به گزارش ایكنا از فارس، علی نیری، سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز امروز، 10 مهرماه در جمع خبرنگاران گفت: در روز 15 مهر یک تور گردشگری مذهبی برای بازدید از 10 مسجد تاریخی برگزار میشود که البته 7 مسجد از این مساجد بسته است و در حال رایزنی با اوقاف برای بازگشایی آنها در تاریخ موردنظر هستیم.
وی از برگزاری چهار نشست تخصصی گردشگری مذهبی بهمناسبت تداخل هفته گردشگری با ماه محرم و صفر خبر داد و گفت: این چهار نشست با محوریت گردشگری مذهبی در شیراز ششم تا نهم مهرماه در مرکز شیرازشناسی با حضور فعالان حوزه گردشگری، دانشجویان این حوزه و عموم مردم برگزار شد.
نیری افزود: هدف اصلی این نشستهای علمی، معرفی ظرفیتهای گردشگری مذهبی شیراز، چه میراث مادی و چه میراث معنوی و ناملموس آن است و اساتیدی نظیر حکمتنیا، جاویدان و زهره احمدی اساتید این نشستها بودند.
سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان کرد: در اولین نشست، مسیری در بافت درب شاهزاده که در آن مساجد و امامزادههایی وجود داشت معرفی و بررسی شد و برای حاضران از جنبههای مختلف تاریخی، مذهبی و معماری جانمایی و صحبت شد.
وینیری با اشاره به نامگذاری شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) از سوی مقام معظم رهبری گفت: محرم از دیدگاه گردشگران دیروزی، محرم از دیدگاه گردشگران امروزی و معرفی آداب و رسوم مردم شیراز در ماه محرم و عزاداری از دیگر موضوعات این نشستها بود.
سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و و ورزشی شهرداری گفت: متأسفانه در بافت تاریخی همواره آسیبهایی وجود داشته است اما بهطور مثال در محله تاریخی سنگ سیاه، با راهاندازی بومگردیها و گالریها شرایط بهبود یافته و امید است که اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) نیز ساماندهی انجام شود و شرایط بهبود یابد.
در ادامه محمدرضا احمدی، مدیر مرکز شیرازشناسی با اشاره به ظرفیتهای ویژه گردشگری مذهبی در شیراز گفت: متأسفانه بسیاری از مساجد تاریخی فقط در ساعات نماز، باز هستند و امکان بازدید برای گردشگران وجود ندارد، مسجد تاریخی مشیر که دارای صبغه تاریخی ویژهای است و از آن میتوان به عنوان مرکز گردشگری مذهبی استفاده کرد متاسفانه مورد کملطفی قرار گرفته و در معرض تخریب قرار دارد.
وی بیان کرد: مسجد عتیق مرمت شده و دارای تاریخ شفاهی قوی و قدمت هزار ساله است اما به دلیل عدم تبلیغات، ناشناخته است و گردشگران کمی از آن مطلع هستند، باید تبلیغات شهری بیشتر در این زمینه فعالیت کند و بیلبوردهایی برای معرفی ظرفیتهای گردشگری ناشناخته مانند مسجد مشیر در نظر گرفته شود.