چرایی حکمرانی فانتزی‌ها بر خانواده/ جدایی زوجین و خلسه‌های اینستاگرامی
کد خبر: 3787930
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
مجید ابهری تبیین کرد؛

چرایی حکمرانی فانتزی‌ها بر خانواده/ جدایی زوجین و خلسه‌های اینستاگرامی

گروه جامعه ــ یک آسیب‌شناس اجتماعی معتقد است که نیازمند ساختارگشایی فرهنگی در جامعه به منظور معرفی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی هستیم. وقتی اصالت جایگاه خود را در جامعه از دست دهد، امور کاذب برای خود جایگاهی ایجاد می‌کنند که نتیجه آن از هم گسیختگی خانواده به سبب تزریق داده‌های جعلی است.

مجید ابهری، آسیب‌شناس و کارشناس مسائل اجتماعی، در گفت‌‌وگو با ایکنا؛ به موضوع تغییر در تعبیر زوجین از عشق به واسطه‌ بروز و ظهور جلوه‌هایی از زندگی‌ فانتزی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اشاره و بیان کرد: سبک زندگی هر جامعه ترسیم‌کننده نقشه راه و محورهای اصلی تفکر در آن جامعه است و انسان‌ها براساس مشخصات و ویژگی‌های سبک زندگی خودشان روابط فردی و اجتماعی‌شان را مدیریت و نحوه خوراک و پوشاکشان را انتخاب می‌کنند.

ابهری با اعتقاد به اینکه هر فرایندی، که پیش از فرهنگسازی وارد جامعه شود، هر چند محاسنی نیز داشته باشد، به دلیل اینکه پیش از آن فرهنگ استفاده از این ابزار آموزش داده نشده است، عوارض و آسیب‌های آن متوجه جامعه می‌شود، تصریح کرد: برای مثال فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای قبل از آنکه درباره بهره‌مندی از آن‌ها فرهنگسازی شود، در جامعه مورد استفاده گسترده مردم قرار گرفتند و نتیجه آن شد که عوارض و آسیب‌های ناشی از این موارد بیش از حسنات آن بروز و ظهور یافت.

این آسیب‌شناس اجتماعی وجود علاقه میان زوجین را، که به تحکیم خانواده نیز می‌انجامد، از مسائلی برشمرد که تحت تأثیر سبک زندگی رایج در جامعه قرار می‌گیرد و بیان کرد: از نگاه رفتارشناسی با توجه به اینکه عشق ورزیدن و انتخاب همسر براساس معیارها و ارزش‌های فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی افراد تعریف می‌شود، اگر الگوهای رفتاری به افراد جامعه نمونه‌های مثبت و کاربردی ارائه نکند، آنها خود دست به انتخاب می‌زنند که ممکن است با استانداردهای دینی و اخلاقی سنخیت نداشته باشد.

خلسه بروز عشق‌های فانتزی و رمانتیک در شبکه‌های اجتماعی

ابهری بروز عشق‌های فانتزی و رمانتیک در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و فیس‌بوک را سبب فرو رفتن در خلسه و رؤیا دانست و گفت: در این وادی‌های فانتزی افراد با واقعیت زندگی فاصله دارند، اما در‌صدد برمی‌آیند تا مصادیق معرفی شده از بروز عشق و محبت در شبکه‌های اجتماعی را در زندگی خود نیز نهادینه کنند و یا به دنبال چنین واکنش‌هایی از همسر خود برآیند.

فانتزی‌های عاشقانه و بقای سه ساله

وی ادامه داد: مشاهده تفاوت بین سبک‌های دوست داشتن و بروز محبت در شبکه‌های اجتماعی با آنچه افراد در زندگی شخصی تجربه می‌کنند سبب دلزدگی و رنجش خاطر یکی از زوجین و توهم خالی بودن زندگی از عشق به سبب نبودن صحنه‌ها و وقایع فانتزی رایج امروزه می‌شود و پایه‌های زندگی را سست می‌کند؛ در صورتی که طبق آمار زندگی‌هایی که براساس فانتزی‌های عاشقانه و نه مصادیق اصیل دوست داشتن بنا شده است، طی سه سال ابتدایی دچار جدایی و طلاق می‌شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی با تأکید بر اینکه واقعیت‌های زندگی زناشویی و مصادیق دوست داشتن‌های اصیل متفاوت از فانتزی‌های کوتاه‌مدتی است که برخی از دختران و پسران از زندگی خود در شبکه‌های اجتماعی به نمایش می‌گذارند، تصریح کرد: نفوذ ضد ارزش‌ها در جامعه، فرهنگ خانواده‌ها را دچار وارونگی کرده است. در گذشته تلاش برای تأمین رفاه خانواده نوعی ارزش و مصداق علاقه سرپرست خانواده به همسر و فرزندان خود بود، اما امروزه برخی افراد این تلاش را بیهودگی می‌پندارند و معتقدند باید در زندگی زرنگ بود تا به رفاه اقتصادی رسید.

وی تصحیح این روند را نیازمند الگوسازی از سوی خانواده، دستگاه‌های فرهنگی و سلبریتی‌ها دانست و تصریح کرد: خانواده و در رأس آن والدین باید الگوی عملی عشق‌ورزی و آئینه تمام‌نمای محبت اصیل باشند، اما در شرایط کنونی پدران ومادران آنچنان غرق در تأمین هزینه‌های زندگی شده‌اند که نه فرصتی برای تعامل با یکدیگر دارند و نه می‌توانند زمانی را به آموزش و هم‌سخن شدن با فرزندانشان برای بیان برخی حقایق زندگی اختصاص دهند. بنابراین نوجوانان و جوانان برای رفع این خلأ به سوی شبکه‌های اجتماعی می‌روند و مسلماً جذابیت فانتزی‌های ارائه‌شده آنان را به خود جذب می‌کند.

آنانی که باید الگو باشند هم ضدالگو شدند

ابهری به نقش هنرمندان، ورزشکاران و سلبریتی‌ها در الگو بودن برای نوجوانان و جوانان و به نمایش گذاشتن واقعیت‌های زندگی اشاره و بیان کرد: در حالی که این قشر از جامعه دچار نابسامانی‌های زیادی در زندگی شخصی هستند و نحوه زندگی آنان نمی‌تواند الگوی صحیحی را به افراد جامعه معرفی کند. وقتی بخشی از جامعه که باید به عنوان الگو قلمداد شود، خود به ضدالگو تبدیل شده است، نمی‌توان توقع داشت که نوجوانان و جوانان در مسیر راه‌های اصیل انتخاب کردن قرار گیرند.

این آسیب‌شناس اجتماعی نهادهای فرهنگی را نیز در معرفی سبک زندگی اصیل که دربردارنده رفتارهای متناسب با هویت انسانی است مسئول خواند و ادامه داد: بازگشت به هویت نیاز افراد جامعه است و نهادهای فرهنگی باید زحمت تجدیدنظر در ارزشیابی هویت را متحمل شوند و با توجه به این مهم، دست به تدوین برنامه‌های فرهنگی بزنند. 

این کارشناس مسائل اجتماعی رسانه و در رأس آن صداوسیما را در بیان مصادیق اصیل دوست داشتن در خانواده مسئول خواند و گفت: نیازمند ساختارگشایی فرهنگی در جامعه به منظور معرفی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی هستیم. وقتی اصالت جایگاه خود را در جامعه از دست دهد، امور کاذب برای خود جایگاهی ایجاد می‌کنند که نتیجه آن از هم گسیختگی خانواده و تزریق داده‌های جعلی می‌شود.

انتهای پیام

captcha