پایگاه میراث فرهنگی تیمره ثبت می‌شود
کد خبر: 3709186
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
حسینی:

پایگاه میراث فرهنگی تیمره ثبت می‌شود

گروه اجتماعی- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در بازدید از سنگ نگاره‌های تیمره خمین گفت: این آثار، میراث تاریخی 40 هزار ساله هستند و در راستای حراست از این میراث و با پیگیری‌های مداوم میراث فرهنگی به زودی شاهد ثبت عرصه و حریم این محوطه خواهیم بود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، امروز، 5 اردیبهشت‌ماه از سنگ نگاره‌های تیمره خمین بازدید کرد.
حسینی در حاشیه این بازدید گفت: ثبت این اثر در فهرست آثار ملی در سال 89 انجام پذیرفته و در سال 96 با پیگیری‌های بعمل آمده معادنی که در این محوطه تاریخی به استخراج سیلیس مشغول بودند همگی تعطیل شدند تا گامی مهم در مسیر صیانت از این میراث مهم تاریخی برداشته شود.
حسینی افزود: اداره‌کل میراث فرهنگی در حال پیگیری ایجاد یک پایگاه میراث فرهنگی در این محوطه است تا به این طریق بتواند با حضور دائمی نیروها در این محوطه، از دست اندازی‌ها و تخریب‌های احتمالی پیشگیری کند.
وی ادامه داد: تعیین حریم و عرصه محوطه تاریخی تیمره در حال انجام است و به زودی به نتیجه خواهد رسید که این امر هم می‌تواند در حفظ این اثر ارزشمند تاثیر بسزایی داشته باشد.
حسینی در پایان با اشاره به دوره‌های تاریخی سنگ نگاره‌ها از چند هزار سال پیش گفت: نقوشی مانند بز کوهی و گیاه هوم، نگاره‌های متعدد پیکره انسانی نیایش‌گر با مطابقت کامل با پیکره‌های مکشوفه از میان رودان و مارلیک و حتی سومر باستان، نگاره‌ گراز منطبق با مجسمه مفرغی مکشوفه در ایلام متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد، نقش یوز ایرانی، نقش گاو وحشی، بوم‌هایی با نقش رقص آئینی و چندین نقش باستانی و مهم دیگر در این سنگ نگاره‌ها موجود است و اهمیت این نقوش با تطبیق بین آنها و نقوش ما قبل تاریخ در جای جای جهان مشخص می‌شود.
انتهای پیام

captcha