تجارت با نام مقدس ازدواج، اما به کام سایت‎های همسریابی!
کد خبر: 3776723
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴
حجت‎الاسلام برمایی بیان کرد:

تجارت با نام مقدس ازدواج، اما به کام سایت‎های همسریابی!

گروه فناوری اطلاعات ــ استاد دانشگاه شهید بهشتی ضمن بیان اینکه بیشتر سایت‌های همسریابی به تجارتی پرسود برای صاحبان آن‌ها تبدیل شده‎اند که به نام مقدس ازدواج به دنبال کسب درآمد و تجارت خود هستند، اظهار کرد: هر روز عاشق بودن برای هم سخت‌ترین کار یک زوج است که درکنار آن هیجانات، تعهد و صمیمیت سه عامل مؤثر در زندگی مشترک هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد برمایی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس خانواده، در گفت‎وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سایت‌های همسان‌گزینی و همسریابی چه میزان می‎تواند برای سروسامان دادن به بحث ازدواج جوانان اثرگذار باشد و آیا اساساً این سایت‎ها انتخاب خوبی برای پیدا کردن همسر هستند؟ گفت: در گذشته و قبل از ایجاد شرایط فعلی، انتخاب همسر با کمک والدین و در مجالس‎ مختلف از جمله عروسی، روضه، مراسم عزا و از طریق معرفی خانواده‎ها انجام می‏‌شد؛ اما در شرایط فعلی با تغییر روش زندگی و آزادی عمل بیشتر جوانان این مناسبات‎ها تغییر کرد و جای خودش را به انتخاب در اشکال مختلف از جمله سایت‌های همسریابی و آشنایی مستقیم دختر و پسر داده است.

وی با بیان اینکه در فضای مدرن امروزی می‎توانیم از ظرفیت‎های فضای مجازی در امر ازدواج استفاده کنیم، افزود: این ظرفیت‎ها در مراحل اولیه آشنایی می‎توانند به کمک دختر و پسر بیایند، اما بیشتر سایت‌های همسریابی که امروز در فضای مجازی کشور مشاهده می‎شود، به تجارتی پرسود برای صاحبان آن‌ها تبدیل شده‎اند. این سایت‎ها به نام جوانان و افراد جویای همسر آنان را در مسیری قرار می‎دهند که تنها هدفشان کسب درآمد است و تنها در موارد انگشت‎شماری می‎توانند به جوانان کمک کنند؛ البته این کمک‎‎ها هم بیشتر درمواردی است که خانواده ممکن است نتواند در انتخاب همسر به فرزندش کمک کند و جوان نیز در شرایطی است که گزینه‌ای برای ازدواج نداشته باشد.
 
جلوگیری از فعالیت‌های سودجویانه در روند ازدواج
استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه این سایت‌ها بدون شک باید تحت نظر مراجع مقبول و رسمی و به طور قانونی فعالیت کنند، گفت: اگر فعالیت این سایت‎ها قانونی باشد، می‌توانند نقش مؤثری را در امر ازدواج ایفا کنند؛ اما ۹۹ درصد آن‌ها قانونی نیست و فقط با هدف کسب سود و بدون کار کارشناسی فعالیت می‎کنند. روند ازدواج باید به صورتی باشد که از فعالیت‌های سودجویانه در آن جلوگیری شود و این موضوعی است که پدر و مادر‌ها باید بیش از پیش به آن توجه کنند.

این کارشناس خانواده تصریح کرد: مسئله مهم در مورد سایت‎ها این است که فردی که برای امر مقدس ازدواج عضو آن‌ها می‌شود، نباید مورد بی‌احترامی و سودجویی قرار گیرد؛ اما طبق پژوهش میدانی که خودمان انجام دادیم در برخی از این سایت‌ها دیده شد که تنها چیزی که در آن‌ها با جدیت دنبال می‌شود دریافت حق عضویت است و نظارت بر پیام‌هایی که اعضای گروه برای یکدیگر ارسال می‌کنند نیست.

وی با بیان اینکه معمولاً افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند تخصصی در زمینه ازدواج ندارند، اظهار کرد: در این سایت‎ها همه چیز غیر از مسئله اصلی انتخاب آگاهانه همسر وجود دارد؛ این سایت‎ها با روش‎های مختلف به دنبال کسب درآمدشان هستند و متأسفانه نظارت چندانی هم بر آن‌ها نمی‎شود. در چند سایت‎ که برای بررسی وضعیتشان ثبت‎نام کردیم، متوجه شدیم که در دو مورد که‌ هزینه کمتری می‎گرفتند به چیزی جز تبلیغات پوچ و توخالی نرسیدم. در مورد یکی از خدماتی که این سایت‎ها به صورت vip ارائه می‎کرد و حدود ۱۵۰ هزارتومان ورودی داشت، چیزی جز تجارت و کسب درآمد برای مدیران این سایت‎ها ندیدم.

سایت‌های همسریابی مبنای مناسبی برای انتخاب نیستند
حجت‌الاسلام برمایی ادامه داد: جالب اینجا بود که بعد از ورود به یکی از همین سایت‎ها با خدمات ویژه برای ارائه اقدامات بعدی مواجه شدیم که نیازمند شارژ پول دیگری هم بود؛ لذا بیشتر این سایت‎ها شبیه سایت‌های دوست‌یابی هستند و از آنجا که تجارت و کسب‌وکار محسوب می‌شوند، نمی‌توانند مبنای خوب و مناسبی برای همسریابی و انتخاب همسر باشند.

حجت‌الاسلام برمایی بیان کرد: البته مدتی است سایت همسان‌گزینی تبیان راه‎اندازی شده و اقدامات خوبی را در این زمینه آغاز کرده است؛ ازدواج پدیده‌ای مردمی است و واسطه‌گری باید از سوی بستگان و نزدیکان انجام شود، زیرا فضای مجازی در ایران هنوز به تکامل نرسیده که قابل اعتماد و اتکا باشد. اما‌ ای کاش این سمت و سو به دیگر نهاد‌های مرتبط با همسریابی هم گسترش پیدا می‌کرد.

سواد ارتباطی زوجین را ارتقا بدهیم
این مشاور خانواده در ادامه با تأکید بر ضرورت ارتقای سواد ارتباطی و برخورد زوجین با هم، اظهار کرد: این امر با مشاوره و کسب مهارت‎های روز قابل حل است؛ لذا ضروری است که راه و رسم زندگی و همسرداری به جوانان آموزش داده شود؛ چراکه هر مقدار که جوانان از نظر تدین و خرد رشد کرده باشند، رفتار‌های بهتر، مناسب‎تر و سازگارتری را از خود نشان خواهند داد.

سخت‌ترین کار یک زوج
وی با بیان اینکه ازدواج حقیقی به معنای هر روز عاشق همسر خود شدن است، به ایکنا گفت: هر روز عاشق بودن سخت‌ترین کار یک زوج است؛ البته عاشق بودن فقط مربوط به سطح پایین دوست داشتن نیست، بلکه منظور درجه‌ای از علاقه است که دلتنگی برای دو طرف به دنبال دارد؛ لذا عاشق همسر خود شدن یعنی تعهد، هر روز عاشق شدن یعنی هیجان و در زندگی مشترک صمیمیت داشتن؛ بر این اساس هیجانات، تعهد و صمیمیت سه عامل مؤثر در زندگی مشترک هستند.

انتهای پیام
captcha