فقط 3.75 درصد از جمعیت استان مرکزی عضو کتابخانه عمومی هستند
کد خبر: 3659294
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴

فقط 3.75 درصد از جمعیت استان مرکزی عضو کتابخانه عمومی هستند

گروه فرهنگی: سرپرست اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: 3.75 درصد از کل جمعیت استان عضو کتابخانه‌ها هستند، در چشم انداز 1404، باید 35 درصد از جمعیت استان عضو کتابخانه‌ها باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، علی اکبر احمدی، سرپرست اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، امروز، 10آبان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که در استانداری برگزار شد، گفت: برنامه‌ریزی مدون ویژه هفته کتاب و کتابخوانی برای 12  روز انجام شده است. در استان 73باب کتابخانه نهادی و 9 باب کتابخانه مشارکتی فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه در کل استان 173 کارمند در کتابخانه‌ها فعالیت دارند، اظهار کرد: 53هزار و 595 نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضو هستند که از این تعداد 31هزار و 43 نفر خانم و 21هزار و 952 نفر آقا هستند. تعداد کل کتب و منابع کتابخانه‌های استان بعد از رفع خوانی، یک میلیون و 84هزار و 936 نسخه برآورد شده است که از این تعداد 904هزار و 162 عنوان کتاب موجود است کل زیربنای کتابخانه‌های عمومی در استان 30هزار و 281 متر مربع است.  
احمدی بابیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان از طریق اختصاص نیم درصد درآمد شهرداری می‌تواند فعالیت‌های خود را ارتقا بخشد، تصریح کرد: 2هزار و 548 نفر عضو کتابخانه‌های مشارکتی هستند و 83هزار و 699 نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها موجود، 25هزار و 639 کتاب به امانت برده شده و زیربنای این کتابخانه‌ها نیز یک‌هزار و 160 متر مربع است.
این مقام مسئول ادامه داد: از 73 باب کتابخانه نهادی فعال در استان 21 باب کتابخانه روستایی است که برخی از آنها توسط کتابداران روستایی مدیریت می‌شوند 3.75  درصد از کل جمعیت استان عضو کتابخانه‌ها هستند، در چشم انداز 1404، باید  35 درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌ها باشند. نرخ رشد عضویت جمعیت استان در کتابخانه‌ها در سال جاری باید 11 درصد باشد.
احمدی اظهار کرد:  برای رسیدن به شاخص اصلی سرانه عضویت و مطالعه در استان باید 4 شاخص اصلی در کنار هم و متناسب با شرایط پیشرفت کند. با شرایط موجود سعی در عضو گیری داشتیم اما نیاز به حمایت داریم. هفته گذشته 6هزار و 425 جلد کتاب از انتشارات حقوق اسلامی و نشریات علمی قلم‌چی به مجموع منابع استان اضافه شده است.
وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام در روزهای 13 و 24 آبان در تمام کتابخانه‌های عمومی استان رایگان است، اظهار کرد: تجلیل از کتابداران، برگزاری نشست خبری، جذب کتاب در طول ایام هفته، 11جلسه نقد و بررسی، 60 نشست کتابخوان کتابخانه‌ای، 68 نشست مدرسه‌ای، بازنمایی کتب نورسیده در 8 کتابخانه، جلسات جمع خوانی، تشکیل جلسات کانون فرهنگی و گروه‌های مطالعاتی و اجرای برنامه قصه گویی بخش کودکان، از جمله برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی است.
سرپرست اداره‌کل نهاد کتابخانه های عمومی استان مرکزی در پایان، اظهار کرد: شهرداری‌ها موظف هستند نیم درصد از درآمد ماهیانه خود را به کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهند، رایزنی در این بخش صورت گرفته است که امیدواریم در اسرع وقت این مبلغ به کتابخانه‌ها اختصاص یابد.
captcha