جذابیت‌های نماز فراموش شده است
کد خبر: 3671493
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
کاظمی:

جذابیت‌های نماز فراموش شده است

گروه معارف: عضو شورای آموزش مرکز تخصصی نماز و کارشناس رادیو قرآن گفت: همانطور که مراسم عروسی برای مردم جذاب است نماز هم جذابیت ظاهری و محتوایی دارد اما فراموش شده‌اند، وقتی قدرت انتقال محتوا به دانش آموز وجود ندارد باید چه کرد؟

حجت‌الاسلام محمد کاظمی، عضو شورای آموزش مرکز تخصصی نماز و کارشناس رادیو قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با تأکید بر اینکه نماز هم قالب و هم محتوای جذاب دارد اما نمازگزار باید به عدم درک درستی از این دو برسد گفت: به عنوان مثال مراسم عروسی یکی از جذاب‌ترین مراسم‌ها برای مردم است علت این جذابیت هم ویژگی‌هایی است که معمولاً کسی به آن توجه نمی‌کند.
وی تصریح کرد: مردم در مراسم عروسی شیک و تمیز لباس می‌پوشند برای همین جذابیت دارد، شیک پوشی و طهارت در نماز هم حرف اول را می‌زند، در عروسی حاضران به هم هدیه می‌دهند، امام حسین(ع) در مسجد به معلم قرآن هدیه می‌داد، مردم در عروسی یکدیگر را تشویق می‌کنند در نماز، مؤذن اذان می‌گوید و مردم باید او را تحسین کنند، اینها از عوامل جذابیت‌ نماز است اما معمولاً توجهی به آنها نمی‌شود ما برای تبلیغ درست نماز چه کردیم چرا جذابیت‌ها فراموش شده‌اند.
حجت‌الاسلام کاظمی اظهار کرد: جذابیت نماز به لحاظ محتوایی بسیار زیاد است اما وقتی قدرت انتقال این محتوا، به دانش آموز وجود ندارد باید چه کرد؟ چطور غربی‌ها توانستند با سلیقه‌ هنری در ساخت و تولید فیلم و عکس‌های جذاب، فساد اخلاقی، خشونت، خون آشامی و آسیب‌های اجتماعی را آرزوی نوجوان و جوان امروز کنند و محتوای غیر اخلاقی و انسانی را جذاب نشان دهند اما ما محتواهای جذاب معنوی را با بدسلیقگی هدر دادیم، مسلم است با این نحوه مدیریت دانش‌آموز علاقه‌ای به مباحث مذهبی ندارد.
کارشناس رایو معارف افزود: دانش‌آموز با داد مدیر یا روحانی مدرسه دعوت به نماز نمی‌شود. دانش آموز محتوا را درک نمی‌کند آنچه می‌بیند فقط فریاد مدیر، ناظم یا روحانی مدرسه است نه در قالب و نه در محتوا نتوانستیم درست عمل کنیم. برای دعوت به نماز باید کارگروه‌های تخصصی متشکل از افراد نخبه داشته باشیم.
وی ادامه داد: در این کارگروه‌ها باید جذابیت‌های محتوایی و قالب شناساسی و روش انتقال را آموزش ببینیم و به مربیان آموزش دهیم، نوع فعالیت و روش ترویج فرهنگ نماز در مناطق مختلف و مقاطع تحصیلی با یکدیگر متفاوت است که کارشناسان باید در این امر دقت لازم را داشته باشند این خدمات در مرکز تخصصی نماز انجام شده است.
حجت‌الاسلام کاظمی در پایان گفت: برای کاهش ناهنجاری اجتماعی اول باید به مناطق آسیب پذیر توجه شود و متولیان امر فرهنگی بودجه بیشتری به این مناطق اختصاص دهند، ولی بعضی مواقع در متمول‌ترین نقاط شهری هم برنامه‌های بی‌محتوا ارائه می‌شود باید به جای پایش و پویش ظاهری جامعه، پایش و پویش فرهنگی انجام داد و نیاز فرهنگی هر منطقه را شناسایی کرد.

captcha