تکریم ارباب رجوع یا مانع تراشی؟
کد خبر: 3710129
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹
حسینخانی تشریح کرد؛

تکریم ارباب رجوع یا مانع تراشی؟

گروه فعالیت‌های قرآنی- رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به ثبت‌نام اینترنتی مسابقات قرآن و چشم انداز طرح تربیت حافظان گفت: مقداری مسیرهای ثبت‌نام باید هموار شود اگر قرار است ثبت‌نام مجازی باشد و از تردد در ادارات کاسته شود باید در کنار آن چندین راهکار دیگر هم در نظر گرفت؛ لذا پسندیده نیست به اسم تکریم ارباب رجوع مانع تراشی شود.

حجت‌الاسلام عبدالله حسینخانی، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: پیرو فرمایش رهبری مبتنی بر تربیت 10میلیون حافظ قرآن، اوقاف تربیت یک میلیون حافظ را برعهده گرفت و از سال 90تاکنون فعالیت خود در این زمینه را آغاز کرده است.
وی تصریح کرد: طرح تربیت حافظان از رویکرد تربیتی در حال خارج شدن است ما باید حافظ تربیت کنیم نه اینکه آزمون برگزار کنیم. در طرح تربیت حافظان سال 96 بیش از 8هزار نفر ثبت‌نامی داشتیم اما تعداد قابل توجهی از آنها به دلیل عدم توانایی در پرداخت مبلغ تعیین شده با وجود اینکه رقم قابل توجهی هم نبود از حضور در آزمون انصراف دادند.
حجت‌الاسلام حسینخانی ادامه داد: به عنوان مثال در اراک کارگری دارای سه فرزند حافظ است که از پرداخت همان رقم بسیار ناچیز هم معذور بود، این رقم توسط اوقاف پرداخت شد تا این حافظان از چرخه رقابت خارج نشوند، خیلی از نخبگان قرآنی در رشته‌های مختلف از دل همین خانواده‌های کارگر و حاشیه نشین بیرون آمدند که باید به آنها توجه کرد، نمی‌توان به بهانه حاشیه نشینی از آنها چشم پوشید.
رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی اضافه کرد: به نظر می‌رسد از مسیر تربیت در حال منحرف شدن هستیم تربیتی که رهبری فرمودند در حال تبدیل به آزمون طرح تربیت است سال 96 هم این آزمون با ارشاد ادغام شد، بنده از طرح تربیت حفظ سال 96 راضی نبودم ناظر ارشاد در بخش شفاهی برای ارزیابی حضور نداشت.
وی از نحوه ثبت‌نام مرحله شهرستانی چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآنی اوقاف نیز ابراز نارضایتی کرد و گفت: برای تکریم ارباب رجوع و کم کردن تردد افراد به ادارات شهرستان‌ها، ثبت‌نام را اینترنتی کردند، همین اقدام باعث ریزش مخاطب شده است، وقتی مدیر شهرستانی خود با مشکل اینترنت مواجه است چطور می‌توان از روستائیان انتظار ثبت‌نام داشت، گاهی استعدادهای خوبی در دورترین نقاط روستاها وجود دارند که ناشناخته باقی می‌مانند.
حجت‌الاسلام حسینخانی تصریح کرد: اکثر داوطلبان مرحله شهرستانی مسابقات قرآنی اوقاف از مناطق حاشیه نشین هستند و ثبت‌نام اینترنتی مانع حضور آنهاست و گاهی به ما اعلام می‌کنند در حین ثبت‌نام با مشکل مواجه می‌شوند. سال‌های گذشته با توجه به اینکه ثبت‌نام از طریق ادارات شهرستان‌ها انجام می‌شد شاهد صف‌های طولانی متقاضیان بودیم.
وی پیشنهاد داد: مقداری مسیرهای ثبت‌نام در مسابقات باید هموار و موانع اضافه در طرح تربیت حفظ و مسابقات برداشته شود اگر بناست ترددها به ادارات کمتر شود باید دنبال راهکار آسان‌تری بود، اگر قرار است ثبت‌نام مجازی باشد باید در کنار آن چندین راهکار دیگر همچون استفاده از ظرفیت مساجد، پایگاه‌های بسیج، کانون فرهنگی هنری مساجد یا ثبت‌نام پیامکی و تلفنی هم در دستور کار قرار گیرد پسندیده نیست بنشینیم و مسابقات را تمدید کنیم.
رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در پایان اظهار کرد: اگر وضعیت نحوه ثبت‌نام در مسابقات قرآن و طرح تربیت حفظ اصلاح نشود نمی‌توان انتظار موفقیت در آینده را داشت در پوشش مسابقات قرآن باید مناطق محروم را ویژه‌تر ببینیم و به زیرساخت‌های هر استانی توجه کنیم و راه‌ها را محدود نکنیم؛ لذا پسندیده نیست به اسم تکریم ارباب رجوع مانع تراشی شود.

انتهای پیام

captcha