بخش خصوصی؛ گرانیگاه فرهنگ/ بین شهید رجایی‌ها و مسئولان حاضر فاصله وجود دارد
کد خبر: 3741240
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
وزیر ارشاد در برنامه نگاه یک عنوان کرد:

بخش خصوصی؛ گرانیگاه فرهنگ/ بین شهید رجایی‌ها و مسئولان حاضر فاصله وجود دارد

گروه ادب ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه نگاه یک به مناسبت هفته دولت به تشریح اقدامات و فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت.

بخش خصوصی؛ گرانیگاه فرهنگ/بین شهید رجایی‌ها و دولتمردان حاضر فاصله وجود داردبه گزارش ایکنا؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه شب، همزمان با آغاز هفته دولت، در برنامه نگاه یک از شبکه یک حاضر شد و به ارائه گزارشی از دستاوردهای دولت در وزارتخانه متبوع خود پرداخت.
صالحی در ابتدا درباره ویژگی‌های شخصیتی شهید رجایی و باهنر گفت: این دو شخصیت چند ویژگی داشتند که برای ما دولتمردان به عنوان الگو مطرح هستند، نکته اول صداقت آنها با مردم بود و ارتباط راحتی با مردم داشتند. ویژگی دیگر غلبه وجه فرهنگی بر وجه سیاسی بود. گرچه سیاستمدار بودند، اما فرهنگی بودند و نگاه فرهنگی آنها بر سیاسی می‌چربید. همچنین ساده‌زیستی از ویژگی مهم دولتمردانی بود که از جنس مردم بودند و در این زمینه ویژگی‌های انقلابی بودن و ... نیز مطرح است که مجموع آنها سبب ماندگاری و زنده بودن یاد و نام آنها شده است.
وی ادامه داد: ما با این معیارها فاصله گرفته‌ایم و به همین دلیل جامعه نقدهایی را نسبت به این موضوع دارند و متأسفانه صداقت دولتمردان فعلی به اندازه دهه اول نیست، پاک‌زیستی آنها به اندازه دهه اول انقلاب نیست. این یک واقعیت است و نمی‌گوییم همه به این صورت هستند، اما در یک معدل‌گیری جامعه چنین برداشتی دارد و تا حدی نیز درست است. هر چند بین واقعیت و احساس فاصله وجود دارد و ممکن است این تصور به وجود آید که بین شهید رجایی‌ها و دولتمردان حاضر فاصله بسیاری وجود دارد، نمی‌گوییم این فاصله نیست، اما شدید نیست. هر چند این موضوع می‌تواند یکی از خطرات مهم برای جمهوری اسلامی باشد. چرا که جوهره آن مردم‌سالارانه است و اگر اعتماد مردم از آن ساقط شود، خطرناک است. مردم به اینکه دولتمردان از جنس خودشان باشند، اهمیت ویژه‌ای قائلند. از این رو هفته دولت می‌تواند یادآور این باشد که شهید رجایی و باهنر می‌توانند الگوی همه ما باشند.
صالحی در ادامه بحث شفافیت عملکرد در وزارت ارشاد را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: طی سال‌های اخیر این موضوع را به صورت جدی پیگیری کردیم. اینکه حوزه فرهنگ و هنر به اتاق شیشه‌ای نزدیک شود و هر چه به این فضا نزدیک‌تر شود، این حوزه امن‌تر خواهد بود و در این صورت مردم از حاکمیت دفاع خواهند کرد. حوزه دیگر عدالت و توزیع جغرافیایی است که در این حوزه گرفتار بی‌عدالتی هستیم. رویکرد دیگر بهبود محیط کسب و کار فرهنگی است که نیازمند دقت و پیگیرهای قابل توجهی است. ما دارای استعدادهای بالقوه فرهنگی و تاریخی و هنری بالایی هستیم و هویت ما، استعداد و ظرفیت‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر داریم، می‌توان به عنوان یکی از حوزه‌های اقتصادی به آن فکر کنیم. حوزه دیپلماسی فرهنگی و هنری نیز یکی از دیدگاه‌های مهمی است که به آن امید بسته‌ایم و می‌توانیم خروج از انزوا را با این موضوع بشکنیم و فضای ارتباطی با جهان را ایجاد کینم و در این راستا کارهایی در حال انجام است.
وی در ادامه درباره کمبود کاغذ و گرانی آن و شفافیت عمل در این راستا گفت: در این بحث همانطور که می‌دانید وزارت ارشاد شاید تا دهه 70 متولی بحث کاغذ بود و کاغذ وارداتی از طریق وزارت ارشاد به حوزه مطبوعات عرضه می‌شد، اما از دهه هشتاد که بحث هدفمندی یارانه‌ها پیش آمد، وزارت ارشاد به عنوان سیاستگذار نقشی نداشت.
صالحی ادامه داد: در حال حاضر 400 هزارتن مصرف سالانه کاغذ داریم که بخشی از این نیاز مربوط به در حوزه آموزش و پرورش و بخشی به صورت آزاد و بخشی نیز در حوزه مطبوعات است. کاری که ما دنبال کردیم این بود که از کاغذ دفاع کنیم تا در لیست کالاهای اساسی قرار گیرد و همین کار نیز صورت گرفت و کاغذ با ارز 4200 تومان به عنوان کالای اساسی شد. مسیری که کاغذ در حوزه متولیان طی میکند اقداماتی است که از سوی صمت(صنعت، معدن و تجارت) انجام می‌شود و همچنین ارزی که از سوی بانک مرکزی اختصاص می‌یابد. در این راستا ستاد و کارگروهی از سوی ذینفعان شکل گرفت که در حوزه تعیین و نظارت بر عرضه کاغذ نقش دارد و صنوف مختلف اعم از نشر، مطبوعات، واردکنندگان و مصرف‌کنندگان و دولتی‌هایی که در این زمینه نقش دارند، در این کارگروه حضور دارند.
وی افزود: وقتی قیمت کاغذ دو یا 3 برابر می‌شود در قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد و وقتی صنوف نگران می‌شود باید به آنها حق داد. اما همه بحث‌های حوزه نشر و مطبوعات به این موضوع برنمی‌گردد. هم در حوزه نشر مسئله‌های مختلف مانند جریان اقتصاد نشر مطرح است و از سوی دیگر فاصله قابل توجهی که در حوزه تولید و خواندن و مصرف داریم که عوامل مختلفی در این زمینه نقش دارند و یا در حوزه قاچاق کتاب و ... در حوزه اقتصاد نشر دخیل هستند.
وزیر ارشاد در پاسخ به سؤالی درباره راه‌حل مشکل مطالعه بیان کرد: گاهی در مورد سرانه مطالعه اغراق‌آمیز صحبت می‌شود، اگر این موضوع به معنای کتابخوانی متداول و متعارف است، آماری که بیشتر می‌شود به آن اعتماد کرد، به طور متوسط 13 دقیقه است و این غیر از روزنامه و مجله است و اگر این آمار را به مطالعه در فضای مجازی بیفزاییم، این رقم بالاتر می‌رود. اینکه چرا این فاصله ایجاد شده باید علت‌شناسی کرد. یکی از عوامل این است که ما از فرهنگ شفاهی به سرعت وارد فرهنگ تصویری شدیم و فرهنگ نوشتاری کمتر نهادینه شد و از نظر ساختاری فضایی را داریم که باید برای ارتقای فرهنگی تلاش کنیم.
وی در ادامه گفت: در سال گذشته 99 هزار عنوان کتاب چاپ شد و این با میزان شبکه‌های توزیعی و مطالعه همخوان نیست. اینکه چه کرده‌ایم، کارهای متفاوتی انجام شده، یکی از آنها باشگاه‌های کتابخوانی است که برای کودکان و نوجوانان شکل گرفته است و در حال حاضر 8 هزار باشگاه با 10 هزار عضو وجود دارد و شبیه این کار در مهدهای کودک نیز انجام می‌شود و ساعت مطالعه و کتابخوانی دارند و بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها جدی گرفته شده و این بخش ایجاد شده است. 950 گروه مروج کتابخوانی تشکیل شده و کمپین‌ها و جریان‌های کتابخوانی شکل گرفته و یا روستاهای دوستدار کتاب و یا پایتخت کتاب ایران اقداماتی است که با شاکله مردمی انجام می‌شود و برای اینکه دچار آفت نشود باید به صورت مردمی انجام شود و آنها در مسیر خود این موضوع را دنبال خواهند کرد.
وزیر ارشاد در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یکی از انتقادها در حوزه یارانه مطبوعات است، در حال حاضر یارانه‌ها با چه سازو کاری انجام می‌شود، عنوان کرد: یکی از حوزه‌های شفافیت حوزه مطبوعات بوده و یکی از کارهای خوبی که از دولت قبل آغاز شده این است که به صورت شفاف این کار را انجام می‌شود؛ چرا که در گذشته این یارانه اختصاص می‌یافت اما دیده نمی‌شد. اکنون همه آنها به صورت شفاف اعلام می‌شود و قابل رصد است. امسال از اول سال تاکنون حدود 20 میلیارد یارانه اختصاص یافته است. بسته حمایتی نیز با معیارهایی ارائه می‌شود که ممکن است برخی نسبت به همین معیارها نقد داشته باشند.
وی درباره شفافیت مالی در سایر حوزه‌های وزارت ارشاد بیان کرد: کارهایی در حوزه شفافیت در طول یک سال انجام شده است. در سال 97 کلیه پرداخت‌هایی که از بخش توسعه منابع مالی انجام شده، مشخص است و معاونت‌ها موظف شده‌اند 45 روز پس از اتمام جشنواره‌ها و برنامه‌ها هزینه‌های خود را اعلام کنند. مجوزها نیز در این مسیر قابل رصد بوده و قراردادهای مالی نیز به زودی اعلام می‌شود. اینکه مردم بدانند با وزارتی که در ارتباط هستند، سطح مدیران به چه صورت است، نیز شفاف عمل شده و در سایت وزارت ارشاد قابل دسترسی است؛ از این رو این مسائل به صورت شفاف بیان می‌شود تا بتوانند نقد کنند و حسن این کار این است که با نقدها می‌توانیم اشتباهات را تصحیح کنیم.
صالحی در ادامه درباره بهبود محیط کسب و کار فرهنگی بیان کرد: حوزه فرهنگ و هنر حوزه‌ای است که بخش خصوصی و مردمی باید پای کار باشند و هستند و اگر بخواهیم آن را با فضای دولتی اداره کنیم ناکام خواهیم ماند. توجه به اصل 44 در حوزه فرهنگ نیز باید مورد توجه باشد. اینکه بر این مقدمه تأکید می‌کنم برای این است که این نگاه تثبیت شود؛ چرا که اگر اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ و هنر رخ داده دسترسی به فضاهای فرهنگی را راحتتر کرده است و اگر سینماها توسعه می‌یابد به برکت وجود بخش خصوصی است. اینکه حدود 100 هزار اجرای تئاتر و 5 میلیون تماشاگر داشتیم، بخشی از آن به تماشاخانه‌های خصوصی برمی‌گردد و اتفاقی که در حوزه سینما در سال گذشته شاهد بودیم، 184 میلیارد تومان فروش بوده و امسال تاکنون 106 میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت شما به سال گذشته حدود 75 میلیارد تومان بود. از این رو بخش خصوصی گرانیگاه و ثقل بخش فرهنگی است و بخشی خصوصی آری؛ اما انحصار نه. اگر حوزه فرهنگ و هنر گرفتار حصاری از سوی سرمایه‌گذاران شود، بخش خصوصی را نابود می‌کند. انحصار تهیه کننده، شبکه‌های خاص، معرفی‌ها و .... می‌تواند به جریان سالم بخش خصوصی ضربه بزند. از این رو باید اقدامی شود تا امنیت سرمایه‌گذاری بالا در این حوزه وجود داشته باشد. رویکرد اول این است که بخش خصوصی را پررقابت کنیم و بخش دوم شفافیت است که ابتدا در بخش دولتی و سپس در بخش خصوصی انجام شود. گامی که طی کردیم و به طور جدی دنبال می‌کنیم، فضای روشن و شفاف در حیطه فرهنگ و هنر و بخش بازار فرهنگی و هنری است.
وزیر ارشاد درباره کیفیت فیلم‌های تولیدی گفت: بین آنچه باید باشیم و هست، فاصله‌ای وجود دارد. البته آثار فرهنگی خوب و باکیفیت هم کم نیست و به گفته رهبر انقلاب رویش‌های زیادی صورت گرفته، اما هنوز فاصله زیادی با آنچه که باید داشته باشیم، داریم. برای‌ مثال، تولید فیلمی مانند «تنگه ابوقریب» که جنگ را با همه تلخی‌ها و رشادت‌هايش نشان می‌دهد، بسیار ارزشمند است. ما باید در توليدات فرهنگی و هنری‌ خود به دو مقوله ايرانی و اسلامی بودن توأمان توجه كنيم. بايد دو مسیر را با هم جلو ببریم که به نقطه درست برسیم. مولدان فعال در این فضا باید ریشه‌های هویتی را با تولیدات خود عجین کنند که در این راستا فقط ریشه‌های هویتی ایدئولوژیک مطرح نیست، بلکه فطرت، ارزش‌های اخلاقی و انسانی نیز مدنظر است. توليدات فرهنگی، با مصرف مردم در ارتباط هستند و بايد نياز آنها را برآورده كنند. ما دغدغه یوزپلنگ ایرانی که بسیار مهم است را داریم، اما کمتر به ریشه‌های موسیقی فولكلور و اصيل خود توجه کرده‌ایم.
صالحی در ادامه بیان کرد: فضایی که در حوزه فرهنگ و هنر از لحاظ تعداد فعالان اين بخش وجود دارد، قابل توجه است. ما دایره وسیعی از خانواده فرهنگ و هنر را داریم و بودجه ما برای هدايت و حمایت چنین خانواده‌ای بسیار اندک است. سهم بودجه فرهنگی، گردشگری‌ و تربيت بدنی از كل بودجه، 2.5درصد است كه در اين بين بودجه فرهنگی كشور 0.65 درصد می‌شود. اين بودجه برای رسيدگی به امور اهالی فرهنگ و هنر بسيار ناچيز است که کار ما را سخت‌تر می‌کند؛ اما ما سعی کردیم با همین مقدار بهترین اتفاق را رقم بزنیم.
وی‌ در بخش ديگری از سخنان خود درباره اهميت پوشش در معرفی ابعاد هويتی يک ملت عنوان کرد: طراحی‌ها باید با قیمت‌ مناسب برای عموم مردم عرضه شوند و از سوی دیگر قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشند. خوشبختانه طراحی مد و لباس ما به ذائقه مردم نزديک‌تر شده است. آنچه مسلم است ما در عرصه پوشش بيش از عرصه‌های ديگر می‌توانيم حمايتگر توليدات داخلی و ايرانی باشيم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پايان تأکید کرد: ما عرصه فرهنگ و هنر كشور را فقط برای پايتخت و تهران نمی‌دانيم و همواره به فكر توزيع فرهنگی بوده‌ايم؛ چرا که ایران فقط تهران نیست. برای همين طی سفر‌های استانی كه داشتيم، تفاهمنامه‌هايی را امضا كرديم كه در نهایت ۴۲۲ میلیارد تومان اعتبار به استان‌ها برای امور فرهنگی اختصاص يافت. با اين كار هم از فرهنگمان حمايت كرديم و هم از استان‌ها و امیدواریم نتایج خوبی را شاهد باشیم.
انتهای پیام

captcha