آموزش قرائت و مفاهیم نماز به دانش‌آموزان در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3718618
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳

آموزش قرائت و مفاهیم نماز به دانش‌آموزان در نمایشگاه قرآن

کانون خبرنگاران نبأ ــ دانش‌آموزان با حضور در غرفه «فرهنگ اقامه» نماز بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نکات لازم درباره اقامه و قرائت صحیح نماز و درک مفاهیم سور این فریضه دینی را از کارشناسان حاضر در مجموعه فرا می‌گیرند.

آموزش قرائت صحیح نماز به دانش‌آموزان در نمایشگاه قرآن

سیدشهاب‌الدین یعقوبی، از مسئولان اجرایی غرفه فرهنگ اقامه نماز در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ با اشاره به فعالیت‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش در غرفه‌هایی مختلف در بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: آموزش و پرورش با 19 غرفه در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «فرشتگان زمینی» مربوط به سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مشاوره قرآنی، فعالیت‌ها و اقامه نماز، قصه‌گویی، محافل اُنس با قرآن، جشن عبادت، حفظ موضوعی و آموزش مفاهیم قرآن و گلبرگ‌های قرآنی و ... اشاره کرد.
وی با معرفی فعالیت غرفه فرهنگ اقامه نماز، عنوان کرد: در راستای احیای فرهنگ نماز در مدارس برنامه‌هایی از سوی این وزارتخانه در نظر گرفته شده است که در حال حاضر نمایشگاه قرآن فرصت تجربه این برنامه‌ها را در غرفه فرهنگ اقامه نماز برای دانش‌آموزان مهیا کرده است.
یعقوبی افزود: در این غرفه مباحث نماز به‌صورت عملی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود؛ در این غرفه که به‌صورت نمازخانه با محراب و سجاده طراحی شده است؛ کارشناسان پاسخگوی سؤالات دانش‌آموزان در گروه‌های دو نفره هستند. در طرحی که در قالب مسابقه دو نفره در این غرفه اجرا می‌شود یکی از دانش‌آموزان که فکر می‌کند نماز را خوب اقامه می‌کند، نماز را می‌خواند و دیگری ایرادات نفر مقابل را می‌گیرد که اگر نماز را کامل بخوانند و یا به ایرادات، درست اشاره کنند، هدیه و یادبودی به ایشان اهدا می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت محتوای نماز، عنوان کرد: در این غرفه درباره سوره‌هایی که بیشتر در نماز خوانده می‌شود، همچون سوره مبارکه حمد و یا توحید و یا سوره‌های کوچک همچون ناس جهت قرائت صحیح، حفظ، ترجمه و درک معانی کلمات  این سوره‌ها طرح‌هایی ارائه می‌شود.
یعقوبی ادامه داد: پس از ارائه آموزش‌ها در این بخش مسابقه‌ای درباره ترجمه نماز نیز میان دانش‌آموزان 10 تا 12 سال برگزار می‌شود؛ به این ترتیب که هرکس کلمات بیشتری یاد بگیرد و ترجمه بهتری ارائه دهد، هدیه‌ای دریافت می‌کند.
این کارشناس گفت: همچنین در این غرفه برای کودکانی که هنوز مدرسه نرفته‌اند، مفاهیم نماز در قالب نقاشی و رنگ‌آمیزی آموزش داده و یادبودی نیز به آنان اعطاء می‌شود.
وی با اشاره به بحث تدبر در آیات قرآن، عنوان کرد: برای اینکه دانش‌آموزان مفاهیم سوره‌هایی را که در نماز می‌خوانند، بتوانند منسجم و عمیق‌تر بفهمند و نمازشان را با توجه به معانی، درست بخوانند و از سوی دیگر در این سوره‌های قرآن تدبر داشته باشند؛ در این غرفه نیز به دانش‌آموزان 12 سال به بالا و والدین‌شان مطالب لازم از طریق بازی پازل ارائه می‌شود.
محسن آقاسی
انتهای پیام

captcha