کنترل فضای مجازی را به فیلترینگ محدود نکنیم
کد خبر: 3787807
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
ضرغامی تبیین کرد:

کنترل فضای مجازی را به فیلترینگ محدود نکنیم

گروه جامعه ــ عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه فضای مجازی برای ما حیات‌بخش و یک نعمت بزرگ است، گفت: باید این فضا کنترل شود، اما این به معنای فیلترینگ نیست، دو قطبی فیلترینگ و عدم فیلترینگ، رویکردی خائنانه نسبت به انقلاب است.

به گزارش ایکنا؛ عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی فضای مجازی امروز، 16 بهمن‌ماه، در گردهمایی اساتید بسیجی دانشگاه‌های تهران، با ابراز امیدواری از شکل‌گیری جنبش استادی در کنار جنبش دانشجویی، اظهار کرد: کشور نیاز به صاحبان فکر و اندیشه با نگاه انقلابی دارد. انقلاب نیاز به دفاع ندارد، انقلاب هر چه بوده، دفاع از کار خیر است. اما از وقتی فضای مجازی که بیش از اتکاء به تعقل بر پایه احساسات و ایهام‌گویی استوار است، روی کار آمده، ابهاماتی را برای نسل جوان به وجود آورده است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی آمار و ارقام مشخصی دارد و هر گونه مقایسه آن‌ها با گذشته قیاس مع‌الفارق است. این مقایسه‌ها باید در مؤلفه‌هایی صورت گیرد که زمین بازی دشمن است. مثلا در حوزه زنان، در جایی که دشمن می‌گوید با وقوع انقلاب اسلامی محدودیت‌های زنان بیشتر شد، لازم است یک مقایسه‌ای صورت گیرد. قبل از انقلاب 1.4 درصد اعضای هئیت علمی دانشگاه‌ها از بانوان بودند و امروز این حضور به بیش از ۲۰ درصد رسیده است. امروز ۴۴ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بانوان هستند. در بحث مشارکت بانوان در نهاد‌های مردمی میزان این مشارکت قبل از انقلاب کمتر از ۱۰ نفر بود و این در حالی است که تنها امسال مشارکت بانوان در نهاد‌های مردمی به بیش از دو هزار نفر رسیده است. امروز ۶۰ هزار پزشک زن در کشور فعالیت می‌کنند. ۱۵۹ قانون ویژه بانوان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. در حوزه‌های فرهنگی و هنری قبل از انقلاب کمتر از ۱۰ داستان‌نویس زن در کشور وجود داشت ولی امروز ما چهار هزار داستان نویس و هفت هزار نویسنده خانم داریم. در حوزه سینما، پیش از انقلاب استفاده ابزاری از زن می‌شد. قبل از انقلاب منتقد و فیلمساز خانم در این عرصه نداشتیم و این قابل مقایسه با کار‌های فیلمسازی بانوان امروز کشور نیست. آیا در هالیوود با همه عظمتش، یک زن می‌تواند فیلم‌هایی مانند فیلم‌ساز‌های زن امروز ما داشته باشد؟

ضرغامی با اشاره به وظیفه اساتید نخبه و بسیجی در شرایط حاضر افزود: شما به عنوان افراد برجسته باید حوزه‌هایی که دشمن بر آن دست گذاشته را تعقیب کنید و بگویید انقلاب اسلامی در این مسائل چقدر حرف برای گفتن دارد. کشور ما امروز رهبر نیمی از جهان است که جبهه مقاومت محسوب می‌شود. مناسب است در شرایط فعلی آسیب‌شناسی در همه زمینه‌ها صورت گیرد و در جهت رفع مشکلات از موضع قدرت گام‌هایی برداشته شود. اگر نقد و تجدیدنظر در برخی رویه‌ها نباشد، پرچم آن را دشمن و جریانات انحرافی به دست می‌گیرند. فتنه چیزی جز آمیختن حق و باطل نیست.
 
معنای کنترل فیلترینگ نیست
وی با تأکید بر شکل‌گیری دو قطبی‌های متعدد در کشور به منظور ضربه به مردم و انقلاب، گفت: دو قطبی فیلترینگ و عدم فیلترینگ، رویکردی خائنانه نسبت به انقلاب است. فضای مجازی برای ما حیات‌بخش و یک نعمت بزرگ است، باید بتوانیم آن را کنترل کنیم، اما معنای کنترل، فیلترینگ نیست. جنبش استادی در این عرصه باید شور و شعور را با هم به کار گیرد و از کلمات نترسد. باید با شجاعت حق را بگوید و نقد کند. اما برخی از همین افراد در جریانات قدرت واقع شده‌اند و از آن‌ها تبعیت می‌کنند. جنبش استادی باید آگاهانه در میدان باشد.

ضرغامی افزود: ما در اصول هیچ مشکلی نداریم. مشکلات کشور از قانون اساسی نشئت نمی‌گیرد. برخی ظرفیت‌های قانون اساسی و مترقی بودن آن را نمی‌دانند و نخوانده‌اند. قبل از آنکه بگوییم فساد سیستمی و شبکه‌ای در کشور وجود دارد، باید روزنه‌های فساد را ببندیم. بله ممکن است بعضی‌ها باشند که عده‌ای را در این ارگان و آن نهاد برای رسیدن به اهدافشان به استخدام بگیرند. هر جناحی می‌خواهد روی کار بیاید باید با بکارگیری نیرو‌های آگاه، این روزنه‌ها را در اطراف خود از بین ببرد.

راهبرد‌های کارآمدی انقلاب در دهه پنجم حیات آن
در بخشی دیگری از این مراسم، مهرداد بذرپاش، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز باید همه اتفاقات را کنار بگذاریم و بررسی کنیم که در دهه پنجم انقلاب چه اتفاقی قرار است بیافتد، اظهار کرد: کارآمدی مسئولان، اجتماعی‌سازی در نمود‌های رفتاری، سیاسی و اجتماعی برای اینکه گرفتار دوقطبی‌های متعدد نشویم و نیز جوان‌سازی به معنای نو کردن روش‌ها، راهبرد‌های اصلی در دهه پنجم انقلاب است.

وی ادامه داد: موضوع کارآمدی مهمترین مسئله امروز است. با شبهه‌افکنی‌هایی که صورت می‌گیرد مردم نسبت به حرکت کلی انقلاب دچار شک شده‌اند. حلقه مفقوده این روز‌ها مدیریت منابع و اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی است. این روز‌ها عده‌ای تئوری‌پردازی می‌کنند و می‌گویند ما دچار «هم‌آمدی مسائل» شده‌ایم، یعنی آن‌قدر مسائل و مشکلات روی هم آمدند که دیگر نمی‌توان آن‌ها را حل کرد.

بذرپاش افزود: اجتماعی‌سازی راهبردی در زمینه برطرف کردن عدم رضایتمندی مردم از اوضاع است. دلیل این عدم رضایت هم به مواجهه نادرست سیستم‌های دولتی با مردم برمی‌گردد. ما نتوانستیم با مردم ارتباط بگیریم و همراهی مردم را داشته باشیم. تا این مشکل را حل نکنیم در هر انتخابی مجبور خواهیم بود مردم را درگیر دو قطبی‌های بی‌فایده کنیم. یک دوقطبی ساده هم کافی است تا ناکارآمدی را افزایش دهد. بستر و زمینه به گونه‌ای است که آماده پذیرش هر دو قطبی هستیم.

جوان سازی سیستم؛ نو کردن روش‌ها است
وی گفت: اگر اجتماعی‌سازی صورت نگیرد و به معنای دیگر مردمی‌سازی نکنیم، به مشکل برمی‌خوریم. راهبرد دیگر، جوان‌سازی سیستم است و این به معنای رفتن پیر‌ها و آمدن جوانان نیست، این معنای نازلی از بحث جوان‌سازی است. منظور اصلی از این راهبرد، نو کردن روش‌هاست. جهاد سازندگی دهه ۶۰ امروز به کار نمی‌آید، ما به جهاد سازندگی سال ۹۷ نیاز داریم. سرعت تغییر و تحولات به حدی بالاست که نمی‌توانیم در گذشته و روش‌های مرسوم آن زمان بمانیم. با این حال ما بر روی اصول رفتاری مدیریتی حرفی نداریم همان چیزی که بوده باید باشد.

بر اساس این گزارش در این مراسم و پس از پایان سخنرانی‌ها، پنلی با موضوع «چگونگی، چرایی، دستاورد‌ها و آینده انقلاب اسلامی» برگزار شد. همچنین در پایان از اساتید بسیجی برگزیده دانشگاه‌های تهران تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha