راه مقابله با ماهواره، غنی‌ساختن رسانه ملی است
کد خبر: 3837288
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲

راه مقابله با ماهواره، غنی‌ساختن رسانه ملی است

گروه فرهنگی ــ مدرس دانشگاه زابل گفت: مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای تنها با غنی ساختن رسانه ملی امکان‌پذیر است؛ نمی‌توان مردم را از تماشای ماهواره منع کرد، در حالی که خودمان برنامه جایگزین ارائه نمی‌دهیم.

مهدی عارفی، مدرس دانشگاه زابل در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: تهاجم فرهنگی یک توهم نیست، بلکه واقعیتی است که در جامعه وجود دارد و آثار آن ملموس و مشهود است.

وی ادامه داد: دنیای استکبار برای استعمار کشورهای دیگر، به ابزارهای مختلفی چنگ می‌زند؛ هر جا که لازم باشد، حمله نظامی می‌کند و هر جا که بداند شرایط مهیاست، با هجمه فرهنگی آن ملت را تحت سیطره خود درمی‌آورد.

مدرس دانشگاه زابل بیان کرد: ماهواره از مهم‌ترین ابزارهای دشمن برای حمله به فرهنگ و اعتقادات ملت‌ها است و ثمره مستقیم استفاده از این ابزار در خانه، بی‌هویتی ملی و دینی فرزندان ما است.

وی افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای خیلی هوشمندانه و با ظرافت، خوراک فکری و مسموم خودشان را به خورد جوانان می‌دهند؛ در حقیقت، کار آن‌ها، دروغ گفتن نیست، بلکه حقیقت را ناقص بیان کردن است، به‌گونه‌ای که برداشت مخاطب، همانی باشد که مدنظر آن‌هاست؛ این بزرگتر از دروغ است.

ضعف رسانه ملی، زمینه رشد شبکه‌های ماهواره‌ای را فراهم می‌کند

عارفی اظهار کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای در قالب دایه‌های دلسوزتر از مادر سخت در تلاشند تا برای مردم کشورمان برنامه‌سازی کنند؛ اما باید این سؤال را از خودمان بپرسیم که چگونه این افراد، هزینه بالای برنامه‌سازی و پخش در آنتن ماهواره را متحمل می‌شوند، بدون اینکه چشمداشت پاداشی داشته باشند؟ درآمد این هزینه کردن‌ها از کجا تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: این شبکه‌ها خیلی خوب می‌دانند که چگونه اعتمادسازی کنند؛ خیلی خوب و کارشناسی‌شده، مطابق ذائقه مردم برنامه تولید می‌کنند و به همین جهت، در جذب مخاطب موفق هستند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: متأسفانه رسانه ملی در زمینه جذب مخاطب کوتاهی کرده است؛ برنامه‌هایی که تولید می‌شود، نمی‌تواند آن‌طور که شایسته است مخاطبان لازم را جذب کند، در این‌صورت میدان برای تاخت‌وتاز شبکه‌های ماهواره‌ای فراهم می‌شود.

وی افزود: رسانه ملی نسبت به گذشته پیشرفت خوبی داشته است، به‌طور مثال در سال 91، که صدا‌وسیما حرکت‌های خوبی داشت و رویکرد خود را تغییر داد، طبق نظرسنجی گالوپ/ بی‌بی‌سی، 86 درصد مردم صداوسیما را به‌عنوان مهم‌ترین منبع اطلاعاتی خود قبول کردند.

عارفی بیان کرد: اين آمار نشان داد كه اگر صدا و سيما بخواهد در مسير جلب نظر مخاطب قدم بردارد و اندكی بر بار پشتكار خود بيفزايد می‌تواند خيلی زود حلقه مخاطبان را به دور خود تشكيل دهد. مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای تنها با غنی ساختن رسانه ملی امکان‌پذیر است؛ نمی‌توان مردم را از تماشای ماهواره منع کرد، در حالی که خودمان برنامه جایگزین ارائه نمی‌دهیم.

انتهای پیام

captcha