تفسیر به رأی در آیه خمس جایز نیست/خمس را محدود به غنائم جنگی نکنیم
کد خبر: 3745174
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

تفسیر به رأی در آیه خمس جایز نیست/خمس را محدود به غنائم جنگی نکنیم

گروه معارف – آیت‌الله دری نجف‌آبادی گفت: در تفسیر آیه خمس نباید تفسیر به رأی صورت گیرد و خمس را محدود به غنائم جنگی کنیم. در کتب اهل‌سنت آیه خمس را نسخ ‌و اظهار می‌‌کنند که آیه خمس فقط ثواب قرائت دارد که این غلط است.

در تفسیر آیه خمس نباید تفسیر به رأی دخیل شود/ خمس محدود به غنائم جنگی نیست

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک امروز یکشنبه، 18 شهریورماه در همایش تخصصی احیاء فرهنگ خمس استان مرکزی که در شهرستان خمین و در بیت قدیمی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از وظایف بسیار مهم امت و حاکمیت اسلامی، توجه به موضوع «خمس» است که صاحب‌نظران و اندیشمندان باید به بررسی ابعاد مختلف آن بپردازند.

موضوع «خمس» همواره مورد توجه علما بوده است
وی افزود: همه طلبه‌ها در طول عمر با مسئله خمس درگیر هستند چه از نظر قرآنی، حدیثی چه از نظر تبلیغی و تاریخی و احکام و اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست. مبحث خمس همیشه مورد توجه علمای اعلام بوده است. عملیاتی‌ کردن احکام نورانی اسلام در جامعه و آثار و برکات نورانی اجرای احکام در عالم تشیع بسیار مهم است.
امام جمعه اراک ادامه داد: هوشیاری و آگاهی ائمه اطهار(ع) و همچنین حکمت الهی در بحث خمس مشهود است. اینکه خداوند متعال برای گرامیداشت خاندان پیامبر(ص) مسئله خمس را واجب فرموده از ویژگی‌های مهم است.

دشمنی بنی‌امیه و بنی‌عباس با اهل‌بیت(ع)
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: بنی‌امیه و بنی‌عباس از همان ابتدا کمر بستند بر مقابله با اهل‌بیت(ع) و قصد داشتند چراغ فروزان ائمه را خاموش کنند و برای رسیدن به این هدف تصمیم گرفتند، اصل ولایت را خدشه‌دار کنند. غدیر خم را یا بطور کلی انکار می‌کردند و یا تاکید بر دوستی با خاندان اهل‌بیت می‌کردند. هدفشان از این تحریف معنوی این بود که جایگاه اهل‌بیت را متزلزل کنند. آیات ولایت، غدیر خم، حدیث ثقلین و ... هرکدام را به نحوی فراموش کردند و برای دیگران فضیلت‌تراشی کردند.
دری نجف‌آبادی گفت: مثلا آیه شریفه « وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ» که در خصوص اختصاص فدک به حضرت زهرا(س) هست را تحریف کردند، غصب کردند و از دست اهل‌بیت خارج کردند.

در تفسیر آیه خمس نباید تفسیر به رأی دخیل شود
وی ادامه داد: در تفسیر آیه خمس نباید تفسیر به رأی صورت گیرد و خمس را محدود به غنائم جنگی کنیم. در کتب اهل‌سنت آیه خمس را نسخ می‌کنند و اظهار می‌‌کنند که آیه خمس فقط ثواب قرائت دارد. می‌گویند اینکه نام خدا در آیه برده شده که «لله خمسه» این ذکر نام خدا از باب تشریفات است. خدا که مالک آسمان‌ها و زمین هست پس چه نیازی به خمس دارد؟ این‌ها مالکیت حقیقی را با مالکیت اعتباری خلط کردند. این آیه در مقام بیان مالکیت حقیقی نیست، که بگوییم از باب تشریفات است. پیغمبر(ص) هم که از دنیا رفته است، ذی‌القربی هم که دیگر معلوم نیست وجود داشته باشند، پس آیه منسوخ است و محدود و محصور به غنائم جنگی می‌شود.

در تفسیر قرآن نمی‌توان به کعب‌الاحبار و ابوهریره‌ها اعتماد کرد
آیت‌الله دری افزود: هدف خلفای جور از تحریف آیه خمس خالی نگه داشتن دست اهل‌بیت بود و همواره حضرات را محصور نگه می‌داشتند. اما هنگامی که به سراغ دانشگاه اهل‌بیت عصمت و طهارت می‌رویم کسانی که « وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ-إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ» و به سراغ کسی مثل امیرالمومنین که نفس و جان محمدی(ص) است می‌رویم، مطلب جور دیگری تبیین می‌شود. در بحث تفسیر قرآن نمی‌توان به کعب‌الاحبار و ابوهریره و عبدالله‌بن‌عمر اعتماد کرد. ما اهل‌بیتی را داریم که خداوند در شأن آن‌ها فرموده« نَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا»

اهتمام بزرگان تشیع به موضوع خمس
این مقام مسئول بیان کرد: علمای شیعه از قبیل آیات عظام امام خمینی، بروجردی، حکیم، حجت، شاهرودی، شیخ انصاری و ... در خصوص موضوع خمس کتب ارزنده‌ای تالیف نموده‌اند و خدمات عظیمی به مکتب تشیع ارائه نمودند.

منظور از سهم خدا در آیه خمس، اعتلای دین خداست
امام جمعه اراک گفت: در آیه شریفه آمده است«واعلموا» که این عبارت بسیار مهم است. هنگامی که عبارت واعلموا می‌آید یعنی هشیار باشید، بدانید و با سادگی برخورد نکنید. «واعلموا اَنَّما» رو دقت کنیم، که باید «انّما» را با یک مکث و ویرگول بخوانیم. در ادامه آمده است«من شیء» که این هم مهم است و حاکی از این است که اعم است. «من» هم «من بیانیه» و تفسیر «ما» است. همان«ما» که افاده عموم می‌کرد با این «من» تفسیر می‌شود. در ادامه آیه مجددا تاکید می‌آید: «فأنَّ لله خُمُسه ...». سهم خدا در این آیه چیست؟ سهم خدا در اینجا اعتلای دین خداوند متعال است. ابهامی نداریم که خدا مالک آسمان‌ها و زمین است ولی اینجا مقصود حاکمیت دین خداست. اعتلای کلمةالله و تعظیم شعائرالله است. اهل‌سنت ادامه آیه را می‌گویند پیغمبر که از دنیا رفته است و پیامبری وجود ندارد که به او خمس بدهیم در حالی که معنا این نیست. معنای این عبارت دین رسول‌الله و اعتلای آن در سراسر عالم است.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی در پپایان گفت: در تواتر روایات مربوط به خمس اصلا تردیدی وجود ندارد و باید همه توان را به کار بگیریم تا این حقیقت تحریف نشود.
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام حسینی‌پور امام جمعه خمین نیز در ابتدای این همایش ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: در چهلمین سال برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار داریم و شایسته است که یاد و خاطره امام راحل عظیم‌الشأن را گرامی بداریم. امام خمینی(ره) به دنبال فرمان الهی «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني‏ وَ فُرادي» به بخش «و فرادی» عمل کردند و جلو رفتند تا جائی که امروز می‌بینیم در دنیا حرکتی بوجود آمده است که هیچ قدرتی نمیتواند در مقابل آن بایستد.
حسینی‌پور ادامه داد: یکی از اصولی که امام(ره) در فرمایشاتشان داشتند، این بود که همیشه نوید آینده را می‌دادند. در شهریورماه حوادث گوناگونی برای انقلاب رخ داده است. دیروز سالگرد حادثه قیام خونین 17 شهریورماه بود که ده‌ها شهید و زخمی در میدان ژاله تهران تقدیم انقلاب اسلامی گردید. در آن روزها دشمنان نظام اسلامی دست در دست یکدیگر دادند ولی امام(ره) همواره نوید پیروزی می‌دادند و در نهایت هم وعده مرحوم امام محقق شد و دشمنان به زانو درآمدند.
امام جمعه خمین افزود: فرمایشات امام راحل برخاسته از آیات و روایات بود. یکی از جملات ماندگار امام خمینی(ره) این بود که فرمود: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» امروز در آستانه محرم و صفر قرار داریم. در این ماه علاوه بر اینکه باید شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) تجلیل شود، باید به دیگر ایام محرم و صفر از قبیل شهادت امام زین‌العابدین(ع) و دیگر مناسبت‌ها نیز توجه ویژه بشود.

لزوم تغییر روش مقابله با دشمن
وی گفت: امروز بحمدالله نظام اسلامی از همیشه قوی‌تر است ولی روش دشمن تغییر کرده و لازم است روش مقابله ما نیز متفاوت باشد. دشمن می‌خواهد در قلوب مردم نفوذ کند و مردم را نسبت به نظام بی‌رغبت کند که نقش خواص در این مقابله بسیار تاثیرگذار است.
انتهای پیام

captcha