بودجه سلامت اگر در چارچوب قانون هزینه شود مشکلات حل می‌شود
کد خبر: 3779150
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد؛

بودجه سلامت اگر در چارچوب قانون هزینه شود مشکلات حل می‌شود

گروه سلامت ــ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به در نظر گرفته شدن 70 هزار میلیارد تومان به همراه درآمدهای اختصاصی به حوزه سلامت در لایحه بودجه 98، گفت: اگر این مقدار تحقق پیدا کرده و در چارچوب قانون هزینه شود، بسیاری از مشکلات در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کم می‌شود.

بودجه سلامت اگر در چارچوب قانون هزینه شود مشکلات حل می‌شودمحمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره لایحه بودجه سلامت در سال ۹۸ اظهار کرد: چنانچه بودجه‌ای که برای سلامت در نظر گرفته شده و ادعای سازمان برنامه و بودجه مبنی بر افزایش۱۱۰ درصدی به حوزه سلامت،  تحقق پیدا کند و در چارچوب قانون هزینه شود، بسیاری از مشکلات در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و بدهی‌های سلامت کم می‌‌شود.
وی بیان کرد: یکی از چالش‌های سلامت در کشور بدهی‌های انباشته شده سال‌های گذشته به ویژه در حوزه غذا و دارو و بیمه سلامت است، که حدود هفت تا هشت هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود، این امر را باید یک چالش ملی قلمداد کرد و همانند دیگر چالش‌های ملی با نگاه ملی و حاکمیتی بدان نگریست.
قربانی ضمن تأکید بر مدیریت منابع دارویی و تجهیزات گفت: امروز منابع کشور محدود و تعریف شده است و بسیاری از منابع دولت نیز تحقق پیدا نمی‌کند، ضمن اینکه امروز با تحریم‌ نیز مواجه هستیم. حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان با درآمد‌های اختصاصی سلامت به عنوان بودجه سلامت در نظر گرفته شده است اگر همین مبلغ را سازمان برنامه و بودجه در اختیار مجموعه قرار دهد و اگر اراده‌ای باشد که این منابع را در چهارچوب قانون هزینه کند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
این نماینده مجلس بیان کرد: نمی‌توان ۱۰۰ درصد حوزه درمان را تحت پوشش قرار داد، در هیچ کجای دنیا نیز چنین نیست، بسیاری از بیماران ما به ویژه بیماران صعب‌العلاج و سرطانی‌ها امروز با هزینه سرسام‌آور دارو‌ها مواجه هستند، اما به هر حال آنچه مهم است باید داشته‌های خود را ببینیم و در فضای دیگر به آن دوستان نیز کمک کرد، هرچند امروز بیمه‌ها تا حدود ۸۰ درصد دارو‌ها را می‌پذیرند، اما همان حجم باقی‌مانده به علت گران شدن دارو‌های سرطانی حجم بسیار بالایی بوده و هزینه‌های بسیاری را بر بیماران و خانواده‌های آنان تحمیل می‌کند.
وی تأکید کرد: باور ما این است که برای موضوع درمان بیماران صعب‌العلاج براساس سرانه بیمه، فضای حمایتی را آن‌گونه که برای بیماران خاص دیده شد برای بیماران صعب‌العلاج نیز در نظر بگیریم.
قربانی تصریح کرد: بیماری‌های خاص شاید مفهوم و معنی خاصی نداشته باشد و تا ما بیاییم یک ردیف بودجه خاص را برای آن‌ها تعیین کنیم، الان بیماری که جزء بیمار سرطانی است جزء بیمار خاص نیست، اما شاید هزینه‌ای که بیمار سرطانی به بیمار و خانواده تحمیل کند به مراتب بیشتر از بیمار هموفیلی یا بیمار دارای ناهنجاری‌های کلیوی باشد که جزء بیماران خاص تعریف شده است.
قربانی معتقد است همه این بیماری‌ها باید در زمره بیماری‌های صعب‌العلاج تعریف شوند و برای آن‌ها فضای دیگری از نظر تأمین منابع مالی دیده شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بیماری‌های نادر در کشور وجود دارند که تعداد آنها، اپیدمی و شیوع آن نیز قابل توجه است، گفت: چون تعریفی از ساختار بیماری نداریم نتوانستیم آن‌ها را در کنار بیماری‌های خاص مورد حمایت قرار داده و برای آن‌ها ردیف بودجه تعریف کنیم، از این منظر تعریف بیماری‌های خاص مورد سلیقه من نیست و باید این‌ها را در حوزه درمان دیده و توجه خاصی بدان داشت.
انتهای پیام
captcha