تکریم چهره‌های قرآنی مناطق تلفیقی خراسان رضوی در دهه فجر
کد خبر: 3684005
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸

تکریم چهره‌های قرآنی مناطق تلفیقی خراسان رضوی در دهه فجر

گروه فعالیت‌های قرآنی: تکریم از 20 چهره‌ قرآنی اهل سنت و شیعه خراسان رضوی، برگزاری محفل بزرگ انس با قرآن و برگزاری چندین برنامه متنوع قرآنی همزمان با دهه فجر سال جاری از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی خراسان رضوی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مهدی رمضانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نشست کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی که امروز، اول بهمن ماه در محل این اداره برگزار شد در جمع اعضای این ستاد، بیان کرد: با توجه به اتفاقات اخیر در کشور، اولین جلسه ستاد که همه ساله در نیمه دوم دی‌ماه برگزار می‌شد در سال جاری به تأخیر افتاد.
وی ادامه داد: این ستاد به منظور معرفی دستاوردهای معنوی و قرآنی پس از انقلاب، شناساندن هر چه بیشتر قرآن به قشر جوان جامعه و فراهم سازی زمینه حضور و مشارکت فعالان و چهره های ممتاز قرآنی کشور در امر برنامه‌ریزی و برگزاری مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آئین‌های گرامیداشت ایام الله دهه فجر تشکیل شده است.
پخش زنده محفل بزرگ انس با قرآن کریم از شبکه استانی
رمضانی اظهار کرد: در ایام دهه فجر سال جاری، 24 محفل انس با قرآن کریم در 24 شهرستان پیش بینی شده است و یک محفل شاخص استانی نیز در مشهد برگزار خواهد شد، ضمن اینکه طی مکاتبات صورت گرفته پخش زنده این محفل باشکوه از شبکه استانی و همچنین شبکه قرآن در روز بعد از برگزاری محفل پیش‌بینی شده است.
وی گفت: در خصوص مکان برگزاری پیشنهاد شده برای این محفل قرآنی نیز با توجه به اینکه در مناطق برخوردار مشهد کمتر محافل قرآنی برگزار می شود، این محفل در یکی از این مناطق برپا خواهد شد.
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: برگزاری جشنواره قرآنی کودک و نوجوان در چهار شهرستان تربت جام، خواف، تایباد و مشهد پیش بینی شده است که از طرح های پیشنهادی سایر نهادها در این خصوص استقبال می شود.
تکریم چهره‌های قرآنی در مناطق تلفیقی استان
رمضانی از توزیع هزار جلد قرآن کریم در مناطق محروم و مرزی استان همزمان با ایام الله دهه فجر خبر داد و گفت: مراسم تجلیل از 20 چهره قرآنی اهل سنت و شیعه از شهرستان های تربت جام، خواف، تایباد، سرخس و درگز نیز در این ایام انجام خواهد شد.
وی گفت: همچنین در مسیر راهپیمایی روز 22 بهمن، ایستگاه «قرآن بخوان و جایزه بگیر» برای کودک و نوجوان پیش بینی شده است، ضمن اینکه در این طرح از پیشنهادات آموزش و پرورش و کانون‌های پرورش فکری کودک و نوجوان استقبال می‌شود.
در ادامه نشست نامجو، نماینده اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز، اظهار کرد: برگزاری محافل انس با قرآن کریم همراه با جنگ قرآنی در مدارس تدارک دیده شده است ضمن اینکه مجریان این طرح، دانش‌آموزان حائز رتبه در مسابقات قرآن مرحله آموزشگاهی هستند.
وی، با بیان اینکه تقاضا داریم توزیع هزار جلد قرآن با محوریت دارالقرآن‌های آموزش و پرورش و در مناطق مرزی و محروم که مخاطبان آن شناسایی شده است، انجام شود، افزود: همچنین در ایام دهه فجر، برگزاری جشنواره قرآنی کودک و نوجوان در 13 دارالقرآن محوری در مناطق حاشیه شهر و برخوردار سطح مشهد پیش‌بینی شده است.
نامجو اظهار کرد: پیش‌بینی شده در این ایام، محافل انس با قرآن کریم در مناطق کم برخوردار و حواشی شهر مشهد با محوریت دارالقرآن‌های این مناطق برگزار شود.
مجتهدی، نماینده شهرداری مشهد در این نشست، افزود: در خصوص بحث تبلیغات محیطی این ایام، شهرداری آمادگی دارد تا برنامه‌های شاخص قرآنی را از طریق نصب بنر در میادین، چهارراه‌ها و بلوارها به منظور اطلاع رسانی عموم انجام دهد.
توحید مقدس، نماینده جامعه قاریان قرآن مشهد با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن ویژه قاریان و خانواده آن ها در دهه فجر، ابراز کرد: جامعه قاریان آماده برگزاری مسابقات قرآن در سایر نهادها است، ضمن اینکه استودیوی ضبط تلاوت نیز برای تلاوت قاریان در این ایام آماده است.
محمدرضا میری، کارشناس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست از برپایی 17 محفل انس با قرآن کریم در 17 شهرستان استان در ایام الله دهه فجر خبر داد و اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآنی در 11 شهرستان، تجلیل از فعالان قرآنی در چهار شهرستان و برگزاری جشن انقلاب در پنج شهرستان از جمله برنامه های تدارک دیده شده این اداره کل است.
وی ادامه داد: برگزاری مسابقه نقاشی کودک و نوجوان با موضوع انقلاب با هدف تصحیح طرح برتر برای استفاده در جلد دفاتر و ایجاد انگیزه در کودک و نوجوان از دیگر این برنامه ها به شمار می رود.
همچنین مهدی زارعان، نماینده اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه شب 21 بهمن، برنامه زنده تلویزیونی برای مراسم گلبانگ الله اکبر تدارک دیده شده است، لذا پیشنهاد می شود محفل باشکوه و شاخص استانی انس با قرآن کریم در حرم مطهر رضوی برگزار شود.
در ادامه محمدعلی حمیدی، کارشناس فرهنگی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: همزمان با ایام الله دهه فجر و برای اولین بار جشنواره قرآنی و فرهنگی عشایر از 16 تا 19 بهمن ماه شامل سه بخش، حفظ کل ویژه آقایان و بانوان، قرائت ویژه آقایان و درک مفاهیم جلد 3 از کتاب تفسیر نمونه آیت الله ناصر مکارم شیرازی در مشهد برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: مسابقات فرهنگی با نام سیدمصطفی خمینی(ره)، نامه ای به امام(ره)، نامه ای به شهدا و نامه ای به رهبرم ویژه کودکان و همچنین مسابقات ورزشی در این ایام پیش بینی شده است.
تجلیل از 600 مدرس قرآن نواحی بسیج خراسان رضوی
حجت‌الاسلام حمید حمیدی فر، معاون تربیت و آموزش سپاه امام رضا(ع) در بخش دیگری از این نشست ابراز کرد: از بین شش هزار پایگاه بسیج محلات استان، 65 پایگاه با رویکرد قرآنی فعال هستند و در دهه فجر فعالیت قرآنی این تعداد پایگاه پرشورتر خواهد بود.
وی اظهار کرد: متاسفانه در بحث قرآنی جزیره ای عمل شده است لذا افق مشخصی در بحث قرآنی وجود ندارد و از این اقدامات پراکنده نتیجه ای حاصل نمی شود.
حمیدی فر با بیان اینکه جلسات ارتقایی با حضور مسئولان و فعالان قرآنی باید در طول سال مستمر و به میزبانی نهادها و سازمان های مختلف برگزار شود، ادامه داد: شاید مسئولان بالادستی به تصمیم واحدی نرسیده اند اما ما باید در استان تدابیر لازم را تدوین و اجرا کرده و در راستای بومی‌سازی فعالیت های قرآنی اقدام کنیم.
وی با اشاره به اینکه قرآن مهجور مانده است و بیشتر به پوسته قرآن یعنی حفظ و قرائت پرداخته می شود، تصریح کرد: حفظ و قرائت مقدمه است لذا جامعه باید به سمت تفسیر و بطن قرآن هدایت شده تا مشکلات رفتاری و اخلاقی حل شود.
حمیدی فرد اضافه کرد: تا وقتی برنامه های قرآنی تزئینی و پوسته ای باشد شاهد آسیب در جامعه هستیم در حالیکه کودکان استقبال خوبی در مدارس ابتدایی از مفاهیم قرآن دارند.
معاون تربیت و آموزش سپاه امام رضا(ع) کرد: برای اینکه مسئولان بهتر بتوانند از برنامه های قرآنی نهادها و سازمان هایی که در ستاد هستند، مطلع باشند بهتر است یک کانال اطلاع رسانی به منظور هم افزایی و همگرایی تشکیل شود.
وی گفت: امید است تا هر یک از نهادها و سازمان‌هایی که در عرصه قرآن فعال هستند هر کدام یک مسئولیت را به فراخور توان و امکانات خود بر عهده بگیرند مثلا یک دستگاه پشتیبانی، یک دستگاه اجرا، یک نهاد بسترسازی و ... را برعهده داشته باشند.
حمیدی فرد در خصوص برنامه های دهه فجر سپاه استان نیز گفت: در این ایام طرح تدبر ویژه سرگروه‎ها و مربیان صالحین و تجلیل از 600 مدرس قرآنی نواحی بسیج استان در نظر گرفته شده است.

captcha