تور گردشگری مساجد تاریخی شیراز برگزار می‌شود
کد خبر: 3846865
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳

تور گردشگری مساجد تاریخی شیراز برگزار می‌شود

گروه اجتماعی ــ سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از اجرای تور گردشگری برای بازدید از 10 مسجد تاریخی این كلان‌شهر در تاریخ 15 مهرماه جاری خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، علی نیری، سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز امروز، 10 مهرماه در جمع خبرنگاران گفت: در روز 15 مهر یک تور گردشگری مذهبی برای بازدید از 10 مسجد تاریخی برگزار می‌شود که البته 7 مسجد از این مساجد بسته است و در حال رایزنی با اوقاف برای بازگشایی آن‌ها در تاریخ موردنظر هستیم.
وی از برگزاری چهار نشست تخصصی گردشگری مذهبی به‌مناسبت تداخل هفته گردشگری با ماه محرم و صفر خبر داد و گفت: این چهار نشست با محوریت گردشگری مذهبی در شیراز ششم تا نهم مهرماه در مرکز شیرازشناسی با حضور فعالان حوزه گردشگری، دانشجویان این حوزه و عموم مردم برگزار شد.
نیری افزود: هدف اصلی این نشست‌های علمی، معرفی ظرفیت‌های گردشگری مذهبی شیراز، چه میراث مادی و چه میراث معنوی و ناملموس آن است و اساتیدی نظیر حکمت‌نیا، جاویدان و زهره احمدی اساتید این نشست‌ها بودند.
سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان کرد: در اولین نشست، مسیری در بافت درب شاهزاده که در آن مساجد و امامزاده‌هایی وجود داشت معرفی و بررسی شد و برای حاضران از جنبه‌های مختلف تاریخی، مذهبی و معماری جانمایی و صحبت شد.
وینیری با اشاره به نامگذاری شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) از سوی مقام معظم رهبری گفت: محرم از دیدگاه گردشگران دیروزی، محرم از دیدگاه گردشگران امروزی و معرفی آداب و رسوم مردم شیراز در ماه محرم و عزاداری از دیگر موضوعات این نشست‌ها بود.
سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و و ورزشی شهرداری گفت: متأسفانه در بافت تاریخی همواره آسیب‌هایی وجود داشته است اما به‌طور مثال در محله تاریخی سنگ سیاه، با راه‌اندازی بومگردی‌ها و گالری‌ها شرایط بهبود یافته و امید است که اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) نیز ساماندهی انجام شود و شرایط بهبود یابد.
در ادامه محمدرضا احمدی، مدیر مرکز شیرازشناسی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه گردشگری مذهبی در شیراز گفت: متأسفانه بسیاری از مساجد تاریخی فقط در ساعات نماز، باز هستند و امکان بازدید برای گردشگران وجود ندارد، مسجد تاریخی مشیر که دارای صبغه تاریخی ویژه‌ای است و از آن می‌توان به عنوان مرکز گردشگری مذهبی استفاده کرد متاسفانه مورد کم‌لطفی قرار گرفته و در معرض تخریب قرار دارد.
وی بیان کرد: مسجد عتیق مرمت شده و دارای تاریخ شفاهی قوی و قدمت هزار ساله است اما به دلیل عدم تبلیغات، ناشناخته است و گردشگران کمی از آن مطلع هستند، باید تبلیغات شهری بیشتر در این زمینه فعالیت کند و بیلبوردهایی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ناشناخته مانند مسجد مشیر در نظر گرفته شود.

انتهای پیام
captcha