریم هم به آن اشاره شده است و قرآن در توصیف تفسیر آفاقی می‌فرماید تمام آیات را در آفاق آورده‌ایم و درواقع كتاب طبیعت، كتاب شریعت را تفسیر می‌كند.
وی نمونه این نوع تفسیر را در كشف موضوعات علمی همچون جاذبه، كروی بوده سیاره زمین و... اعلام كرد كه تمامی آنها در آیات قرآن ذكر شده است
صدری آخرین نوع تفسیر كلام خدا را، تفسیر انفسی معرفی كرد و گفت: بعضی انسان‌ها و نفس‌ها، مصداق خود قرآن كریم هستند، همچون وجود پاك امیرالمؤمنین علی(ع)، امام حسین(ع) و معصومین كه لحظه لحظه منش و زندگی ایشان تفسیر ذات قرآن بوده و سربریده امام حسین(ع) كه بر روی نیزه قرآن تلاوت می‌كرد نمونه این واقعیت است و از سویی دیگر حكیم بودن قرآن كه از صفات بارز قرآن است، صفتی است كه برای وجودی زنده و حی به كار می‌رود .
وی با اشاره به آیه «و لقد انزلنا الیكم كتاب فیه ذكركم» خاطرنشان كرد: قرآن كتابی است كه برای طریقه استفاده درست از خصایص انسانی و بروز ظرفیت‌های والای بشر نازل شده و با تكیه بر دستورات آن می‌توان به سعادت واقعی دست یافت و تاریكی امروز جهان به دلیل وجود افرادی است كه قائل به حكومت حقیقت قرآن بر زندگی بشر نیستند و آنان عامل حكومت استكبار و شیاطین بر بشر شده و دنیا را به ورطه نابودی خواهند كشاند.
رئیس عقیدتی ـ سیاسی سازمان صنایع دفاع ادامه داد: نیت و هدف نقطه تمایز انسان‌ها است و توفیقی كه به قرآنیان عطا شده، با هیچ معیار دنیوی قابل قیاس نیست و غنی‌ترین انسان از نظر پیامبر اکرم(ص)، حاملان قرآن هستند یعنی کسانی که قرآن را در دل و ذهن خود جای داده‌اند.
صدری تأکید کرد: پیاده‌سازی آیات قرآن کریم و اخلاق الهی در تمام سبک زندگی بشر از لحظه تولد، ازدواج و مرگ گرفته تا كوچكترین لحظات حیات بشر است كه ما را به حقیقت قرآن دست ‌آشنا می‌سازد و تمام ناهنجاری‌ها امروز جوامع به دلیل فاصله گرفتن از آیات وحی است.
یادآور می‌شود، در پایان مراسم از ٧٣ برگزیده دهمین مسابقات قرآنی خانواده وزارت دفاع با لوح سپاس و اهدای هدیه ای تقدیر شد.

captcha