عدالت آموزشی از تعدد چهره‌های تکراری مسابقات می‌کاهد
کد خبر: 3663056
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲
هدایتی:

عدالت آموزشی از تعدد چهره‌های تکراری مسابقات می‌کاهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور مسابقات قرآن گفت: وقتی آموزش تخصصی نباشد و از طرفی سطح علمی متسابقین پایین باشد همیشه نفرات برتر در مسابقات تکرار می‌شوند، آموزش‌ها نیز انحصاری شده است در حالیکه با آموزش صحیح و عادلانه می‌توان چهره‌های جدیدی را وارد مسابقات قرآن کرد.

عبدالرضا هدایتی، داور مسابقات قرآن استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با تأکید بر حضور راهنما در مسابقات قرآن گفت: در برخی از مسابقات، فردی به عنوان هادی، پس از اجرای متسابق، نکات آموزشی را گوشزد می‌کند، عدم استقبال برخی از متسابقین از راهنما از بی‌‌ اطلاعی است که می‌توان وظایف هادی را در قالب آیین نامه تعریف و به متسابق نیز تکلیف کرد.
وی ادامه داد: مسابقات 15 سال قبل شاید از نظر رنگ و لعاب، مثل امروز نبود اما رونق بسیار خوبی داشت، افرادی که شرکت می‌کردند از هر لحاظ نمونه بودند، امروز ظاهر مسابقات خوب شده است اما رونق سابق را ندارد، نظم و سخت گیری بر آن در رونق مسابقات بسیار تاثیرگذار است.
هدایتی اظهار کرد: آموزش تخصصی و فنی نیز باید جدی گرفته شود، در اراک بیشتر آموزش‌ها به روش سنتی است، بنده آموزش سنتی را صددرصد نفی نمی‌کنیم اما اراک با آموزش‌های استاندارد کشور فاصله دارد اساتید کشوری مباحثی را مطرح می‌کنند که در سطح استان ناشناخته است، اساتیدی که به روش سنتی، قاری تربیت می‌کنند باید با این مباحث آشنا شوند.
وی ادامه داد: اوقاف متولی بزرگترین مسابقات قرآن از مرحله شهرستانی تا بین‌المللی است، بهتر است دوره‌های آمادگی آموزشی را بیشتر کند و در این دوره‌ها از داوران بین‌المللی استفاده شود تا قاری و حافظ با شیوه‌ها و نکات داوری آشنا شوند درواقع اوقاف حلقه واسط بین داور و متسابق است.
هدایتی با تأکید بر اینکه وقتی آموزش قرآن تخصصی نباشد همیشه نفرات اول در مسابقات تکرار می‌شوند گفت: یکی از دلایل تکراری بودن چهره‌ها، پایین نگاه بودن سطح علمی متسابقین است، آموزش‌ها اصولی ارائه نمی‌شود و انحصاری شده است، با آموزش صحیح و عادلانه می‌توان چهره‌های جدیدی را وارد مسابقات قرآن کرد. دوره‌های آموزشی باید به صورت یکسان برای همه نفرات برتر در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار شود.
داور مسابقات قرآن استان مرکزی، در پایان گفت: جوانان را باید جدی تر بگیریم و در پرورش استعدادها از اساتید مجرب استفاده کنیم نباید اجاره داد استعدادهای درخشان هرز بروند و مجدداً شاهد چهره‌های تکراری باشیم.

captcha