ترویج مفاهیم قرآنی وظیفه یک سازمان خاص نیست
کد خبر: 3815288
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸

ترویج مفاهیم قرآنی وظیفه یک سازمان خاص نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نام علی علیزاده، نه تنها برای فعالان قرآنی قم بلکه برای بسیاری از مردم قم هم آشناست؛ قاری سرشناسی که چه بسا در اجراهای جذاب قرآنی از قرائت پیشی گرفته و شوخ طبعی‌هایش در محافل جذابیت آن را دوچندان می‌کند؛ او معتقد است که گسترش فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه فقط وظیفه یک اداره یا سازمان خاص نیست بلکه این رسالت به دوش همه اقشار جامعه است.

علیزاده قاری/مصاحبهنام علی علیزاده، نه تنها برای فعالان قرآنی قم بلکه برای بسیاری از مردم قم هم آشناست. قاری سرشناسی که چه بسا در اجراهای جذاب قرآنی از قرائت پیشی گرفته و شوخ طبعی‌هایش در محافل جذابیت آن را دوچندان می‌کند. برای تلاوت و اجرای بسیاری از مجالس دعوت می‌شود و پای ثابت قرائت و ترتیل حرم مطهر حضرت معصومه(س) است. او علاوه بر قرائت در گروه تواشیح قمربنی هاشم هم عضویت دارد. خبرنگار ایکنا در گفت‌و‌گویی صمیمی با این قاری زوایای بیشتری از فعالیت‌های او را پیش روی خوانندگان می‌گذارد. 

ایکنا: هر کدام از قاریان ما نقطه‌ای ماندگار از ورودشان به عرصه قرآنی دارند، شروع این مقطع برای شما چگونه بود؟

علیزاده: در مقطع ابتدایی بودم که با شنیدن تلاوت‌های گرم و دلنشین اساتید مختلف جذب زیبایی‌های قرآن شدم و اذان‌گویی و تلاوت قرآن کریم را از همان سال آغاز کردم، البته در آن زمان که سن کمی داشتم کار تخصصی انجام نمی‌دادم اما با صوت و لحن کودکانه اذان می‌گفتم و در محافل قرآنی، آیات قرآن کریم را تلاوت می‌کردم.

از زمان شکل گرفتن علاقه‌ام به قرآن کریم در جلسات متعدد و سیار مذهبی مانند جلسات حاج ملاحسین مولوی و حاج حسین تکیه‌ای و.. شرکت و قرآن تلاوت می‌کردم و از سال 70 کار تخصصی و فنی را آغاز کردم و نغمات قرآنی و تجوید در سطوح عالی را فرا گرفتم و در مسابقات قرآن دانش‌آموزی و دانشجویی توانستم مقام برتر در رشته تلاوت را کسب کنم.

از سال 60 در مسابقات قرآنی سطوح مختلف در بخش تلاوت شرکت داشتم و در سال 63 همراه با کاروان نور که متشکل از قاریان قرآن بود به حج تمتع اعزام شدم و از همان زمان فعالیت من در حوزه تلاوت گسترده شد و در مسابقات مختلف قرآن کریم در رشته اذان و تواشیح رتبه‌های برتر کشوری را به دست آوردم.

ایکنا: قرآن چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟

علیزاده: آرامش، برکت و همه اعتباری که در طی این سال‌ها کسب کردم از قرآن و تلاون آن است و معتقدم اگر محافل قرآنی و انس با قرآن نبود، از خودم هیچ‌چیز نداشتم. یکی از عوامل مهم تأثیرگذاری قرآن، توجه قلبی قاری به قرآن است، قاری قرآن اگر با توجه به معنا و ترجمه قرآن کریم بخواند و بداند چه کلام زیبایی را تلاوت می‌کند قطع به یقین می‌تواند در جان و دل شنوندگان نیز تأثیر بگذارد.

در تلاوت قرآن کریم تجوید همراه با فصاحت کامل، لحن فصیح عربی «تعدیل شده و متناسب با سطح عرف جامعه باشد» بسیار اهمیت دارد؛ لحن خوب همیشه جاذبه مضاعفی برای شنوندگان دارد و علاوه بر آن استفاده از نغمات برای القای مفاهیم و تنوع دادن به تلاوت از نکات حائز اهمیت برای جذب مخاطبان است که قاریان به آن اهتمام ویژه دارند.

ایکنا: برخی معتقدند که فعالیت‌های قرآنی در قم افت کرده است دیدگاه شما چیست؟

علیزاده: محافل و جلسات متعدد قرآن کریم در شهر قم که شهر مذهبی است با کیفیت عالی و ایده‌آل برگزار می‌شود و به خصوص اینکه در ماه مبارک رمضان فعالیت‌های قرآنی به اوج شکوه و عظمت می‌رسد و از این بابت خدا را شاکریم که جلسات قرآنی شبانه، ترتیل‌خوانی بعد از اذان ظهر در حرم بانوی کرامت، ترتیل و تفسیر قرآن کریم در حسینیه شهدای 15خرداد و ختم قرآن در مساجد مختلف سطح شهر برگزار می‌شود و فضای بسیار خوبی را برای عموم مردم جهت انس و تلاوت قرآن کریم فراهم کردند.

البته مسابقات قرآنی باید زیباتر از همه مسابقات برگزار شود؛ لذا در کیفیت‌بخشی به ظاهر مسابقات توجه بیشتری کنند و لازمه این امر حمایت مالی از برگزاری مسابقات قرآن در سطح استانی است که انتظار می‌رود بیش از گذشته برای برگزاری مسابقات هزینه کنند. مسابقات و محافل قرآنی گاهی مظلوم واقع می‌شوند و اطلاع‌رسانی مناسب صورت نمی‌گیرد در شرایطی که رادیو، رسانه‌ها و صداوسیما در معرفی جلسات خوب قرآنی و همچنین برگزاری مسابقات باید پیشگام باشند.

گسترش فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه فقط وظیفه یک اداره یا سازمان خاص نیست بلکه این رسالت به دوش همه اقشار جامعه است که باید انجام دهند و در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و معرفی جلسات و محافل خوب قرآنی قدم بردارند تا تاثیر آن در سطح جامعه پدیدار شود.

ایکنا: چه راهکاری برای پررونق‌تر شدن محافل قرآنی دارید؟

علیزاده: از ظرفیت قاریان حاضر در استان قم آن‌گونه که شایسته است استفاده نمی‌شود و لازم است برای جذب مخاطب جوان و جلب رضایت وی از قاریان جوان و برتر استانی برای برگزاری محافل قرآنی و تدریس آموزه‌های قرآن کریم استفاده شود. در بسیاری از مناطق محروم استان قم جلسات قرآنی برگزار نمی‌شود که آسیب جدی به شمار می‌رود اگر جلسات به صورت مستمر و گسترده و با کیفیت عالی برگزار شود همه مردم از آن استقبال می‌کنند، ولی در حال حاضر شاهد استقبال کم جوانان از محافل قرآنی هستیم.

علیزاده قاری/مصاحبه

ایکنا: نقش مبلغان قرآنی در معرفی شیعه؟

علیزاده: برنامه‌های تلاوت قرآن کریم که توسط مبلغان اجرا می‌شود، برنامه بین‌المللی و استاندارد همه کشورها حتی کشورهای غیراسلامی است و ما می‌توانیم با تلاوت، ترتیل و آموزش حفظ قرآن کریم شیعه و قرآن را به درستی معرفی کنیم زیرا باب پذیرش همه کشورهای اسلامی و فرقه‌های مختلف به سمت برنامه‌های قرآنی باز است؛ لذا هر چه در زمینه اعزام مبلغ بهتر عمل کنیم در معرفی شیعه به جهان و ترویج فرهنگ قرآنی موفق‌تر هستیم.

ایکنا: کمی هم در مورد تبلیغ قرآنیتان در خارج کشور توضیح دهید؟

علیزاده: هر سال در ماه مبارک رمضان برای تلاوت قرآن کریم به کشورهای مختلف اعزام می‌شوم و حدود 50 سفر خارجی از جمله سفر به فنلاند را تجربه کردم و ماحصل این سفرها این بود که متوجه شدم که آحاد مردم از برنامه‌های قرآنی به خوبی استقبال می‌کنند به شرط اینکه در برنامه‌های قاریان اعم از ذکر‌ و احادیث قرآنی، هم‌خوانی، آموزش تجوید، تدریس صوت و الحان، تحقیق و اجرای اذان تنوع وجود داشته باشد تا جاذبه کار بیشتر شود. برنامه‌های قرآنی نباید تک بعدی باشد و نباید فقط به یک بعد آموزش یا قرائت محدود شود و لازم است در کنار قرائت قرآن کریم تفسیر، آموزش مفاهیم قرآنی، احادیث، تواشیح و مسابقات قرآنی و..اجرا شود.

امسال علاوه بر تلاوت قرآن کریم در فنلاند، قصد داریم کلاس آموزش تلاوت قرآن کریم را در آن‌جا برگزار کنیم و در این کلاس فنون قرائت، نغمات، قرائت تحقیق، اذان و دعاخوانی را آموزش خواهیم داد، در پایان ماه مبارک رمضان مسابقات سراسری قرآن کریم در فنلاند برگزار خواهیم کرد که موسسات فرهنگی و مراکز اهل‌بیت(ع) از شهرهای مختلف برای شرکت در رشته‌های اذان، ترتیل و تحقیق حاضر می‌شوند.

انتهای پیام

captcha