ظلم فرهنگی، بزرگ‌ترین ظلم است
کد خبر: 3659698
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
در تفسیر سوره هود مطرح شد:

ظلم فرهنگی، بزرگ‌ترین ظلم است

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه واژه «اظلم» در قرآن به‌معنای ظالم‌ترین افراد ۱۵ بار در قرآن به‌کار رفته است، اظهار کرد: کسانی‌که ظلم فرهنگی می‌کنند ظالم‌ترین افراد بوده کمااینکه ظلم فرهنگی، ظلم فکری و ظلم اعتقادی بزرگ‌ترین ظلم‌هاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، جمعه، 12 آبان در جلسه هفتگی تفسیر قرآن‌کریم که از سیمای شبکه افلاک لرستان پخش شد، در تفسیر آیه 18 سوره مبارکه «هود» با این مضمون «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَري‏ عَلَي اللَّهِ کَذِباً أُولئِکَ يُعْرَضُونَ عَلي‏ رَبِّهِمْ وَ يَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذينَ کَذَبُوا عَلي‏ رَبِّهِمْ أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَي الظَّالِمين»، گفت: در این آیه شواهد و گواهان روز قیامت بیان و ظالم‌ترین افراد در دادگاه عدل الهی معرفی شده است.
وی با اشاره به این‌که بر اساس آیات قرآن دادگاه عدل الهی در قیامت بر اساس حکمت و عمل است، تصریح کرد: در دادگاه عدل الهی در روز قیامت ذره‌ای به کسی ظلم نمی‌شود، ویژگی دادگاه عدل الهی این است که آنجا عمل انسان حرف می‌زند این در حالی‌است که در روز قیامت حاضر است و ما خود اعمال را در آنجا حاضر می‌بینیم.
آیت‌الله میرعمادی یکی‌ از گواهان روز قیامت را اعمال دانست و با بیان این‌که هر انسانی دادگاه الهی دو پرونده دارد، عنوان کرد: انسان‌ها در قیامت دارای دو  پرونده فردی و گروهی هستند، نکته دیگر در خصوص دادگاه عدل الهی است که در روز قیامت به دو دسته تقسیم می‌شود، عده‌ای در  دادگاه الهی حسابرسی می‌شوند و دسته‌ای حسابرسی نمی‌شوند.
 نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که مخلصین از افراد به حق در دادگاه عدل الهی حسابرسی ندارند، اضافه کرد: مشرکین، کفار و اهل باطل در دادگاه عدل الهی حسابرسی نداشته و مستقیم به جهنم می‌روند.
امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که در دادگاه عدل الهی عده‌ای شاکی هستند و عده‌ای شاهد، ادامه داد: شاکیان روز قیامت در درگاه الهی کسانی هستند که در دنیا مورد ظلم و ستم و قرار گرفتند، این در حالی‌است کسانی‌که ضایع شده و مظلوم واقع شده‌اند در دادگاه عدل الهی شاکی هستند.
این مفسر قرآن‌کریم پیامبران الهی را یکی‌از شاکیان روز قیامت دانست و اظهار کرد: از دیگر شاکیان روز قیامت، ائمه‌اطهار هستند، وجود سیدالشهدا(ع) از شاکیان روز قیامت است این در حالی‌است که عالمان دینی قرآن‌کریم از دیگر شاکیان روز قیامت هستند.
وی قرآن‌کریم را از دیگر شاکیان روز قیامت برشمرد و با بیان این‌که قرآن از کسانی‌که تلاوت نمی‌کنند شاکی است، عنوان کرد: قرآن‌کریم از کسانی‌که قرآن را تلاوت می‌کنند اما به قرآن عمل نمی‌کنند، شکایت دارد این در حالی‌است که قرآن‌کریم در روز قیامت از کسانی‌که پیام قرآن را نرسانیدند شاکی است.
وی رساندن پیام قرآن‌کریم را مهم‌ترین وظیفه روحانیون دانست و عنوان کرد: قرآن از کسانی‌که از آیات قرآن تفسیر به رای می‌کنند شکایت دارد این در حالی‌است که یکی دیگر از مهم‌ترین شاکیان روز قیامت مسجد است مسجد از کسانی‌که می‌بینند مسجد نیاز نظافت ندارد اما آن را تمیز می‌کنند  شاکی است.
آیت‌الله میرعمادی در تشریح شواهد و گواهان روز قیامت، گفت: خدای متعال اولین کسی است که در دادگاه الهی شهادت می‌دهد این در حالی است که پیامبر اکرم شاهد بر اعمال ماست در قرآن آمده است که خدا و رسول خدا(ص) و عده‌ای از بندگان خاص اعمال را می‌بینند، روز قیامت هستند امام زمان(عج) شاهد بر اعمال ماست.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان فرشتگان را از دیگر گواهان و شواهد روز قیامت برشمرد و عنوان کرد: دو رشته در چپ و راست انسان در روز قیامت پیرامون انسان دائماً شاهد بر اعمال هستند.
امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که یکی‌از شواهد در روز قیامت زمین است، وجدان را شاهد دیگر روز قیامت برشمرد و عنوان کرد: اعضای بدن انسان از دیگر شاهدان روز قیامت هستند.
این مفسر قرآن‌کریم گفت: در روز قیامت و در دادگاه عدل الهی چیزهای مختلفی آشکار می‌شوند وجدان‌ها و اعمال انسان و آنچه را که انجام داده ایم حاضر می‌شود.
وی با بیان این‌که افراد گناهکار در دادگاه عدل الهی درجاتی دارند، تصریح کرد: گناه برخی افراد گناهکار سبک‌تر و گناه برخی دیگر سنگین‌تر است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که آیه 18 سوره مبارکه «هود» به گروهی که در روز قیامت به‌عنوان ظالم‌ترین افراد در دادگاه عدل الهی حاضر می‌شوند، اشاره دارد، ادامه داد: در این آیه به این سؤال که ظالم‌ترین افراد در دادگاه عدل الهی چه کسانی هستند، پاسخ داده شده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: بنابر تفسیر آیه ۱۸ سوره مبارکه هود ظالم‌ترین افراد در دادگاه عدل الهی کسانی هستند که به خدا افترا می‌بندند و تهمت می‌زنند کمااینکه گاهی افراد به همدیگر افترا می‌زنند و گاهی به خدا افترا و تهمت می‌زنند.
امام جمعه مردم خرم آباد آیه ۱۸سوره مبارکه را هشداری برای گويندگان، منبریان، سخنرانان و مداحان دانست و عنوان کرد: سخنرانی‌ها باید نقل روایات و آیات مستند باشد، این در حالی‌است که ظالم‌ترین افراد در روز قیامت کسی است که به خدا افترا بسته است.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که تمام حاضران روز قیامت به ظالم‌ترین افراد لعنت می‌فرستند کمااینکه واژه «اظلم» در قرآن به‌معنای ظالم‌ترین افراد ۱۵ بار در قرآن به‌کار رفته است.
وی افزود: کسانی‌که فکر مردم را خراب می‌کنند ظالم‌ترین افراد هستند، کسانی‌که ظلم فرهنگی می‌کنند ظالم‌ترین افراد بوده کمااینکه ظلم فرهنگی، ظلم فکری و ظلم اعتقادی بزرگ‌ترین ظلم است.
captcha