المان‌های اسلامی عامل مهم هویت‌ساز و مبلغ فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3726295
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
‌ضرغامی تاکید کرد:

المان‌های اسلامی عامل مهم هویت‌ساز و مبلغ فرهنگ قرآنی

گروه جامعه ــ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اینکه باید المان‌های اسلامی را برای تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی در شهر مورد توجه قرار داد؛ گفت: هر پیام فرهنگی تاثیر خاص خود را دارد و بدون شک هر اقدامی که منجر به فرهنگ‌سازی و زیباسازی شهر شود می‌تواند پیام مثبت و اثر‌گذاری بالایی در هویت‌سازی جامعه داشته باشد.

المان‌های اسلامی عامل مهم هویت‌ساز و مبلغ فرهنگ قرآنی
 
برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر رویکرد این سازمان در جهت فضا‌سازی و توجه به المان‌های اسلامی در سطح شهر و نقش این المان‌ها در آرام‌سازی و نشاط جامعه گفت: امروز در شهر تهران همه سلیقه‌ها و تنوع‌ها وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد؛ به‌ویژه از آنجایی که ایران ما، کشوری اسلامی است و تهران نیز به عنوان پایتخت کشور اسلامی و ام‌القرای جهان اسلام شناخته می‌شود این مسائل از اهمیت و جایگاه ویژه‌تری برخوردار خواهند بود.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از المان‌های موجود در شهر اسلامی است، تصریح کرد: یکی از عوامل هویت‌ساز در محیط‌های اجتماعی بخصوص شهر‌ها المان شهری است که نقش پررنگی را به عنوان یک عامل مهم هویت‌ساز ایفا می‌کند. قاعدتا باید المان‌های اسلامی را برای تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی در شهر مورد توجه قرار داد؛ چراکه هر پیام فرهنگی تاثیر خاص خود را دارد و بدون شک هر اقدامی که منجر به فرهنگ‌سازی و زیباسازی شهر شود می‌تواند پیام مثبت و اثر‌گذاری بالایی داشته باشد.

ضرغامی در ادامه به راه‌های کاهش آشفتگی و آرام‌سازی و نشاط فضای شهری اشاره کرد و افزود: امروز مردم به لحاظ روانی نیاز دارند که شهرشان دارای سیمای منحصر به فرد، نماد‌ها و شاخص‌های غرورآفرین، عناصر تداعی‌کننده فرهنگ و تاریخ، خاطره‌ساز، سرزنده و با نشاط و زمینه‌ساز همبستگی‌های اجتماعی باشد؛ در این صورت است که از زندگی در شهر لذت برده و در آن احساس اعتبار می‌کنند.
 
پیام مثبت و اثرگذار المان‌های اسلامی برای جامعه

مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی با اشاره به ویژگی‌های المان‌های شهری که می‌تواند رنگ و بوی اسلامی‌-ایرانی به فضای شهری داده و مردم را مانوس و هماهنگ با این طرح‌ها کند، گفت: پرداختن به اینگونه المان‌ها و اقدامات منجر به فرهنگ‌سازی و زیباسازی شهر می‌شود، و در نهایت می‌تواند پیام مثبت و اثرگذاری برای جامعه داشته باشد؛ البته مسئله محیط زیست و زیبایی پیرامون محیط زندگی بین مسئولان و مردم مشترک است؛ لذا باید به گونه‌ای عمل کنیم که نگاه شهروندان به این موضوع تغییر پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به نقش شهروندان و شناخت اصول حاکم بر چگونگی شکل‌گیری مطلوب مبلمان شهری، فضای سبز، نمای ساختمان‌ها و رنگ‌بندی آنها، گفت: همه شهروندان می‌تواند، با زیبا کردن محل زندگی خود محیطی آرام و اسلامی را ایجاد کنند و از این طریق نه تنها به زیبایی شهر کمک خواهند کرد، بلکه حقوق شهروندان دیگر را هم که همسایگان و همشهریان او هستند به رسمیت خواهند شناخت.
 
آرامش در شهر با فعالیت زیباسازی ارتباط مستقیم
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در ادامه گفت: آرامش در شهر با فعالیت‌ها و اقدامات سازمان زیباسازی ارتباط مستقیم دارد و از این‌رو از روسای زیباسازی در مناطق 22‌گانه خواسته‌ایم تا کار‌های خود را با جدیت دنبال کنند؛ بر همین اساس و با توجه به رویکرد جدید اقدامات سازمان زیباسازی در مناطق در این حوزه گسترش پیدا خواهد کرد. 

ضرغامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر راهکارهای کاهش به‌هم‌ریختگی بصری شهر، به ایکنا گفت: قطعا تلاش می‌کنیم تا شهر از این به‌هم‌ریختگی بصری نجات پیدا کند و امیدوارم فعالیت‌های مناطق 22 گانه شهر تهران در حوزه زیباسازی در بستر‌هایی که می‌شود با هم‌افزایی، صرفه‌جویی و امکانات مشترک انجام و بیش‌ از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha