سال‌های فراموشی خانه تاریخی امیرکبیر رو به اتمام است
کد خبر: 3675249
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷

سال‌های فراموشی خانه تاریخی امیرکبیر رو به اتمام است

گروه اجتماعی: مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در دهه‌های گذشته خانه پدری و محل تولد امیرکبیر فراهانی به دست فراموشی سپرده شد و در آستانه نابودی کامل قرار گرفت اما در دولت تدبیر و امید تاکنون برای مرمت این بنا 5 میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه شده و به زودی آماده بازدید عموم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی با بیان اینکه خانه تاریخی امیرکبیر واقع در روستای هزاوه شهرستان اراک سال 89 ثبت ملی شد گفت: پروژه مرمت این خانه تاریخی در حال تکمیل است .
حسینی افزود: متاسفانه در دهه‌های گذشته این بنای با ارزش و ملی در آستانه نابودی کامل بود، در دولت قبل اخبار و تصاویر بسیار ناخوشایندی از این بنا در سطح کشور مخابره شد و تبعات منفی نیز به همراه داشت چراکه امیرکبیر از نامدارترین مفاخر ایران است و جامعه نسبت به اخبار حول محور ایشان حساس هستند اما امروز خوشبختانه می‌توان این نوید را داد که این خانه به زودی مرمت و برای بازدید عموم آماده می‌شود.
وی در ادامه گفت: از سال 92 با شروع به کار دولت تدبیر وامید، اقدامات جدی جهت مرمت این بنای با ارزش در دستور کار قرار گرفت و روند مرمت آغاز شد. حتی با توجه به اینکه در سال 96 هیچ تخصیصی به این پروژه صورت نگرفت کماکان کار ادامه یافت. تاکنون مبلغ 5 میلیارد و 800 میلیون ریال برای مرمت این بنا هزینه شده و پروژه مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

حسینی افزود: مرمت سازه و استحکام بخشی قسمت‌های آسیب دیده بنا، مرمت کامل سقف، اجرای اندود و جداره‌های داخلی و بیرونی، مرمت درب و پنجره‌های بنا مطابق الگوی اولیه، مرمت و ساماندهی تاسیسات، مرمت و احیای قنات موجود، ساخت سرویس‌های بهداشتی، کف سازی فضاهای داخلی و بیرونی به منظور دسترسی به نحوه پلان گذشته با توجه به شدت تخریب اجرا شده در مراحل نهایی قرار دارد.
وی اظهار داشت: ابنیه تاریخی می‌تواند جایگاه مهمی برای معرفی فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم باشد و نقش مهمی در توسعه گردشگری داشته باشد. این رویکرد می‌تواند به تولید اشتغال و بهره‌وری اقتصاد ختم شود که همواره مورد تاکید دولت امید در چارچوب اقتصاد مقاومتی بوده است.
حسینی در پایان گفت: روستاى هزاوه با داشتن تاریخ پربار یکى از زیباترین روستاهاى استان مرکزى محسوب می‌شود و داراى زیرساخت‌هاى مناسب گردشگرى بوده و شرایط لازم را براى تبدیل شدن به دهکده توریستى تاریخى را دارد.

captcha