احیای آثار عالمان شیعه در مورد حجاب و ولایت فقیه
کد خبر: 3774762
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵

احیای آثار عالمان شیعه در مورد حجاب و ولایت فقیه

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مرکز احیای آثار اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن تشریح فعالیت‌های این مرکز، گفت: آثار عالمان شیعه در مورد حجاب، ولایت فقیه، بدا، جبر و اختیار و علم الهی در قالب کلان‌پروژه و تک‌نگاری‌های علمی تحقیق و احیا می‌شوند.

احیاء آثار عالمان شیعه در مورد حجاب، ولایت فقیه و علم الهیحجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبر اسدعلیزاده، رئیس مرکز احیای آثار اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح برخی از فعالیت‌های این مرکز پرداخت و گفت: هدف این مرکز احیای تفکرات و نوشته‌های علمای بزرگی است که در دوره خود توانسته‌اند نقش مهمی در توسعه شیعه داشته باشند و امروز هم مطالب ایشان برای جامعه مفید است.
وی ادامه داد: یکی از خط‌ سیر‌هایی که در رفتار و فعالیت علما از قرن نهم به بعد قابل ملاحظه است، تقسیم کار میان آنان و رشد و شکوفایی عرصه‌های مختلف علمی مانند تفسیر، حدیث، فلسفه، کلام و حتی معماری و هنر و مهندسی است.
حجت‌الاسلام اسدعلیزاده افزود: عالمانی مانند محقق کرکی، شهید ثانی، مقدس اردبیلی، شیخ بهایی و ملاصدرا از یکسو با تفکرات غرب مانند سکولاریسم و افکار نوپدید فلسفی و از سوی دیگر با فرقه‌های انحرافی مانند وهابیت و بهائیت مبارزه کردند. اگر ثمره فعالیت ایشان نبود، معلوم نبود امروز جامعه شیعی چه وضعیتی داشت.
وی با بیان اینکه عده‌ای از علما سراغ فقه و اصول رفتند و عده‌ای نیز سراغ مسائل عقلی رفتند، افزود: ملاصدرا با بحث حکمت متعالیه یکی از درخشان‌ترین نظریات فلسفی را مطرح کرد و در این میان برخی هم مانند فیض کاشانی سراغ مباحث کلامی، فقهی و حدیثی رفت و با نوشتن تفاسیر و آثاری در این زمینه به بُعد دیگری از معارف اسلامی پرداختند.
رئیس مرکز احیای آثار اسلامی با بیان اینکه مجلسی اول و علامه مجلسی به سراغ حدیث رفتند و بحارالانوار در قالب مجموعه عظیم روایی منتشر شد، بیان کرد: شیخ بهایی نیز علاوه بر توسعه فقه علومی، چون ریاضی، فلسفه، معماری و هنر را گسترش داد که آثار وی در دوره صفویه در اصفهان جزء بی‌نظیرترین آثار معماری اسلامی دنیاست.
وی با پرداختن به تولید آثار متعدد اخلاقی از سوی برخی علما مانند ملامهدی و ملا احمد نراقی به رشد و توسعه برخی تفکرات مانند اخباری‌گری اشاره کرد و گفت: وهابیت در طول این قرون گسترش و قدرت زیادی پیدا کرد و عالمان شیعه یکی از وظایف اصلی خود را مقابله و مواجهه با این فرقه‌های انحرافی دانستند.
اسدعلیزاده با تأکید بر اینکه احیای نام این بزرگان و آثار آنان می‌تواند به رشد و توسعه علمی کشور کمک کند، گفت: یکی از آثاری که این مرکز آن را احیا کرد کتاب عوائدالایام ملااحمد نراقی است که در آن از ولایت فقیه بحث شده و امروز هم از مباحث مطرح در جامعه است.
وی احیای آثار علامه محمدحسین کاشف‌الغطا و آیت‌الله شرف‌الدین در لبنان و علامه بلاغی را از دیگر فعالیت‌های این مرکز برشمرد و تصریح کرد: اگرچه مرکز کار اصلی خود را با کتاب‌های فقهی شروع کرد، ولی با توجه به اهمیت علوم مختلف به عرصه‌های دیگر علمی نیز پرداخته شد که از جمله تولید موسوعه مرحوم کاشف‌الغطاء، سیدشرف‌الدین و علامه بلاغی بود که امروز در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
رئیس مرکز احیای آثار اسلامی با پرداختن به احیای برخی تک‌نگاری‌های علمی علمای بزرگ افزود: موضوعات «بدا، جبر و اختیار و علم الهی» از مسائل مهم علم کلام است و نیز در زمره شبهات افراد بسیاری به شمار می‌آید که احیا و منتشر شده است.
وی با بیان اینکه ۲۴ رساله تک‌نگاری در زمینه جبر و اختیار جمع‌آوری شده که ۱۸ رساله از قرن هفتم تا سیزدهم است، اظهار کرد: همچنین تحقیق و تصحیح این رساله‌ها و بازبینی نهایی آنها خاتمه یافته و بعد از نگارش مقدمه علمی در هزار و ۳۰۰ صفحه منتشر خواهد شد. در مورد «بدا» ۳۹ رساله از قرن ۹ تا ۱۴ جمع‌آوری شده در دو هزار صفحه و در سه جلد چاپ می‌شود.
اسدعلیزاده با بیان اینکه بحث علم الهی هم شامل ۲۹ رساله از علمای قرن پنجم تا سیزدهم است، تصریح کرد: این مجموعه هم در ۸۵۰ صفحه چاپ می‌شود. اجرای کلان‌پروژه حجاب با هدف بررسی فقهی این موضوع را از دیگر کار‌های این مرکز است. در تاریخ شیعه تا قرن ۱۲ آثار مستقلی در زمینه حجاب نداریم، ولی از قرن ۱۲ به بعد آثار متعددی وجود دارد و هدف این است که مباحث فقهی حجاب در قالب مجموعه تولید و عرضه شود.
وی همچنین اجرای کلان‌پروژه شیخ بهایی را از دیگر فعالیت‌های مرکز احیای آثار اسلامی برشمرد و بیان کرد: ایشان از عالمانی است که تألیفات زیادی دارد که حدود ۲۰۰ اثر را به وی منتسب می‌کنند و بر روی نیمی از آنها تحقیق و تصحیح انجام شده است.
رئیس مرکز احیای آثار اسلامی تأکید کرد: بر روی صد جلد از آثار شیخ بهایی تحقیق و تصحیح انجام شده و در حدود ۱۴ هزار صفحه کتاب خواهد شد که در دست انتشار است.
انتهای پیام
captcha