ارائه طرح پیشنهادی «تغییر شیوه برگزاری مسابقات قرآن»/ جشنواره‌ای شدن
کد خبر: 3658614
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
اولین خروجی پویش تغییر؛

ارائه طرح پیشنهادی «تغییر شیوه برگزاری مسابقات قرآن»/ جشنواره‌ای شدن

گروه مسابقات: پویش تغییر به نفع ترویج مسابقات در آخرین جلسه خود که طی روزهای اخیر برگزار شده است طرح پیشنهادی خود در مورد تغییر مسابقات را ارائه داده و در آن بر این موضوع که مسابقات باید به شکل جشنواره‌ای برگزار شود، تأکید شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه پویش قرآنی تغییر به نفع ترویج طی روزهای گذشته به منظور تهیه طرح پیشنهادی برای مسابقات قرآن در کشور برگزار و طرح اولیه این مسابقات تهیه شده است. این طرح برای بررسی و دفاع به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شده که و متن این طرح پیشنهادی به شرح زیر است.
استفاده از عنوان جشنواره به جای مسابقات و اجرای مسابقات با روش جشنواره‌ای که طی آن افراد بیشتری در دایره برترین‌ها قرار گیرند و اشکالات و معایب مسابقات فعلی که ذیلاً به برخی از این معایب اشاره خواهد، از بین برود. 
برخی از معایب مسابقات فعلی؛ 
1 – انتخاب و توجه ویژه به یک، دو یا سه نفر از بین این همه قاری، حافظ، مرتل و موذن موفق،‌ خو‌ش‌خوان و برتر قرآنی این مملکت و طرد سایرین، افزایش کمی و کیفی متسابقان نسبت به سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران ما را بدین مطلب می‌رساند که استفاده از روش قدیمی برای گزینش این تعداد از افراد فقط از بین بردن انگیزه‌ها را در پی دارد.
2 – وجود استرس و اضطراب شدید در متسابقان در شیوه فعلی مسابقات که این امر مانع از ارائه هنر واقعی یک فرد در مسابقه می‌شود، برخی از عوامل بروز این اضطراب‌ها از قرار زیر است.
الف) محدود بودن منتخبین که در بند یک تشریح شد.
ب ) حاکم بودن عوامل نامطلوب محیطی مانند سروصداهای زمان اجرا
ج ) نگاه نقادانه برخی از داوران محترم
د ) نگاه نقادانه و بعضاً مغرضانه برخی از حاضران در جلسه.
3 – قرآن خواندن بایستی باعث آرامش دل‌ها شود؛ ولی شیوه ارزیابی فعلی نتیجه برعکس برای قرآنیان داشته است.
در شیوه برگزاری مسابقات به روش جشنواره‌ای تلاش شده تا اشکالات و معایب فوق‌الذکر تا حدود زیادی از بین برود. 
چکیده طرح برگزاری جشنواره: 
ارزیابی نفر به نفر و غیر حضوری شرکت‌کنندگان در تمامی مراحل و در تمامی رشته‌های تحقیق، ترتیل، اذان، ابتهال، دعا خوانی و تواشیح و تعیین برترین‌ها در سه مرحله استانی، کشوری و بین‌المللی به شرح ذیل؛ 
مرحله استانی: 
اخذ دو اثر ضبط شده تصویری از شرکت کنندگان و ارزیابی آثار و تعیین برترین‌های مرحله استانی در دو سطح ممتاز و برگزیده؛ بدین ترتیب که حائزان امتیاز بالای 80 به عنوان نفرات ممتاز استانی و حائزان امتیاز بالای 75 تا 99، 79 به عنوان نفرات برگزیده استانی معرفی خواهند شد و نهایتاً در یک رویداد حضوری با شکوه قرآنی چند روزه در سطح استان، تمامی نفرات ممتاز استانی در رشته‌های مختلف(هر روز یک رشته) به ارائه هنر خود در میان آحاد مردم خواهند پرداخت و در پایان از همه نفرات ممتاز و نفرات برگزیده تقدیر خواهد شد و نفرات ممتاز استانی جهت شرکت در مرحله کشوری دعوت خواهند شد.
مرحله کشوری: 
اخذ سه اثر ضبط شده تصویری از نفرات ممتاز استانی و ارزیابی آثار و تعیین برترین‌های مرحله کشوری در دو سطح ممتاز و برگزیده؛ بدین ترتیب که حائزان امتیاز بالای 82 به عنوان نفرات ممتاز کشوری و حائزان امتیاز بالای 77 تا 99، 81 به عنوان نفرات برگزیده کشوری معرفی خواهند شد و نهایتاً در یک رویداد حضوری با شکوه چند روزه در سطح کشور، تمامی نفرات ممتاز کشوری در رشته‌های مختلف(هر روز یک رشته) به ارائه هنر خود در میان آحاد مختلف مردم خواهند پرداخت و در پایان از تمام نفرات ممتاز و برگزیده تقدیر خواهد شد و نفرات ممتاز کشوری جهت شرکت در مرحله بین‌المللی دعوت خواهند شد. 
تبصره: ارزیابی نفر به نفر در تمامی رشته‌های حفظ به صورت حضوری و در رشته‌های مفاهیم و تفسیر به صورت آزمون کتبی خواهد بود؛ لکن در سایر موضوعات تابع شرایط فوق‌الذکر خواهد بود. 
مرحله بین‌المللی:
الف) رشته تحقیق: 
اخذ سه تلاوت ضبط شده تصویری از قاریان ممتاز کشوری جمهوری اسلامی و سایر کشورهای جهان اسلام و ارزیابی تلاوت‌ها و تعیین برترین‌های بین‌المللی در دو سطح ممتاز و برگزیده؛ بدین ترتیب که حائز امتیاز 84 به بالا به عنوان قاریان ممتاز بین‌المللی و حائزان امتیاز 79 تا 99، 83 به عنوان قاریان برگزیده بین‌المللی معرفی خواهند شد و نهایتاً در یک رویداد حضوری با شکوه قرآنی چند روزه، قراء ممتاز و قراء برگزیده بین‌المللی به تلاوت مجلسی در میان آحاد مختلف مردم خواهند پرداخت و در پایان از تمامی قراء برگزیده تقدیر خواهد شد. 
ب) رشته حفظ کل: 
نخست: دعوت از تمامی حفاظ ممتاز کشوری جمهوری اسلامی جهت حضور در مرحله بین‌المللی 
دوم: اخذ یک قرائت ترتیل ضبط شده تصویری از حفاظ سایر کشورهای جهان اسلام جهت ارزیابی اولیه در بخش‌های تجوید، صوت، لحن و وقف و ابتداء و سپس دعوت از حفاظی که در بخش ترتیل خوانی حائز امتیاز بالای 82 می‌شوند. 
سوم: ارزیابی نفر به نفر حفاظ راه یافته به مرحله بین‌المللی به صورت حضوری در یک رویداد با شکوه قرآنی و معرفی برترین‌ها در دو سطح حفاظ ممتاز بین‌المللی و حفاظ برگزیده بین‌المللی (بر اساس امتیازات رشته تحقیق) و نهایتاً تقدیر از تمامی حفاظ ممتاز و برگزیده. 
تبصره 1‌: آثار ضبط شده باید با یک استاندارد و کیفیت مشخص و در قالب یک فرمت خاص ضبط و ارسال شود که مساوات رعایت شود. 
تبصره2: با توجه به تفاوت شیوه‌های برگزاری مسابقات بین‌المللی در سایر کشورها، معرفی نمایندگان جمهوری اسلامی در این گونه مسابقات، با انتخاب فردی از قراء و حفاظ ممتاز بین‌المللی همان سال انجام خواهد پذیرفت (این انتخاب حتی‌الامکان با پیشنهاد و انتخاب قراء و حفاظ ممتاز بین‌المللی صورت خواهد پذیرفت). 
بدیهی است با توجه به شرایط خاص اینگونه مسابقات که بعضاً به دلایل مختلف اعم از متفاوت بودن آئین‌نامه‌های فنی و داوری و یا دخالت دادن اغراض سیاسی و ... اعطای رتبه‌های برتر به نمایندگان ایران را دچار خدشه می‌کند، از این رو حضور شرکت کنندگان در این مسابقات فی نفسه تاثیری در بین‌المللی شدن آنها نخواهد داشت و کسب رتبه یا عدم کسب رتبه در این زمینه موثر نخواهد بود و این عزیزان به عنوان قاری بین‌المللی تلقی خواهند شد. 
پیوست‌ها: 
در کنار اصلاح ساختار مسابقات و جایگزینی طرح جشنواره لازم است موارد ذیل نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد. 
1 - تعیین نظامی عادلانه و منصفانه برای نوع تشویق‌ها و امتیازات در نظر گرفته شده برای نفرات ممتاز در رشته‌های مختلف در مراحل استانی کشوری و بین‌المللی 
2 - تدوین نظامی جامع جهت امور داوران؛ به طوری که نتایج ذیل حاصل شود؛ 
الف) ارزیابی دقیق داوران محترم فعلی و سطح‌‌بندی ایشان در سه سطح درجه 1، درجه2 و درجه 3 و استفاده از داوران هر سطح در مراحل مختلف استانی، کشوری و بین‌المللی. 
ب) جذب داوران جدید با اخذ آزمون‌های صحیح و منصفانه 
ج) برگزاری آموزش‌های ویژه برای داوران جهت ارتقاء سطح ایشان و به روز نمودن اطلاعات و دانش آنها 
د) تدوین و اجرای آیین نامه انضباطی برای داوری‌های ضعیف 
3 -  تدوین نظامی جامع و مانع برای رسیدگی به اعتراضات 
4 – به‌روزرسانی آئین‌نامه‌های فنی و داوری 
5 -  تدوین نظامی جامع در خصوص آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن کریم کشور در راستای تحقق اهداف جشنواره 
6 - تدوین نظامی جامع در خصوص راه‌اندازی کرسی‌های ثابت تلاوت در مساجد کشور و اماکن مقدسه و استفاده از تمام قراء ممتاز و برگزیده استانی و کشوری و بین‌المللی 
7 - اصلاح وضع موجود و تدوین نظامی جامع و مانع جهت پخش تلاوت‌های تحقیق و ترتیل قراء، مرتلان و حفاظ ممتاز و برگزیده همچنین بخش اذان مؤذنان ممتاز و برگزیده از شبکه‌های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی. 
8- لینک شدن طرح‌های ارزیابی قراء و حفاظ و طرح اعزام‌ها اعم از اعزام‌های مکه و ماه مبارک رمضان با جشنواره مذکور و تدوین طرحی جامع در این زمینه.
captcha