برپایی جشن تکلیف 500 دانش آموزان تویسرکانی
کد خبر: 3677104
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱

برپایی جشن تکلیف 500 دانش آموزان تویسرکانی

کانون خبرنگاران نبأ: در مراسم جشن تکلیف 500 نفر از دانش آموزان دختر شهرستان تویسرکان، مسئولان برگزاری مراسم، برپایی جشن‌های تکلیف باشکوه را راهی مؤثر برای تأثیرگذاری معنوی بر دانش آموزان عنوان کردند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم جشن تکلیف دختران پایه سوم ابتدایی شهرستان تویسرکان به همت معاونت پرورشی اداره آموزش و پرورش تویسرکان و با حضور جمعی از مسئولان در محل مصلی نماز جمعه این شهرستان برگزارشد.

در این مراسم، مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان، حجت الاسلام موحدی امام جمعه و جواد اسدبیگی رئیس آموزش و پرورش به همراه جمعی از مدیران آموزشگاه‌ها و روحانیان شهرستان تویسرکان حضور داشتند.

 مصطفی خزایی مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران خطاب به دانش آموزان مکلف این شهرستان توکل به خدا در امور و احترام به والدین را موجب سعادت دنیوی و اخروی انسان‌ها و از تاکیدات دین مبین اسلام عنوان کرد و از دانش آموزان مکلف خواست تا از این پس در انجام امور دینی و رعایت مسائل شرعی کوشا باشند.

وی گفت: ان شاءالله همه به این توفیق برسیم که در محضر خداوند طوری حرکت کنیم تا گناه بر ما غلبه نکند.

خزایی خاطرنشان کرد: جشن تکلیف جشن عبادت، بندگی و عبودیت افراد است و از امروز شما دانش آموزان به مرحله ای از زندگی رسیده اید که بتوانید با انجام اعمال عبادی با خدای خود راز و نیاز کنید.

وی خطاب به اولیا و مربیان، تصریح کرد: نماز اول وقت و انس با قرآن را از یاد نبرید و طوری بچه ها را تربیت کنید که انس با نماز و قرآن ملکه ذهن آنها شود و آسیب های اجتماعی نتواند در قلب و ذهن پاک این بچه ها نفوذ کند.

در ادامه حجت الاسلام احمد رضا محمدی مربی دوره تربیت مربی کودکان و نوجوانان مؤسسه راستگو وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به تبیین دین به زبان کودکانه برای دانش آموزان پرداخت.

در حاشیه این مراسم، خبرنگار ایکنا با حجت‌الاسلام احمد رضا محمدی مربی دوره تربیت مربی کودکان و نوجوانان مؤسسه راستگو به گفت‌وگو پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری جشن تکلیف به این نحو تأثیر تربیتی بلند مدت دارد؟ گفت: «کلم الناس علی قدر عقولهم؛ بامردم به مقدار فهمشان تکلم کنید» وقتی ما با کودک به زبان خودش صحبت کنیم او براحتی با ما ارتباط برقرار می‌کند و مطالب را براحتی می آموزد.

وی ادامه داد: همچنین در ادبیات فارسی هم داریم «چون که با کودک سرو کارت فتاد/ پس زبان کودکی باید گشاد»، مثلا اگر ما به یک کودک بگوییم سلام علیکم و رحمت الله و برکات او نمی‌داند اما اگر با لهن کودکانه بگوییم سلام او با لبخند به ما پاسخ می‌دهد و با ما مانوس می‌شود که این حاصل تجربه بیست‌و چند ساله ماست.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه از مسئولان، برای انتخاب مصلی به عنوان مکان برگزاری جشن تشکر کرد و گفت: وقتی مسجد، مصلی، امامزاده یا حرم محل جشن تکلیف باشد در ابتدای کار معنویت در ذهن ها تداعی می‌شود و کودک این را می‌فهمد.

وی ادامه داد: مصلی نماز جمعه شهر، جشن تکلیف، نماز اول وقت، اینها همه پیام آور است بدین مفهوم که بچه ها خبرهای خوب اینجاست و این برای همیشه در ذهن آنها باقی می‌ماند و قطعا می‌تواند تاثیرات مثبت در پی داشته باشد.

مربی دوره تربیت مربی کودکان و نوجوانان در پاسخ به این سؤال که ایا فاخر یا عادی برگزار شدن جشن تکلیف تفاوتی در تبیین دین برای کودکان دارد یا نه گفت: بله هرچه جشن باشکوه تر و با تزیینات زیباتر برگزار شود تاثیر گذارتر خواهدبود حتی حضور مسئولان هم مستثنی از این تاثیر نیست این حضور به بچه ها نشان می‌دهد که شما چقدر با ارزش و بهترین بندگان خدا هستید.

وی تنها نقطه منفی این مراسم را طولانی بودن آن که موجب خسته شدن کودکان می‌شود دانست و گفت: باید با اجرای یک برنامه تفریحی مانند مسابقه مانع از خستگی کودکان شد.

وی در پایان افزود: باید سعی کنیم برای آموزش احادیث و آموزه‌های دین با زبان بچه‌ها با آنها سخن بگوییم.

در ادامه ترابی کارشناس قرآن، نماز و عترت اداره آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا هدف از برگزاری باشکوه این مراسم را به یاد ماندن این جشن در ذهن کودکان و ایجاد تاثیرات مثبت در ذهن و روح دانش آموزان عنوان کرد و گفت: چنین جشن هایی باعث می‌شود کودکان خدا را با زیبایی حس کنند.

در ادامه این گفت‌وگو محمدصادق گمار مدیر دارالقرآن تویسرکان گفت: امروز یک شروع خوب برای نماز کودکان خواهدبود و این مراسم باید از دیگر جشن‌ها برتر و با شکوه تر برگزار شود تا کودک برتری دین را درک کند.

 مریم تیموری دانش آموز مدرسه فردوسی نیز به خبرنگار ایکنا گفت: خوشحالم؛ ما می‌دانیم که از این به بعد باید نماز و قرآن بخوانیم، روزه بگیریم و حجاب خود را رعایت کنیم. 

در پایان این مراسم نماز جماعت به امامت حجت الاسلام موحدی امام جمعه ‌شهرستان تویسرکان برگزار و وظایف شرعی دختران پس از رسیدن به سن تکلیف برای آنها تبیین شد.

خدیجه نیکویی نژاد

 

captcha