دروغگویی باعث سلب اعتماد اجتماعی می‌شود
کد خبر: 3663143
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲

دروغگویی باعث سلب اعتماد اجتماعی می‌شود

گروه اجتماعی: یک کارشناس مذهبی گفت: دروغگویی باعث از بین رفتن روحیه اعتماد میان افراد و روابط شده و حتی موقع راستگویی، طرف مقابل حرف را دروغ تلقی می‌کند که این مسئله باعث سلب اعتماد و آرامش می‌شود.

سعید مرتضوی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: در بعضی روایات دروغ گفتن از شراب خوردن هم بدتر عنوان شده، ولی با این حال آدمی گاهی در طول روز چندین بار مرتکب این گناه می‌شود.
وی با بیان اینکه لفظ دروغ به معنی خلاف واقع گفتن یا رفتار کردن است، افزود: قسم دروغ نیز باعث نزول بلا می‌شود.
این کارشناس مذهبی با اشاره به حدیث «از علائم آخر زمان احتساب دروغگویی به عنوان زرنگی است»، ادامه داد: بدتر از همه اینها، توجیه دروغ و آن را به عنوان دروغ مصلحتی بیان کردن است. در احادیث آمده، توجیه گناه بدتر از خود گناه می‌باشد. 
مرتضوی افزود: به تعبیر قرآن که این دنیا را سراب معرفی کرده، دروغگویی برای دستیابی به منافع دنیایی مثمر ثمر نخواهد بود و مرتکب گناهی بزرگ شدن برای به دست آوردن سودی ناچیز، عاقلانه نیست. دروغ راس همه گناهان در جامعه است. 
این استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: دروغگویی باعث از بین رفتن روحیه اعتماد میان افراد و روابط می‌شود و حتی موقع راستگویی طرف مقابل حرف را دروغ تلقی می‌کند که این مسئله باعث سلب اعتماد و آرامش می‌شود. 
وی ادامه داد: دروغ همچنین علاوه بر آثار مخرب تشریعی، آثار تکوینی دیگری در کل عالم دارد. بدین معنا که بلاها و بیماری‌های جدید حاصل گناهان جدید است و گاهی موجب ایجاد گرفتاری برای فرزندان می¬شود. اگر آدمی به عالم برزخ و قیامت توجه ندارد، به فکر عواقب آن در همین دنیا باشد.
captcha