نمایشگاه قرآن‌های خطی خاندان ارسنجانی برپا شد
کد خبر: 3775154
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
در شیراز؛

نمایشگاه قرآن‌های خطی خاندان ارسنجانی برپا شد

گروه فرهنگی ـ نمایشگاه قرآن‌های خطی و نسخ خوشنویسی خاندان ارسنجانی در نگارخانه ماه حوزه هنری فارس برپا شد.

به گزارش ایكنا از فارس، به‌مناسبت هفته پژوهش، نمایشگاه قرآن‌های خطی و نسخ خوشنویسی خاندان ارسنجانی در نگارخانه ماه حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس برپا شده است.
در این نمایشگاه 6 جلد قرآن خطی، 150 قطعه خوشنویسی و 10 جلد كتاب در رشته‌های علوم مختلف در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است.
این آثار خوشنویسی در خطوط نستعلیق، ثلث و رقا توسط خاندان ارسنجانی نگاشته شده‌اند كه قدمت برخی از آن‌ها به 200 سال هم می‌رسد.
اکبر اسکندری، نواده ملامحمدحسین ارسنجانی در حاشیه این نمایشگاه به ارائه توضیحاتی درباره هنر این خاندان پرداخت و گفت: علی‌عسکر ارسنجانی یكی از خوشنویسان بزرگ این خاندان است كه در سال ۱۲۲۰ هجری قمری یعنی در زمان فتحعلی شاه قاجار متولد شده و ۸۲ سال عمر کرده و اعصار دو حاكم قاجار را طی کرده است.
وی با بیان اینكه سی و ششمین قرآن به خط علی‌عسکر ارسنجانی در موزه آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود که این قرآن در سالا ۱۲۸۱ هجری قمری نگاشته شده است، گفت: وی ۲۱ سال پس از کتابت این قرآن در قید حیات بوده است.
اسكندری یادآور شد: ملاعلی‌عسکر ارسنجانی بیش از ۴۰ قرآن کتابت کرده و افزون بر این ادعیه‌های مختلفی توسط این خوشنویس به یادگار مانده است.
وی همچنین درخصوص آثار اشرف الکتاب فرزند ملاعلی‌عسکر ارسنجانی گفت: این شاعر که ملقب به اشرف‌الکتاب بوده، فرزند ارشد ملا علی عسکراست که قرآن‌نویس به شمار می‌رفت.
محمد کرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری فارس نیز در حاشیه این نمایشگاه تأكید كرد كه باید موزه‌ای برای حفظ و نگه‌داری و همچنین معرفی آثار خطی ارسنجان در مركز اسنادو كتابخانه ملی فارس ساخته شود.
انتهای پیام

captcha