نمایشگاه قرآن از دوره تنزل خود عبور کرده است
کد خبر: 3718171
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
حجت‌الاسلام محمدی:

نمایشگاه قرآن از دوره تنزل خود عبور کرده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: نمایشگاه قرآن در سال‌های 89 تا 92 قله اوج خود را طی کرده و نمایشگاه فعلی نیز دقیقاً همان مسیر را دنبال می‌کند و هم‌اکنون از دوره تنزل نمایشگاه عبور کرده‌ایم.

دوشنبه//////نمایشگاه بین‌المللی قرآن از دوره تنزل خود عبور کرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ضمن بازدید از غرفه ایکنا در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم واقع در مصلای امام خمینی(ره) تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ اظهار کرد: خوشحال هستم که توفیق یار شد و برای سومین بار به بازدید از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پرداختم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: نمایشگاه امسال از نظر کالبدی و غرفه‌آرایی بسیار زیبا، چشم‌نواز و قابل قبول است و زحمت زیادی برای برپایی چنین نمایشگاهی کشیده شده است. سادگی، جذابیت و زیبایی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال است و به نظر بنده نمایشگاه امسال به دلیل ویژگی‌های معنوی که در خود مصلی وجود دارد و تنظیماتی که متناسب با این ویژگی‌ها طراحی شده، بسیار آرامش‌بخش است.
محمدی در ادامه افزود: در داخل برخی از غرفه‌ها نیز انصافاً زحمت محتوایی خوبی کشیده شده و قابل تحسین است. برخی دستگاه‌ها خیلی خوب کار کرده و توانسته‌اند تا عرضه بسیار خوبی داشته و محتوای مناسبی را ارائه دهند، ولی در برخی از غرفه‌ها متأسفانه از نظر محتوایی مشکل بسیاری وجود دارد. شاید دلیل اصلی این امر نیز این باشد که برنامه‌ریزی برای حضور محتوایی این غرفه‌ها مقداری دیر صورت گرفته است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصریح کرد: معنای این امر این است که برنامه‌ریزی محتوایی که باید از حداقل از حدود 9 ماه قبل در این زمینه صورت می‌گرفت، شاید ظرف دو یا سه ماه گذشته انجام شده و این برای طراحی و تولید محتوای کافی برای عرضه و سازوکارهای ارائه محتوایی کم است. بنابر این بنده ضمن اینکه نمایشگاه امسال را نسبت به چهار سال قبل خیلی مناسب‌تر می‌بینم، ولی از نظر محتوایی خیلی زمینه خوبی برای رشد دارد و نمایشگاه می‌تواند به سال‌های قبل از سال 92 برسد.
وی ادامه داد: نمایشگاه قرآن در سال‌های 89 تا 92 در اوج بود. مساحت بسیار زیاد با محتوای بسیار فاخر و تحسین‌برانگیزی داشت اما در کل نمایشگاه فعلی، دقیقاً همان مسیر را دنبال می‌کند و هم‌اکنون از دوره تنزل نمایشگاه عبور کرده‌ است. متأسفانه در سال‌های گذشته افت و خیزهای جدی داشتیم که بنده امیدوار هستم تا با اهتمامی که شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت محترم قرآن و عترت وزارت ارشاد، همکاران بسیار خوب این معاونت و دستگاه‌های باانگیزه قرآنی کشور به ویژه بخش دانشگاهی، حوزوی و نیز بخش‌های عمومی و مردمی دارند، شاهد تحول کیفی و ارتقای سطح محتوایی نمایشگاه در سال‌های آینده باشیم و زمان نمایشگاه نیز از این حالتی که به نصف کاهش پیدا کرده درآمده و در سی روز ماه مبارک رمضان برگزار شود؛ چراکه در گذشته در این همین مدت برگزار می‌شد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: ظرفیت‎‌گذاری، سرمایه‌گذاری و بودجه سنگینی که برای برگزاری نمایشگاه اختصاص داده می‌شود، باید نسبت به زمانی که ارائه می‌شود، ارزش داشته باشد، لذا باید هزینه‌ای که برای نمایشگاه می‌شود متناسب با تعداد بازدیدکنندگان باشد. آیا می‌توان از این هزینه‌ها در سطح ملی بهره‌برداری بیشتری داشت یا خیر که به نظر بنده این امر نیاز به بازنگری دارد و می‌تواند که سازوکار جدیدی نیز داشته باشد.
محمدی در ادامه در پاسخ به این سؤال که تأثیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن طی سال‌های گذشته تاکنون بر افزایش فهم عمومی قرآن در سطح جامعه چگونه بوده است؟ اظهار کرد: بدون شک، نمایشگاه در ایجاد علاقه‌مندی به قرآن تأثیرگذار بوده است و بخش رسانه، هنر و بخش فروشگاهی این کار را کرده است.
وی ادامه داد: اینکه نمایشگاه قرآن توانسته باشد، معرفت قرآنی را مباشرتاً ارتقا دهد، واقعا نمی‌توان این ادعا را در درصد بالایی داشت. همین مقدار که نمایشگاه انگیزه‌ها و نگاه‌ها را متوجه قرآن کرده و ایمان قرآنی را توسعه دهد، این به نوبه خود زیرساخت عالی برای توسعه معرفت، معرفت‌افزایی و انگیزه دادن برای مطالعه پس از برپایی نمایشگاه است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور افزود: مهمترین حس ما باید این باشد که برای کسی که وارد نمایشگاه می‌شود، هنگامی که قصد خروج از آن را دارد، سه اتفاق درونی رخ دهد. اول اینکه معرفت فرد افزایش پیدا کند دوم اینکه ایمان وی افزایش پیدا کند و سوم اینکه رفتار قرآنی او متفاوت شود یعنی مثلث توسعه فرهنگ قرآنی کشور نسبت به همه افراد تأثیر خود را داشته باشد.
محمدی در پایان سخنان خود تصریح کرد: نمایشگاه اگر نتواند یک انسان معمولی یا یک انسان متوسط و یا یک فرد در سطح بالا را در هر سه حوزه معرفتی، ایمانی و رفتاری، تحت تأثیر قرار دهد، ناکام است. نمایشگاهی کامیاب است که بتواند بالاترین سطح تأثیر را در هر سه ضلع توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشد.

انتهای پیام

captcha