خدمت به قرآن، کار اداری نیست/ ناآگاهی قرآنیان از حقوق خود
کد خبر: 3807901
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳

خدمت به قرآن، کار اداری نیست/ ناآگاهی قرآنیان از حقوق خود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان یکی از آفت‌های فعالیت‌های قرآنی را نگاه اداری به این حوزه دانست و اظهار کرد: متأسفانه مسئولان قرآنی ما نگاه اداری به این فعالیت دارند.

خدمت به قرآن، کار اداری نیست/21 اردیهشت؛ زمان برگزاری نمایشگاه قرآن اهواز(آماده/بـدون عکـــس)

حسین لازم‌سعیدی، مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، ضمن حضور در تحریریه خبرگزاری ایکنا در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، یکی از آفت‌های فعالیت‌های قرآنی را نگاه اداری به این حوزه دانست و تصریح کرد: متأسفانه مسئولان قرآنی ما نگاه اداری به این فعالیت دارند. اما اگر به سیره پیامبر اکرم(ص) یا بزرگان دینی مراجعه کنید می‌بینید که همیشه مشغول کار هستند. این یکی از معایب بزرگ کار قرآنی است؛ خدمت به قرآن و اهل‌بیت(ع) را نباید اداری فرض کنیم.

شفاف‌سازی در بحث بودجه قرآنی
وی در پاسخ به سؤالی درباره شفاف‌سازی در بحث بودجه قرآنی گفت: شفاف‌سازی در بحث بودجه قرآنی تاکنون صورت نگرفته است و یکی از عوامل این موضوع، فعالان قرآنی هستند که مسئولیت امور قرآنی سازمان‌ها را بر عهده دارند. قرآنیان باید ارائه طرح‌ و پیشنهاد و نوع تخصیص بودجه را یاد بگیرند. با قوانین مصوب و تدوین شده این حوزه آشنا شوند. این عدم آگاهی یکی از معایب بزرگ قرآنیان است. آنها از حقوق خود مطلع نیستند.

لازم‌سعیدی با بیان اینکه جذب بودجه نیازمند ارائه ایده و طرح است، افزود: صاحب‌نظران طرح خود را ارائه می‌دهند اما اهل قرآن کجا هستند؟ تا زمانی که خود قرآنیان به فکر خود نباشند، ایده‌ها و افکار و مطالبه‌گری‌های آنها محقق نمی‌شود. در حوزه قرآن پول هست؛ اما طرح نیست. 

این فعال قرآنی با تصریح به محدود شدن فعالیت‌های قرآنی به قرائت قرآن و صوت و لحن گفت: خیلی از کارهای علمی و پژوهشی در حوزه قرآن دیده نمی‌شوند. نخبگان قرآنی زیادی داریم که آثارشان منتشر می‌شود اما هیچ کس از آن مطلع نیست. قرآنیان ما قرآن را در مسابقات و کسب مقام اول می‌بینند؛ در حالیکه قرآن فراتر از این حرف‌ها است. در حوزه تربیت، اگر تعالیم قرآنی را به کار می‌گرفتیم مطمئن باشید ما دچار این مشکلات و معضلات در سطح جامعه نبودیم. تلاش می‌کنیم با کارگروه‌های علمی و پژوهشی در حوزه قرآن ورود کنیم چون این خلأ بزرگی است که ما با آن مواجه هستیم.

فعالیت بین دستگاه‌های قرآنی مشترک شود
مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به موازی‌کاری‌های موجود بین دستگاه‌های فرهنگی گفت: سیستم قانون‌گذاری می‌تواند در این زمینه ورود کند. افراد از سنین کودکی تا نوجوانی در مجموعه آموزش و پرورش، آموزش می‌بینند و پس از آن کارگروه مشترکی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شود و فعالیت‌های موازی مشترک شوند. این موضوع باعث می‌شود فضای رقابت بین دستگاه از بین برود و این رقابت وارد جامعه می‌شود.

لازم‌سعیدی در ادامه گفت: کارگروه مشخصی که کار آن سیاست‌گذاری قرآنی برای استان باشد، نداریم. تلاش می‌کنیم به دنبال این کارگروه باشیم و شخصیت‌های علمی حوزه و دانشگاه وارد میدان شوند. در بحث قرآنی یک حلقه مفقوده داریم و آن جامعه‌شناسی است. ما جامعه و مخاطبان خود را نمی‌شناسیم.

توجه به حفظ قرآن
وی تصریح کرد: روستاها را در برنامه‌های خود رها کرده‌ایم؛ روستاهایی که سرشار از استعداد هستند. یکی از روستاهای استان 40 حافظ قرآن کریم دارد. این نشان‌دهنده ظرفیت بالای روستای ما است و ما به عنوان نماینده جامعه قرآنی در ارشاد نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده بهینه کنیم. تلاش می‌کنیم دارالتحفیظی برای حفاظ راه‌اندازی شود؛ چرا که خیلی از خانواده‌ها فرزندان خود را برای اینکه حافظ کل قرآن شوند، به شهرهای مختلف می‌فرستند؛ اما ما برای حفاظ بعد از اینکه حافظ کل می‌شوند، طرح و برنامه‌ای نداریم. 

مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه یک جلسه قرآنی متمرکز و غنی در استان نداریم، اظهار کرد: جلسات به طور پراکنده و با حضور افراد معدودی در اهواز برگزار می‌شوند. در حالیکه در شهرهای بزرگ جلسات بزرگ و پرمحتوا تشکیل می‌شود؛ اساتید یکدست حضور پیدا می‌کنند و تلاوت‌ها به محک گذاشته می‌شود. 

راه‌اندازی استودیوی قرآنی در اهواز 
لازم‎سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود بر راه‌اندازی استودیوی قرآنی تأکید کرد و گفت: در نظر داریم از طریق مجاری قانونی، استودیوی قرآنی مناسب و ماندگاری راه‌اندازی شود. هزینه تولید یک اثر خیلی زیاد است؛ خیلی از نوجوانان ما صدای خوبی دارند، اما به دلیل اینکه پول ندارند، توفیقی در این زمینه پیدا نمی‌کنند.

وی همچنین با اشاره به حوزه مؤسسات قرآنی گفت: سؤال مطرح درباره مؤسسات این است که خروجی مؤسسات قرآنی ما تاکنون چه بوده است؟ پاسخ این سؤال معلوم نیست. آیا مؤسسات قرآنی ما هدفمند کار می‌کنند؟ چرا مؤسسات ما همه باید روی حفظ قرآن کار کنند؟ چرا نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه کار نکنند؟ ما درصدد هستیم در حوزه مؤسسات قرآنی زیر نظر ارشاد، هدفمندی فعالیت مؤسسات را دنبال کنیم تا همه در حوزه آموزش روخوانی، روانخوانی و تجوید نباشند.

مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پایان سخنان خود درباره نمایشگاه قرآن امسال گفت: نمایشگاه قرآن امسال از ششم ماه رمضان برابر 21 اردیبهشت‌ماه به مدت یک هفته در محل نمایشگاه‌های دائمی اهواز در کیانپارس برگزار خواهد شد. همه دستگاه‌هایی که به نحوی با قرآن و عترت در ارتباط هستند در نمایشگاه امسال غرفه دارند. تلاش می‌کنیم نمایشگاه از حالت فروشگاهی خارج شود و رویکرد آن بیشتر معرفی ظرفیت‌های قرآنی و حمایت از آنها باشد.

انتهای پیام

captcha