کنگره شعر کتاب دفاع مقدس؛ محرکی برای شاعران جوان
کد خبر: 3722672
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
شاعر آیینی در گفت‌و‌گو با ایکنا عنوان کرد:

کنگره شعر کتاب دفاع مقدس؛ محرکی برای شاعران جوان

کانون خبرنگاران نبأ ــ برگزاری کنگره شعر کتاب دفاع مقدس موجب توجه بیشتر شاعران به شعر دفاع مقدس می‌شود و فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند برای جهان امروز نه تنها در مسائل سیاسی بلکه در مسائل اجتماعی و حتی فردی نیز راهگشا باشد.

کنگره شعر کتاب دفاع مقدس؛ محرکی برای شاعران جوان

مصطفی محدثی‌خراسانی، از شاعران آیینی در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در آستانه برپایی دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس در خصوص اهمیت و جایگاه دوران دفاع مقدس در جهان گفت: دفاع مقدس رخدادی است که هم انقلاب ما را تکامل بخشید، هم جریان مقاومت را در ایران و در سطح کشورهای اسلامی و جهان شکل داد. همچنین مقاومتی که ما امروز در کشورهای مسلمان شاهد هستیم و خاستگاه ایستادگی که در مقابل زورگویی‌ها و استکبار دارند، از دفاع مقدس است.
وی در ادامه افزود: فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند برای جهان امروز و نسل امروز بسیار راهگشا باشد و نه تنها در مسائل سیاسی؛ بلکه در مسائل اجتماعی و حتی فردی ما می‌تواند تعیین‌کننده باشد و ما هر چقدر بتوانیم در زنده نگه‌داشتن این فرهنگ و انتقال آن به نسل آینده تلاش کنیم، در آینده پیروزتر خواهیم بود؛ لذا برگزاری کنگره شعر کتاب دفاع مقدس توسط نهاد کتابخانه‌ها نیز کاری ارزشمند و قابل تقدیر است.
محدثی خراسانی در ارتباط با روند شعر دفاع مقدس بیان کرد: شعر دفاع مقدس کماکان جریانی زنده و پویا و رو به پیشرفت است و علی‌رغم کاستی‌هایی که از جانب نظام فرهنگی ما وجود داشته است این نسل به‌واسطه اعتقاداتی که دارد و به‌خاطر تأثیرگذاری عمیق فرهنگ شهادت و ایثار کماکان در این حوزه کار می‌کنند و من شاهد هستم که جوانانی که اصلا جنگ را ندیده‌اند و سال‌ها بعد از جنگ نیز متولد شده‌اند، اشعار بسیار زیبایی در حوزه دفاع مقدس خلق کرده‌اند و بسیار آگاهانه و مشرف کار می‌کنند.
این شاعر با تأکید بر نقش کنگره شعر کتاب دفاع مقدس در توجه شاعران به موضوع دفاع مقدس عنوان کرد: برگزاری کنگره شعر کتاب دفاع مقدس می‌تواند موجب توجه بیشتر شاعران به شعر دفاع مقدس باشد و فراخوان، شورای کارشناسی، نوع اطلاع‌رسانی و موضوعات بسیار مؤثر هستند. خصوصا برای نسل جوان و شاعران جوان که نیازمند انگیزه و محرک هستند که در معرض این فرهنگ قرار بگیرند که اقدام نهاد کتابخانه‌های کشور بسیار مفید خواهد بود.
وی ادامه داد: هر شعری مولود دریافت‌ها و تأملاتی است که شاعر از زندگی داشته و یکی از راه‌های مهم دریافت برای شاعران، مطالعه کتاب و رمان است. بسیاری از شعرایی که شاعران ما سروده‌اند با الهام گرفتن از مطالعه کتاب‌ها بوده و کتاب‌هایی که توسط نهاد کتابخانه‌ها در کنگره شعر کتاب دفاع مقدس معرفی شده نیز می‌تواند شاعران را در موقعیت سرودن شعر قرار دهد.
محدثی خراسانی با اشاره به موضوع نقش بانوان در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های دفاع مقدس حضور زنان در جنگ است؛ چه مادران و چه همسرانی که عزیزان خود را به جنگ فرستادند و تبدیل به مادران و همسران شهید شدند و این نقش بسیار بزرگ و کار بسیار ارزشمندی است و به لحاظ قرار دادن سوژه و مضمون هم طیف گسترده‌ای از مضامین را شامل می شود.

حدیث سوختانلو

انتهای پیام

captcha