احساس نیازی که حمایت نمی‌شود
کد خبر: 3708144
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳
سعیدی تشریح کرد:

احساس نیازی که حمایت نمی‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی- مدیر مؤسسه قرآن و عترت مهد رهروان ولایت اراک گفت: نمی‌توان از قرآن آموز مناطق حاشیه نشین شهریه چندانی گرفت و از طرفی حمایت مالی هم وجود ندارد اما با توجه به احساس نیاز این مناطق، مؤسساتی هم راه‌اندازی و به صورت رایگان آموزش می‌دهند که پس از مدتی به دلیل مشکلات مالی تعطیل می‌شوند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، بخش دوم و پایانی گزارش مؤسسه گردی ایکنا از مؤسسه قرآن و عترت مهد رهروان ولایت اراک با مدیریت مجتبی سعیدی با محوریت، اقتصاد مؤسسات منتشر می‌شود.
سعیدی در این بازدید با تأکید بر اینکه این مؤسسه با در حال حاضر با دریافت شهریه ناچیز از قرآن آموزان اداره می‌شود گفت: چاره‌ای جز این کار نداریم و از طرفی میزان شهریه کفاف هزینه‌های مؤسسه را نمی‌دهد.
سعیدی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم مؤسسه را حفظ کنیم، پخش و چاپ کتب و وسایل مورد نیاز کلاس‌های قرآن را هم در سطح استان انجام می‌دهیم. پخش کتب قرآنی در بیش از 10 استان و شهرستان از قبیل اهواز، خمین، قم، قزوین، شهرکرد، یزد و.. انجام می‌شود و کمکی برای تأمین هزینه‌های مؤسسه است.


مؤسسات قرآنی از فعالیت‌های غیرمرتبط بپرهیزند
وی گفت: برای حفظ و ادامه بقای مؤسسه قرآنی، مدیران مؤسسات باید عاشق قرآن باشند. با دست خالی کار بسیار سخت می‌شود، در حال حاضر بسیاری از مؤسسات با مشکل بودجه مواجه هستند و اگر خیر چنین ساختمانی را در اختیار بنده قرار نمی‌داد و اجاره بها اندکی دریافت نمی‌کرد به طور قطع توان ادامه کار قرآنی را نداشتیم.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت مهد رهروان ولایت اراک بیان کرد: مدیران مؤسسات علاوه بر آموزش رشته‌های قرآنی فقط باید به فعالیت‌های مرتبط با مؤسسه بپردازند و از انجام کارهای غیرمرتبط بپرهیزند. برخی از مؤسسات برای قرآن آموزان کلاس نقاشی برگزار می‌کنند و افراد علاقمند مجبورند پول بیشتری پرداخت کنند یا فعالیت‌های ورزشی و ... با اینکه بنده در این زمینه‌ها متقاضی داشتم اما سعی کردم از انجام کارهایی که از فعالیت‌های قرآنی به دور است فاصله گرفته تا قرآنی بودن مؤسسه از بین نرود.

لزوم تبادل تجربه در مؤسسات قرآنی
سعیدی افزود: مؤسسات باید از تجربیات هم استفاده و آن را به هم منتقل کنند. به نظر بنده تعامل مؤسسات با یکدیگر برای پیشبرد اهداف قرآنی ضروری است. بسیاری از مؤسسات در زمینه‌های مختلف سرآمد هستند و بهتر است بقیه از آنها کمک بگیرند و تا جایی که امکان دارد آن مسیر را طی کنند، در سال‌های اخیر سعی کردیم با پخش کتاب و فرستادن استاد متخصص به مؤسسات، به منظور برگزاری دوره تربیت مربی این تعامل را برقرار کنیم .


موازی کاری در مؤسسات مشهود نیست
مدیر مؤسسه قرآن و عترت مهد رهروان ولایت اراک تاکید کرد: موازی کاری در بین موسسات چندان مشهود نیست، آنقدر دامنه کار قرآنی وسیع است و کار قرآنی زمین مانده وجود دارد که به نظر بنده موازی کاری به چشم نمی‌آید. تخصصی شدن مؤسسات به نوبه خود خوب است اما در حال حاضر به آموزش‌های عمومی بیشتر نیاز داریم، هر چند در کنار مؤسسات عمومی، مؤسسات تخصصی هم قطعاً باید وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: همانطور که شاهد هستیم بسیاری از مؤسسات در مرکز شهر قرار دارند، مرکزیت این مؤسسات بیشتر برای تأمین هزینه‌های مؤسسه است، فعالیت فرهنگی و قرآنی درآمدزا نیست اما باید حداقل‌هایی را در اختیار آنها قرار داد کسی که کار قرآنی می‌کند به تنهایی نمی‌تواند از عهده تأمین هزینه‌ها برآید.


تعطیلی مؤسسات قرآنی در مناطق حاشیه نشین
سعیدی با اشاره به حضور کمرنگ مؤسسات در مناطق حاشیه نشین افزود: مدیر مؤسسه قرآنی نمی‌تواند از قرآن آموز این مناطق شهریه چندانی بگیرد و از طرفی حمایت مالی هم نمی‌شود اما با توجه به احساس نیازی که در این مناطق وجود دارد، مؤسساتی هم در این مناطق راه‌اندازی و به صورت رایگان آموزش قرآن می‌دهند اما پس از مدتی مؤسسه به دلیل مشکلات مالی تعطیل می‌شود.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت مهد رهروان ولایت اراک بیان کرد: مدیر مؤسسه باید پاسخگوی هزینه‌های آب، برق و گاز و همچنین هزینه‌های جانبی باشد. اگر حمایت‌هایی از سوی دولت و خیرین وجود داشته باشد قطعاً مؤسسات می‌توانند در همه نقاط شهر از جمله مناطق حاشیه نشین شعبه داشته باشند.
سعیدی افزود: کار فرهنگی زود بازده نیست و باید برای رسیدن به بازدهی مناسب صبور بود هر اندازه کار دقیق و با کیفیت باشد دوام مؤسسه بیشتر خواهد شد اگر کار کیفی باشد به مرور زمان خود قرآن آموزان و خانواده‌ها با تبلیغ چهره به چهره، به جذب مخاطب جدید کمک می‌کنند.

captcha